مهارت آموری

لاپوشانی جنایات جنگی سربازان انگلیسی در عراق ۲۰ میلیون پوند آب خورد



به گزارش ایرنا از روزنامه سان، این مبالغ خارج از مسیر دادگاه و از بیم آن پرداخت شد تا وزارت دفاع انگلیس به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در عراق متهم نشوند.  

آمارها نشان می‌دهد که وزارت دفاع انگلیس تاکنون برای حل و فصل ۳۳۰ مورد شکایت ۱۹ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۶۴۰ پوند پرداخت کرده است. این میزان بر اساس برآورد «سان» برای پرداخت حقوق یک سال دست کم یک هزار سرباز کافی است.

گفته می‌شود که ۴۱۴ مورد شکایت دیگر در همین زمینه در حال پیگیری است که وزارت دفاع انگلیس درصدد جلب رضایت شاکیان است.

یک سخنگوی این وزارتخانه مدعی شد که بیشتر سربازان انگلیسی در جریان جنگ عراق طبق بالاترین استانداردها عمل کردند. وی افزود که وزارت دفاع قاطعانه از سربازان و مالیات دهندگان انگلیسی دربرابر آنچه شکایت‌های فرصت‌طلبانه نامید دفاع می‌کند.    

این خبر در حالی منتشر می‌شود که اواخر آبان‌ماه سال گذشته اسناد معتبری توسط رسانه‌ها فاش شد که دولت و ارتش انگلیس در لاپوشانی جرایم سربازان انگلیسی در جنگ افغانستان و عراق که دست به شکنجه و قتل غیرنظامیان زدند، نقش داشتند.

در پی این افشاگری، دادگاه کیفری بین المللی در لاهه متعهد شد به طور مستقل یافته‌های رسانه‌های انگلیسی را در این باره ارزیابی کند؛ در صورتی که این دادگاه اطمینان یابد دولت انگلیس جرایم جنگی سربازان این کشور را همانند شکنجه و قتل لاپوشانی کرده پرونده‌ای تشکیل می‌دهد.

این دادگاه پیشتر به اسنادی معتبر اشاره کرده که نشان می‌دهد سربازان انگلیسی مرتکب جنایات جنگی در عراق شده‌اند.

نیروهای انگلیس در مارس سال ۲۰۰۳ برای سرنگونی صدام حسین در کنار آمریکا، به عراق حمله کردند. آخرین نیروهای زمینی انگلیسی در آوریل سال ۲۰۰۹عراق را ترک کردند و تنها تعداد اندکی از آنها تا سال ۲۰۱۱ میلادی برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور ماندند.

‘جان چیلکات’ رئیس پیشین کمیته تحقیق در مورد دخالت انگلیس در جنگ عراق در گزارشی که چهار سال پیش منتشر کرد، دخالت نظامی و اشغالگری انگلیس را بزرگ‌ترین اقدام علیه یک کشور مستقل از سوی لندن پس از جنگ جهانی دوم خواند.  

چیلکات در این گزارش اظهار داشت: ما در این گزارش نتیجه گرفتیم که ادعاهای صورت گرفته در مورد تهدیدهای ناشی از سلاح‌های کشتار جمعی در عراق در حالی با قاطعیت بیان‌شده که صحت نداشته و این در حالی است که تونی بلر هشدارها در مورد عواقب و پیامدهای حمله به عراق داده دست‌کم گرفته‌شده بود.  

وی همچنین تدابیر صورت گرفته از سوی دولت انگلیس برای دوران پسا جنگ عراق را «غیر کافی» توصیف کرد و تصریح کرد که لندن به اهدافی که اعلام کرده بود نرسید.  

رئیس کمیته چیلکات همچنین اطلاعاتی را که منجر به تصمیم دولت انگلیس در حمله به عراق شد را تحریف‌شده و غیرواقعی توصیف کرد و گفت که باید در صحت این اطلاعات تحقیق صورت می‌گرفت.  

وی دستاورد جنگ عراق را «خیلی دورتر از موفقیت» توصیف کند و افزود که انگلیس در نهایت به اهداف مدنظرش نائل نگردید.  

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا