آخرین اخبارعلم و فناوری‌ > فناوری

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید


به گزارش ایسنا، پیشرفت در فناوری نظامی موضوع جدیدی نیست، اما روند پیشرفت آن مهم است. با ظهور استراتژی‌های ترکیبی با استفاده از خودمختاری و برنامه‌های سایبری، جنگ متعارف و آنچه تاکنون از جنگ می‌شناختیم، در حال محو شدن است.

اکنون فناوری رباتیک، هوش مصنوعی و جنگ سایبری در خط مقدم نوآوری قرار دارند. در نتیجه، فناوری نظامی به طور مداوم در حال تکامل و پیشرفت است تا کشورها اطمینان حاصل کنند که می‌توانند از خود و متحدانشان دفاع کنند.

دستگاه نظامی جهانی شاهد تحولات قابل توجهی است و از روندهای فناوری برای تقویت قابلیت‌ها استفاده می‌کند. روندهای اصلی شامل هوش مصنوعی، رباتیک و اینترنت اشیا(IoT) برای بهینه‌سازی عملیات دفاعی و افزایش کارایی نظامی هستند.

امروزه جنگ متعارف به طور فزاینده‌ای با رویکردهای ترکیبی در حال جایگزینی است، چیزی که جنگ سایبری و سایر حوزه‌ها را ترکیب می‌کند. روندهای نوظهور فناوری نظامی، میدان نبرد را از چهار جنبه اتصال، مرگبار بودن، استقلال و پایداری تغییر می‌دهد.

راه‌حل‌های اتصال به نگرانی‌ها درباره نحوه شناسایی و مکان‌یابی دشمنان، ارتباط با یکدیگر و هدایت عملیات توسط رزمندگان پاسخ می‌دهد. پیشرفت‌ها در فناوری‌های موشکی و تسلیحاتی، میزان مرگبار بودن را افزایش می‌دهد و عملیات‌ها در میدان نبرد را مؤثرتر می‌کند.

در زمینه استقلال، استارت‌آپ‌ها از رباتیک و هوش مصنوعی برای اجرای تصمیمات با حداقل نیروی انسانی یا حذف کامل این مداخله استفاده می‌کنند. در نهایت، استارت‌آپ‌ها با فناوری‌هایی مانند تولید مواد افزودنی و برق‌رسانی، پایداری در صنعت دفاعی را بهبود می‌بخشند.

در ادامه مروری بر به‌روزترین موضوعات و برترین فناوری‌ها در عرصه نظامی خواهیم داشت.

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یک موضوع داغ برای فناوری نظامی است، زیرا موانع قابل توجهی برای عبور و مسائل اخلاقی وجود دارد که باید به آنها پرداخت. با این حال، هوش مصنوعی یک پیشرفت اجتناب‌ناپذیر است که فرصت‌های امیدوارکننده‌ای را برای حفاظت و کمک به پرسنل نظامی ارائه می‌دهد.

پذیرش هوش مصنوعی استدلال محاسباتی را برای ماموریت‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی افزایش می‌دهد. این فناوری، سیستم‌های تسلیحاتی خودران را قدرتمند و ایمنی تجهیزات را تضمین می‌کند و در نتیجه تلفات سربازان را کاهش می‌دهد.

تولیدکنندگان دفاعی با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی و ایجاد دوقلوهای دیجیتالی، نسخه‌های جدید محصولات نظامی را آزمایش می‌کنند.

این فناوری همچنین امکان تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌ شده برای دارایی‌های نظامی را فراهم می‌کند و طول عمر و قابلیت اطمینان آنها را تضمین می‌کند.

استارت‌آپ‌ها در خط مقدم توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی برای استفاده نظامی هستند. این سیستم‌ها از محاسبات ازدحامی برای کار مشترک در جهت اهداف استراتژیک استفاده می‌کنند. در نهایت، الگوریتم‌های هوش مصنوعی نقش مهمی در تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌های هوشمند دارند. این تجزیه و تحلیل آگاهی موقعیتی در لحظه را برای فرماندهان افزایش می‌دهد و اطلاعات لازم برای تصمیم‌گیری آگاهانه را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

به عنوان مثال استارت‌آپ اکسون ویژن(Axon Vision) آگاهی موقعیتی مبتنی بر هوش مصنوعی را فعال می‌کند. این شرکت یک موتور تصمیم‌گیر مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به edge360 توسعه داده است که از بینش رایانه‌ای استفاده می‌کند تا آگاهی موقعیتی کامل و خودکار را برای وسایل نقلیه زمینی فراهم کند و به تیم‌های تاکتیکی اجازه می‌دهد تا تهدیدات و موانع موجود در زمین را بررسی کنند.

اتوماسیون مراقبت‌های بهداشتی دیجیتال

آمادگی پزشکی عملیاتی یک فرآیند دستی و زمان‌بر است که ارتباطات و کارایی نظامی را تحت فشار قرار می‌دهد. برنامه اوت‌پیشنت اپ(Outpatient App) از شرکتی به همین نام، پیشرفت در سلامت از راه دور را رقم می‌زند که به طور موثر ردیابی و زمان‌بندی آمادگی پزشکی نظامی را ساده می‌کند و اعضای ارتش را قادر می‌سازد سریع‌تر با هم ارتباط برقرار کنند و به طور مؤثرتری واکنش نشان دهند.

این برنامه یک پلتفرم اتوماسیون گردش کار دیجیتال برای سیستم‌های بهداشتی نظامی، سیستم‌های بهداشتی تجاری و خانواده‌هاست که  آمادگی پزشکی فردی را با مدیریت سلامت مجازی و برنامه‌ریزی تجزیه و تحلیل خطر فرآیند(PHA) ترکیب می‌کند.

این برنامه یکپارچه، ویزیت‌های پزشکی و توانایی آمادگی رزمی را ساده می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پرسنل نظامی به‌روز و برای هر موقعیتی آماده هستند.

تجهیزات دفاعی پیشرفته

در پاسخ به تهدیدات نوظهور، تجهیزات دفاعی پیشرفته‌تری در حال توسعه است که شامل نوآوری‌هایی از پروازهای مافوق صوت و سلاح‌های انرژی هدایت‌شده تا نظامی‌سازی فضا است. صنایع دفاعی با همسویی با هدف دستیابی به انتشار کربن صفر، گام‌های مهمی برداشته است. سرمایه‌گذاری‌هایی در تکنیک‌های برق‌رسانی در میدان نبرد، مانند نیروی محرکه الکتریکی و سوخت‌های هیدروژنی برای هواپیماهای نظامی انجام می‌شود. این کار، انتقال به سمت عملیات پایدارتر را تسهیل می‌کند.

علاوه بر این، تحقیقات در بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی در حال پیشرفت است که منجر به ایجاد تجهیزات نوآورانه‌ای مانند زره‌های خود ترمیم شونده می‌شود. فناوری پوشیدنی پیشرفته، ادغام شده با حسگرهای بیومتریک، یکی دیگر از حوزه‌های تمرکز است. این فناوری آمادگی رزمی و آگاهی از موقعیت را برای سربازان بهینه می‌کند و عملکرد آنها را در میدان جنگ بهبود می‌بخشد.

به عنوان نمونه، استارت‌آپ آمریکایی اپیروس(Epirus) سیستم‌های تسلیحات انرژی هدایت‌شده را توسعه می‌دهد که از فناوری مایکروویو با قدرت بالا، سوخت حالت جامد و نرم افزارها برای فعال کردن اثرات ضد الکترونیکی برای طیف وسیعی از موارد استفاده می‌کند.

این محصول با معماری باز با سیستم‌های زمینی، دریایی و هوابرد موجود برای محافظت چندلایه در برابر تهدیدات خودمختار قابل ادغام است که توسعه غلاف‌های سبک وزن، تخریب اجزای الکترونیکی حیاتی و از کار انداختن پهپادها را امکان‌پذیر می‌کند.

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید

موشک‌های مافوق صوت

سرعت‌های مافوق صوت که بیش از یک ۱.۵ کیلومتر در ثانیه است، مجموعه جدیدی از مسائل فنی را به همراه دارد. پیشرفت‌ها در زمینه سلاح‌های مافوق صوت، اثربخشی و پاسخگویی نظامی را بهبود می‌بخشند.

به عنوان مثال استارت‌آپ آمریکایی هرمیوس(Hermeus) هواپیمایی با سرعت پنج ماخ ساخته است که برای حرکت با سرعت بیش از ۳۰۰۰ مایل در ساعت طراحی شده است و از موتور سیکل ترکیبی انحصاری مبتنی بر توربین(TBCC) استفاده می‌کند و کاربردهای نظامی و تجاری دارد.

این فناوری قادر است به ماموریت‌های نیروی هوایی برای کسب اطلاعات، نظارت و شناسایی خدمت کند.

اینترنت اشیاء نظامی(IoMT)

اینترنت اشیا در صنایع دفاعی، کشتی‌ها، هواپیماها، تانک‌ها، پهپادها، سربازان و پایگاه‌های عملیاتی را به یک شبکه منسجم متصل می‌کند. این ارتباط، ادراک، شناخت میدانی، آگاهی موقعیتی و زمان واکنش را بهبود می‌بخشد و با پشتیبانی از جریان روان داده‌ها در تمام شاخه‌های نظامی، محاسبات لبه فناوری، هوش مصنوعی و شبکه ۵G، ساختار فرماندهی و کنترل را تقویت می‌کند.

دستگاه‌های سنجش و محاسباتی که توسط سربازان پوشیده می‌شود و در تجهیزات آنها تعبیه شده است، انواع داده‌های بیومتریک را در چارچوب IoMT جمع‌آوری می‌کند. این نقاط داده، هم ثابت و هم پویا، بینش‌های ارزشمندی را ارائه می‌دهند. استقرار شبکه‌های حسگر در مناطق بحرانی یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی است. این استقرار امکان نظارت در لحظه و نظارت بر محیط را فراهم می‌کند و اقدامات امنیتی را افزایش می‌دهد.

در واقع، اینترنت اشیاء نظامی ترکیبی از عملیات سایبری و هوش ماشینی است که با مجموعه‌ای از دستگاه‌ها، فناوری‌ها و اینترنت، کارایی جنگ را بهینه می‌کند.

برای مثال، شرکت اسپر تکنولوژیز(Espre Technologies) که یک استارت‌آپ مستقر در ایالات متحده است، مجموعه‌ای از محصولات مبتنی بر حسگر را برای ارتباطات از این نوع ارائه کرده است. تراشه‌های این شرکت، رمزگذاری دیجیتال بی‌سیم داده‌ها را به همراه ۱۰ برابر سرعت انتقال همزمان امکان‌پذیر می‌کنند.

این فناوری هوش مصنوعی زیربنایی برای تشخیص تهدید هوشمند و ارتباطات ایمن و مقیاس‌پذیر در شبکه برای میدان جنگ ساخته شده است و ارتباطات دو طرفه را فراهم می‌کند.

یا استارتاپ ژئوسایت(Geosite) داده‌ها را از منابع مختلف برای تجزیه و تحلیل انسان و ماشین جمع‌آوری می‌کند. سیستم نظامی این استارت‌آپ از ماهواره‌ها، اینترنت اشیا و حسگرهای میدانی برای ایجاد یک تصویر عملیاتی مشترک استفاده می‌کند.

سیستم‌های بدون سرنشین

سیستم‌های بدون سرنشین مانند وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین(پهپادها)، با ارائه اطلاعات دقیق و تدارکات در میدان نبرد، به نیروهای نظامی در تصمیم‌گیری بهتر کمک می‌کنند. این سیستم‌ها در دوام، برقراری ارتباطات و قابلیت‌های خود در حال پیشرفت هستند.

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید

واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده(AR)؛ فناوری‌های فراگیر

استفاده نظامی از فناوری‌های فراگیر ضمن اینکه هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، به آموزش پرسنل نیز کمک می‌کند تا برای نبرد مجهز شوند.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در شبیه‌سازی، آموزش، آگاهی جغرافیایی و سناریوهای پزشکی کمک کننده هستند.

ایجاد تجربیات قابل تکرار و انعطاف‌پذیر با فناوری‌های همه‌جانبه اینچنینی به ویژه برای آموزش پرواز یا رزم، آسان‌تر می‌شود. استارت‌آپ‌ها از واقعیت مجازی برای ساخت محیط‌های آموزشی مصنوعی(STE) استفاده می‌کنند. این محیط‌ها آموزش سنتی و تمرینات ماموریتی را ادغام می‌کند و در نتیجه آمادگی سربازان و واحدها را بهبود می‌بخشد.

واقعیت افزوده در فرصت‌های آموزشی نظامی فراتر از واقعیت مجازی است. این ویژگی، سربازان را به عینک‌های پوشیدنی یا هدست‌های AR مجهز می‌کند و اطلاعات نقشه‌برداری، نشانگرهای حرکتی و سایر داده‌ها را به آنها ارائه می‌دهد.

این فناوری، تصمیم‌گیری در لحظه را برای نیروها بهبود می‌بخشد. علاوه بر اینها، فناوری‌های فراگیر به برنامه‌ریزی ماموریت کمک می‌کنند. آنها نقشه‌های سه بعدی زمین و محیط‌های شبیه سازی شده را ارائه می‌دهند که به درک جامعی از منطقه ماموریت کمک می‌کند.

برای مثال، استارت‌آپ آمریکایی گوورد(GOVRED) راه حل‌های آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی را برای ارتش فراهم می‌کند. این استارت‌آپ از هدست‌های HTC Vive و کدهای سفارشی برای ایجاد سناریوهایی با سرعت ۹۰ فریم در ثانیه استفاده می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا در یک محیط ۲۵ متر مربعی حرکت کنند و با چندین سناریو تعامل داشته باشند.

فناوری آموزشی اختصاصی این استارت‌آپ مجموعه کاملی از آموزش‌های سلاح گرم و شبیه‌سازهای رزمی را در اختیار ارتش آمریکا قرار می‌دهد.

همچنین دیگر استارت‌آپ آمریکایی موسوم به رد ۶(Red ۶) یک سیستم واقعیت افزوده تاکتیکی هوابرد(ATARS) را توسعه داده است که راهکاری برای آموزش رزم هوایی مبتنی بر واقعیت افزوده است. این سیستم، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی را برای برنامه‌های آموزشی رزمی هوایی ترکیب می‌کند.

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید

جنگ سایبری

جنگ سایبری همانند جنگ‌های متعارف، جنبه‌های دفاعی و تهاجمی دارد. با این حال، جنگ سایبری بر حضور آنلاین یک کشور یا نیروی نظامی متمرکز است.

پیشرفت‌های جنگ سایبری به محافظت از شبکه اطلاعات یک کشور و دستگاه‌های دیجیتال مرتبط کمک می‌کند.

آسیب پذیری در برابر حملات سایبری یک نگرانی مهم برای سیستم های نظامی است، زیرا می‌تواند منجر به از بین رفتن اطلاعات طبقه‌بندی شده و آسیب به سیستم‌ها شود. فراوانی و شدت چنین حملاتی طی سال‌ها افزایش پیوسته داشته است. فناوری امنیتی تجویزی، با استفاده از امنیت سایبری، هوش مصنوعی و اتوماسیون، تهدیدات بالقوه را شناسایی کرده و قبل از اینکه بر قابلیت‌های جنگ سایبری دفاعی تأثیر بگذارد، آنها را خنثی می‌کند.

قابلیت‌های جنگ سایبری تهاجمی با تکنیک‌هایی از بدافزار و باج‌افزار گرفته تا حملات فیشینگ در حال توسعه است. استراتژی‌های دفاعی با گنجاندن دیوارهای اتش پیشرفته و سیستم‌های تشخیص نفوذ تقویت می‌شوند. این سیستم‌ها نقش مهمی در حفاظت از داده‌های حساس نظامی و تضمین یکپارچگی و امنیت عملیات نظامی ایفا می‌کنند.

به عنوان مثال استارت‌آپ فرانسوی هرفنگ‌لب(HarfangLab) راه حل‌های دفاع سایبری را برای محافظت از محیط‌های زیرساختی حیاتی برای دفاع ملی به کار می‌گیرد. فناوری این استارت‌آپ بر اساس برنامه‌نویسی فوق‌العاده قوی ساخته شده است که سرعت محاسبات بالا و امنیت بالا را ارائه می‌دهد.

نرم افزار این شرکت به نظارت، تشخیص خودکار، بررسی و خنثی‌سازی تهدیدات سایبری کمک می‌کند و ساختار باز آن، این نرم افزار را قادر می‌سازد تا به راحتی با راه حل‌های امنیت سایبری موجود در هر سازمانی یکپارچه شود.

کاهش تلفات و خسارت جانبی

ارتش‌ها تحت قانون درگیری مسلحانه عمل می‌کنند که از غیرنظامیان در برابر حملات مستقیم و غیرمستقیم محافظت می‌کند. با این حال، جنگ همیشه یک درگیری مستقیم نیست و تصمیم دشمن در مقابل غیرنظامیان همیشه روشن نیست. بنابراین پیشرفت‌های فناوری برای کمک به این تصمیم برای حفاظت از پرسنل نظامی و نجات جان غیرنظامیان حیاتی است.

برترین فناوری‌های نظامی عصر جدید

رباتیک و سیستم‌های خودمختار(RAS)

اهداف حیاتی برای نظامیان شامل حفاظت از نیروها، افزایش آگاهی موقعیتی، کاهش بار کاری سربازان و تسهیل حرکت در مناطق چالش برانگیز است. ادغام فناوری‌های رباتیک و سیستم‌های خودمختار(RAS) ارتش‌ها را قادر می‌سازد تا به این اهداف دست یابند، زمین‌ها را کنترل کنند، جمعیت‌ها را ایمن کنند و دستاوردها را تثبیت کنند. RAS نقش مهمی را در تضمین آزادی مانور و انجام ماموریت با حداقل خطر برای سربازان ایفا می‌کند.

پهپادها بخشی از این سیستم هستند که آگاهی موقعیتی در میدان جنگ را افزایش می‌دهند. ربات‌های چند ماموریتی و سایر وسایل نقلیه نظامی خودمختار در پاکسازی مین‌های زمینی، عملیات جستجو و نجات، خنثی کردن مهمات منفجره و پشتیبانی لجستیکی نقش اساسی دارند.

علاوه بر اینها، اسکلت‌های بیرونی رباتیک نیز به عنوان یک تغییر دهنده بازی عمل می‌کنند. آنها استقامت و قدرت سربازان را افزایش می‌دهند و به مرور تبدیل به یک ابزار ضروری در عملیات‌های میدانی می‌شوند.

همچنین فناوری‌های نظامی جدیدی که در حال حاضر آزمایش می‌شوند، سگ‌های رباتیک مانند SPOT ساخت شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) و سگ رباتیک ویژن ۶۰(The Vision 60) از شرکت گوست روبوتیکس(Ghost Robotics) هستند. این ربات‌ها می‌توانند تدارکات نظامی را تحویل دهند، بمب‌ها را بو بکشند و برای جمع‌آوری داده‌ها در مناطق ناشناخته و صعب العبور اقدام کنند.

