انتظامی

ارسال پیامک به ۲ میلیون راننده/پژو رکورددار تصادفات نوروزی



به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید کمال هادیانفر، صبح یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با تشکر از رئیس جمهور به دلیل حضور در شورای عالی ترافیک، اظهار داشت: نوروز امسال به دلیل اینکه مردم دو سال از سفرهای نوروزی منع شده بودند، خاص بود.

وی با اشاره به اینکه سفرهای نوروزی بیش‌تر از پیش بینی‌های ما بود، افزود: بیش از ۹۵ درصد از رانندگان به عنوان رانندگان قانون مدار در طرح نوروزی پلیس راهور شرکت کردند.

هادیانفر تصریح کرد: در نوروز امسال هر ساعت ۱.۶ یا همان ۲ نفر از هموطنان را در جاده‌ها و شهرها از دست دادیم.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه این پلیس امسال ۶۸ میلیون خدمت به مردم ارائه کرده است، بیان کرد: طرح نوروزی از ۱۰ اسفند در شهرها شروع شد و در ۲۴ اسفند رزمایش برگزار و از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ طرح نوروزی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد.

وی ادامه داد: مقرر شد بیش از ۷۶ هزار نفر با ۲۶ هزار خودروی سبک و سنگین و ۷ هزار و ۵۰۰ پایگاه ثابت و سیار و ۶۴ فروند بالگرد، جایروپلن و پهپاد تمام دستگاه‌های دخیل در طرح نوروزی خدمات رسانی کنند.

هادیانفر خاطرنشان کرد: در مجموع ترددهای بین استانی به صورت رفت و برگشت بیش از ۸۶ میلیون و ۷۱۵ هزار تردد ثبت شده است و متوسط روزانه تردد بین استانی بیش از ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار تردد بوده است.

به گفته رئیس پلیس راهور بیشترین تردد مربوط به روز ۵ فروردین با ۵ میلیون و ۲۹۳ هزار تردد بوده است.

وی گفت: در نوروز ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد افزایش تردد بین استانی نسبت به سال ۱۴۰۰ و بیش از ۲۴۲ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۹ و بیش از ۲۰ درصد افزایش تردد نسبت به سال ۹۸ که خبری از کرونا نبود، داشته‌ایم.

هادیانفر خاطرنشان کرد: بیشترین استان پرتردد با ۵ و نیم میلیون تردد تهران بوده است، یعنی ۶۲ درصد تهرانی در نوروز سفر کرده‌اند و بعد به ترتیب البرز، مرکزی، قم، قزوین، اصفهان، مازندران و گیلان پرترددترین استان‌ها بوده‌اند.

رئیس پلیس راهور بیان کرد: تهرانی‌ها با ۳۶ درصد بالاترین میزان سفرها را داشتند و بعد البرز، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و مازندرانی‌ها به ترتیب بیشترین سفرها را رفته‌اند و کمترین خروج و سفر را ایلامی‌ها و خراسان جنوبی، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمدی‌ها داشتند.

هادیانفر افزود: بیش از یک میلیون و ۵۷۷ هزار ورودی فقط مربوط به استان مازندران بوده است و به ترتیب گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان و هرمزگان بیشترین ورودی‌ها را داشته‌اند و کمترین ورودی‌ها را ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان بلوچستان داشته‌اند.

وی گفت: برای ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار راننده پرخطر پیامک ارسال شده است و ۳۲۵ هزار خودرو اعمال قانون و ۳۵ هزار خودرو ساعتی توقیف شدند و ۶ هزار دستگاه خودرو به پارکینگ‌ها رفتند.

هادیانفر بیان کرد: در ۹۶ درصد معابر هیچ گره ترافیکی نداشتند و در محورهای قزوین، هراز، چالوس و فیروزکوه بیشترین ترافیک‌ها را داشتیم که در برخی از این محورها محدودیت‌های ساعتی را اعمال کردیم.

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه امسال ۲۶ درصد کاهش فقره تصادفات را داشتیم، گفت: در تصادفات فوتی ۸۳۶ نفر از هموطنان جان باختند که البته نسبت به سال ۱۴۰۰ که هزار و یک نفر جان باخته اند تعداد ۲۲۳ نفر یعنی ۲۱ درصد کاهش داشته ایم. در تعداد مصدومین ۵۹۰ نفر کاهش یعنی ۳.۳ کاهش داشته ایم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ در هر روز ۵۳ نفر از دست دادیم و در سال ۱۴۰۱ هر روز ۴۱.۹ از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم.

هادیانفر بیان کرد: امسال بیش از ۵۰۹ میلیون تردد بین شهرها را داشته ایم که ۴۰ درصد افزایش تردد بین شهری را داشته ایم.

رئیس پلیس راهور اظهار کرد: بیش از ۵۳ درصد تصادفات مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، مرکزی و خوزستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین ساعت تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ داده است، گفت: در تصادفات ۷۰ درصد سواری‌ها، ۲۰ درصد موتوری‌ها، ۶ درصد وانت بارها، ۴ درصد کامیون‌ها و یک درصد مسافربرهای عمومی نقش داشتند.

هادیانفر گفت: ۳۵ درصد تصادفات برون شهری واژگونی‌ها بوده است و ۵۴ تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها بوده است که البته تا قبل از امسال ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری شهرها رخ می‌داد.

رئیس پلیس راهور گفت: در تصادفات منجر به فوت و جرحی نوروز ۱۴۰۱ تعداد ۸۶ درصد خودروهای داخلی دخیل بودند، اما شاید این عدد به دلیل فراوانی خودروهای داخلی باشد و ۱۴ درصد خودروهای خارجی نقش داشتتد و رکورددار تصادفات پژوها (پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶) و بعد پراید بوده است.

وی درباره برنامه‌های سال ۱۴۰۱ پلیس راهور عنوان کرد: جدی‌ترین موضوع این است‌که تمام دستگاه‌ها را در ایمنی تردد و کاهش تصادفات پای کار بیاوریم همچنین به دنبال هدف‌گذاری منطقی و شدنی در برنامه هفتم توسعه یعنی به دنبال کاهش ۵۰ درصدی تصادفات فوتی در پایان این برنامه هستیم‌.

این مقام انتظامی اظهار کرد: به دنبال مسئول‌سازی و تعیین سهم دستگاه‌ها در بحث تصادفات، هوشمندسازی پلیس راهور هستیم.

هادیانفر تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ بنا داریم در اعمال قانون کمترین تنش را داشته باشیم و بیشتر از فناوری و سامانه‌ها بهره ببریم.

رئیس پلیس راهور تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ تلاش می‌کنیم هرچه خودرو و موتورسیکلت در پارکینگ‌ها بوده است ترخیص شود و موانع ترخیص آنها برداشته شود به عنوان مثال دیون دولتی برداشته شد و فقط حق پارکینگ‌ها به حداقل رسید و جرایم هم تقسیط شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ توقیف‌ها به حداقل می‌رسد و اجازه نمی‌دهیم بی مورد وسیله نقلیه‌ای توقیف شود.

هادیانفر خاطرنشان کرد: ۱۳۲ هزار خودرو در پارکینگ‌ها هستند که ۵۲ درصد آنها را پلیس توقیف کرده است یعنی دستور قضائی دارند و ۳۶۷ هزار دستگاه موتور سیکلت در پارکینگ‌ها هستند که ۸۴ درصد توقیف‌ها مربوط به پلیس‌هایی به غیر از راهور هستند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا