آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است


به گزارش ایسنا، این خبرگزاری فرانسوی در تحلیل خود با اشاره به تظاهرات هزاران معترض در سرزمین‌های اشغالی در روزهای اخیر که استعفای «بنیامین نتانیاهو» از نخست وزیری اسرائیل را مطالبه کردند و خشم فزاینده معترضان نسبت به عملکرد او در قبال جنگ در غزه نوشته که بسیاری اکنون از خود سوال می‌‍‌پرسند: «این استاد فرار کهنه‌کار سیاسی چقدر دیگر می‌تواند دوام بیاورد؟»

خبرگزاری فرانسه در ادامه این مطلب می‌نویسد: «نتانیاهوی ۷۴ ساله که معمولا کله‌شق است به نظر می‌رسد که هم از جنبه سیاسی و هم جسمی شکننده شده است. او شدیدا نامحبوب است و طبق نتایج یک نظرسنجی مربوط به اواخر سال گذشته میلادی تنها نزدیک به چهار درصد اسرائیلی‌ها به او اعتماد دارند. مردی که اسرائیلی‌ها “بی‌بی” می‌خوانند دارد تبعات جنگ در غزه را می‌چشد.

نتانیاهو در سخنرانی تلویزیونی روز شنبه خود به طرزی کاملا مشهود بی‌رمق و رنگ پریده، زودرنج و حواس پرت بود به نحوی که لیمور لیونات، وزیر سابق دولتش و هم‌حزبی او در حزب لیکود این سخنرانی را فاجعه‌بار خواند. روزنامه چپگرای هاآرتص نوشت که او مثل یک مستبد وحشت‌زده به نظر می‌رسید.»

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «نتانیاهو حتی وقتی که روز سه‌شنبه بیمارستان را بعد از انجام عمل جراحی ترک کرد نحیف‌تر از هر زمان به نظر می‌رسید در حالی که با خشم جامعه‌ بین‌المللی بعد از مرگ هفت امدادرسان یک گروه آمریکایی در حمله اسرائیل در غزه مواجه شد.

کاخ سفید در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که از بابت کشته شدن این امدادرسان‌ها غمگین است در حالی که نتانیاهو در صحبتی که احتمالا کاخ سفید از آن خوشش نیامد، گفت: در جنگ این اتفاقات رخ می‌دهند.

امانوئل نیوون، یک عضو سابق حزب لیکود و استاد علوم سیاسی گفت: نتانیاهو پیش از این بارها به لحاظ سیاسی دفن شده و باز سر برآورده است. اما این بار به خاطر رخدادهای هفتم اکتبر وضعیت فرق می‌کند. دیگر وضعیت مثل قبل نیست و کار بی‌بی تمام است. او ۷۴ سال دارد در حالی که چندان ورزش نمی‌کند، شغل بسیار سختی دارد و از شش ماه قبل دستگاه تنظیم ضربان قلب گذاشته است.

با این حال نیوون اظهار کرد تردید دارد که موج جدید اعتراضات خیابانی انبوه علیه نتانیاهو و به رغم خشم خانواده‌های اسرا، این نخست وزیر را مجبور به کناره‌گیری از قدرت کند.

“الیناو زانگوکر”، مادر یکی از ۱۳۴ اسیر که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند در جریان یک تجمع در سه‌شنبه شب مقابل پارلمان در شهر قدس که برای چهارمین شب متوالی برگزار شد از نتانیاهو به عنوان یک “فرعون و یک قاتل فرزندان ارشد” یاد کرد.

مقام‌های اسرائیلی شاهدند خانواده‌های اسرای در اختیار حماس به تظاهرکننده‌های ضد دولتی پیوسته‌اند؛ تظاهرکنندگانی که سال گذشته میلادی ۹ ماه را در تلاش برای متوقف کردن اصلاحات قضایی جنجالی حمایت شده توسط متحدان راست افراطی نتانیاهو در خیابان‌ها سپری کردند.

به گفته نیوون، “فاجعه” هفتم اکتبر به کار هر سیاستمدار دیگری غیر از نتانیاهو پایان می‌داد اما او تسلط نتانیاهو بر حزب لیکود را با تسلط دونالد ترامپ بر جمهوریخواهان آمریکا مقایسه کرد.»

خبرگزاری فرانسه: کار نتانیاهو تمام است
تظاهرات ضد نتانیاهو

به نوشته خبرگزاری فرانسه نیوون که استاد علوم سیاسی در دانشگاه تل‌آویو است، بیان کرد: «قانونگذاران لیکود شدیدا وحشت این را دارند که در انتخابات مقدماتی بعدی توسط مثلث بی‌بی، همسرش و پسرش که درباره همه چیز تصمیم می‌گیرد جریمه شوند.»

او ادامه داد: «حیات سیاسی این افراد به او وابسته است. او روی عوام‌فریبی موج سواری کرده و کاندیداهای او معمولا افرادی غیر عادی و طرفداری تئوری توطئه هستند. این حزب دیگر همان حزب ۲۰ سال قبل نیست.»

در ادامه این گزارش آمده است: «همچنان که ائتلاف نتانیاهو از بحرانی به بحران دیگر تلو تلو می‌خورد، به نظر می‌رسد دشمنانش به شکلی که تاکنون سابقه نداشته در حال محاصره رهبر راستگراترین دولت اسرائیل هستند. با وجود جنگ، دادستانها محاکمه او را به اتهام فساد به پیش‌ می‌برند و معترضان روز سه‌شنبه برای دومین بار در  چهار روز گذشته تلاش کردند موانع پلیس در اطراف خانه نتانیاهو را شکسته تا به این خانه برسند.

حتی اخیرا یوآو گالانت، وزیر جنگ کابینه نتانیاهو از او در رابطه با مساله عمیقا مناقشه برانگیز گریختن یهودیان ارتودکس افراطی از خدمت سربازی اجباری در ضمن ادامه جنگ در غزه نافرمانی می‌کند.»

خبرگزاری فرانسه نوشت: «نتانیاهو مدتهاست که برای حکومت کردن به حمایت احزاب مذهبی اتکا کرده است.»

به نوشته این خبرگزاری «ژنرال روون بنکلر» که در تجمع ضد کابینه نتانیاهو در روز دوشنبه شرکت کرده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: «عذر تراشیدن برای یک قشر کامل در حالی که ارتش خیلی زیاد نیازمند نیروی انسانی بیشتر است غیرقابل بخشش است.»

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه، در حملات رژیم صهیونیستی به این باریکه از بعد از هفتم اکتبر تا کنون دست کم ۳۲۹۱۶ نفر عمدتا شامل زنان و کودکان به شهادت رسیده‌اند.

بنکلر اظهار کرد: «گروگان‌ها تا زمانی که بی‌بی هنوز در قدرت است به خانه باز نخواهند گشت.»

او نتانیاهو را متهم کرد به اینکه دارد عمدا جنگ در غزه را طول می‌دهد تا بقای سیاسی خودش را حفظ کند. این حرفی است که بارها در اعتراضات ضد کابینه رژیم صهیونیستی تکرار شده است.

بنکلر گفت: «نتانیاهو بجز به خودش به هیچ کس دیگری اهمیت نمی‌دهد.»

نیوون خاطرنشان کرد: «مسلط بودن سه‌ دهه‌ای نتانیاهو بر عرصه سیاست اسرائیل بر مبنای تفرقه بینداز و حکومت کن بوده است.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تحولات هفتم اکتبر این ادعای نتانیاهو که تنها خودش می‌تواند رژیم صهیونیستی را امن نگه دارد، محو کرد.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا