از افزایش ۵ درصدی جرائم رانندگی تا بودجه ۲۰۵ میلیون یورویی ناجا


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ لایحه سند مالی سال آینده کشور امروز (۲۱ آذرماه ۱۴۰۰) توسط رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شد تا در مسیر چکش‌کاری بیشتر نمایندگان مردم در بهارستان و کمیسیون‌های تخصصی قرار گیرد.

یکی از بندهای مندرج در جداول خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه در این لایحه، مربوط به «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» با مجموع بودجه پیشنهادی ۴۳ هزار و ۲۳۷ میلیارد و ۱۱۶ میلیون تومان است.

سهم نیروی انتظامی در لایحه بودجه سال جاری (۱۴۰۰)، ۲۷ هزار و ۲۶۲ میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان و در لایحه بودجه سال ۹۹، مبلغ ۱۷ هزار و ۴۴۴ میلیارد و ۲۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

الزام پلیس به غیرحضوری کردن سامانه تعویض پلاک از سال ۱۴۰۱

در بند ط این بودجه آمده است که: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلف است از ابتدای سال ۱۴۰۱ سامانه تعویض پلاک انواع خودرو و موتورسیکلت را به نحوی ایجاد کند که تمامی مراحل نقل و انتقال مالکیت به صورت بر خط انجام و مراجعه حضوری اشخاص صرفاً برای فک و نصب پلاک باشد. در این راستا نیروی انتظامی موظف به انجام اقدامات زیر است:

۱- پلاک را صرفاً از طریق مؤسسات مجاز و صاحب صلاحیت غیردولتی تعویض و تعرفه مندرج در جدول شماره (۱۶) این قانون را از متقاضی دریافت و سهم مؤسسه ذی ربط را به طور مستقیم پرداخت و مابقی را به ردیف درآمدی ۱۴۰۱۱۴ جدول شماره (۵) این قانون نزد خزانه داری کل واریز کند. نیروی انتظامی موظف به اعلام جزئیات دریافتی به متقاضیان است.

۲- به استناد تبصره (۱) ماده (۳۰) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ مالیات نقل و انتقال خودرو و موتورسیکلت را در هنگام فک و نصب پلاک به ترتیب مقرر شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور دریافت و به حساب مربوطه نزد خزانه داری کل کشور واریز کند.

بودجه یورویی ناجا در سال ۱۴۰۱

همچنین در بخش ارزی این لایحه پیشنهادی برای فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران مبلغ ٧٧٧, ٤٨٢, ٢٠٥ یورو در نظر گرفته شده است که به شرح ذیل تقسیم می‌شود:

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران-شهید جواهری (تقویت بنیه انتظامی) ۹۲.۱۲۶.۰۰۰ یورو

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران-شهید موسوی (فرماندهی مرزبانی) ۲۴.۷۱۸.۰۰۰ یورو

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران- طرح ذوالفقار-تقویت بنیه امنیتی ۷۹.۰۳۳.۰۰۰ یورو

فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران-شهید فصاحت (هوشمندسازی و فضای مجازی) ۹.۶۰۵.۷۷۷ یورو

از افزایش ۵ درصدی جرائم رانندگی تا بودجه ۲۰۵ میلیون یورویی ناجا

افزایش ۵ درصدی جرایم رانندگی

بر اساس بند ج تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعرفه جرایم رانندگی ۵ درصد افزایش می‌یابد و مبالغ حاصله به ردیف درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود. معادل مبلغ افزایش یافته به شرح زیر اختصاص می‌یابد.

۱- مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال جهت هزینه معلولین شدید و ضایعه نخاعی ناشی از تصادفات رانندگی و پیشگیری از معلولیت در اختیار سازمان بهزیستی

۲- مبلغ یک هزار و پانصد میلیارد ریال جهت اصلاح راه‌ها روستایی و معابر در نقاط حادثه خیز بین شهری (هوشمند سازی تصویری جاده‌ها) و راه‌ها مناطق محروم مرزی کشور در اختیار وزارت راه و شهرسازی

۳- مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای حوادث جاده‌ای و تجهیزات مورد نیاز درمانی در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

۴- مبلغ یک هزار میلیارد ریال برای کمک خرید تجهیزات و امکانات اتاق تشریح در اختیار سازمان پزشکی قانونی کشور

جزئیات اختصاص بودجه به فرماندهی کل انتظامی

همچنین در این بودجه برای برنامه کاهش تلفات ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی ۸,۷۰۶,۳۱۱ ریال، برنامه تأمین حفاظت سازمانی ۱,۲۹۵,۰۰۰ ریال، برنامه ارائه خدمات فرهنگی و عقیدتی ۱,۲۳۰,۰۰۰ ریال، برنامه ارائه خدمات رفاهی ۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال، برنامه راهبری امور انتظامی ۳۷۶,۳۷۵,۰۷۵ ریال، برنامه افزایش توان انتظامی و امنیتی ۳۳,۴۲۱,۹۵۱ ریال، برنامه راهبری امور وظیفه ۲,۰۸۱,۶۰۰ ریال، برنامه اجرای طرح‌های آموزش و توانمندسازی کارکنان ۵۰۰,۰۰۰ ریال، برنامه پرداخت دیه، تأمین وثایق و جبران خسارت ۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال، برنامه پژوهش‌های علمی، فناوری و فن آفرینی ۱۱۵,۰۰۰ ریال، برنامه ارائه خدمات یکپارچه دولت هوشمند (الکترونیکی) ۵,۳۲۹,۶۶۸ ریال و برای برنامه آموزش نیروی انسانی متخصص ۶۹۰,۰۰۰ در نظر گرفته شده است.

از افزایش ۵ درصدی جرائم رانندگی تا بودجه ۲۰۵ میلیون یورویی ناجا
جدول یک
از افزایش ۵ درصدی جرائم رانندگی تا بودجه ۲۰۵ میلیون یورویی ناجا
جدول دو

اکنون باید منتظر ماند و دید نمایندگان مجلس یازدهم تا چه اندازه با لایحه پیشنهادی موافق هستند.



منبع:مهر