یا استارت‌آپ اندوریل(Anduril) مستقر در ایالات متحده یک پهپاد مستقل برای پشتیبانی هوشمند هوایی ارائه کرده است. محصول این شرکت موسوم به گوست(Ghost) یک سیستم پهپاد پیشرفته است که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی نوین استفاده می‌کند و قابل حمل توسط انسان و ضد آب است و ظرفیت حمل بار بالایی دارد و همچنین می‌تواند انواع ماموریت‌ها را در هر محیطی انجام دهد.

پهپاد Ghost قابلیت‌های نظارت، اطلاعات و شناسایی در لحظه را فراهم می‌کند و تصویر عملیاتی واضح‌تری را برای تصمیم‌گیری آگاهانه نظامی ایجاد می‌کند.

ساخت افزودنی(چاپ سه بعدی)

مواد نظامی سنتی، فلزی و گران هستند و به دلیل وزنی که دارند حمل و نقل آنها دشوار است.

اکنون با اجرای چاپ سه بعدی برای ساخت قطعات، ابزارها و سایر دارایی‌های نظامی، سرعت و هزینه عملیات برای ارتش می‌تواند به طور چشمگیری بهبود یابد.

بهبود عملکرد در سرعت، ظرفیت و مصرف سوخت بسیار مهم است و کاهش وزن تجهیزات دفاعی نقش بسزایی در این امر دارد. چاپ سه بعدی، نوعی تولید افزودنی است که امکان تولید اجزا و قطعات را با استفاده از مواد کمتر و سبک‌وزن‌تر نسبت به روش‌های سنتی فراهم می‌کند.

این فناوری نه تنها هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد، بلکه امکان‌های مهندسی و طراحی جدید را نیز فراهم می‌کند.

این فناوری، امکان تولید در محل و بر اساس تقاضا را فراهم می‌کند و در نتیجه بار لجستیکی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ایجاد ترکیبات جدید مواد برای زره، لباس‌های نظامی خودگرم‌شونده و مهمات را تسهیل می‌کند.

به عنوان مثال استارت‌آپ آمریکایی راون اسپیس سیستمز(Raven Space Systems) فناوری چاپ سه‌بعدی مایکروویو(MAD) را برای تولید کامپوزیت‌های هوافضا توسعه می‌دهد. این فناوری چاپ سه بعدی در مقیاس بزرگ کامپوزیت‌های ماتریس ترموست و سرامیکی را با استفاده از رزین‌ها و پرکننده‌های استاندارد درجه هوافضایی تسهیل می‌کند.

کاربردهای آن نیز از بسترهای آزمایشی پرواز مافوق صوت گرفته تا سازه‌های سبک وزن هوافضا و سیستم‌های حفاظت حرارتی را شامل می‌شود. این فرآیند، ارائه سریع تولید، مقرون به صرفه بودن و سازگاری در اندازه و هندسه را برای بخش‌های هوافضا و دفاع ممکن می‌کند.

کلان‌داده و تجزیه و تحلیل

در چشم انداز در حال تحول جنگ، نقش اطلاعات و تجزیه و تحلیل آن به طور فزاینده‌ای حیاتی شده است. ارتش با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ یا همان کلان‌داده‌ها، بینش‌ها را از منابع داده‌های دریافت می‌کند و یک مزیت استراتژیک به دست می‌آورد. محاسبات کوانتومی که در تحلیل رمز و شبیه‌سازی به کار می‌رود نیز به تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند.

تفسیر کارآمد داده‌ها از اینترنت اشیاء نظامی(IoMT) یکی دیگر از مزایای تجزیه و تحلیل است. تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، نه تنها از تهدیدات جلوگیری می‌کند، بلکه ایمنی و کارایی کارهای خطرناک را نیز افزایش می‌دهد.

پیش‌بینی تهدیدات احتمالی و برنامه‌ریزی اقدامات پیشگیرانه یکی دیگر از کاربردهای کلیدی تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده است.

استارت‌آپ استرالیایی Q-CTRL نرم افزار مبتنی بر ابر را برای به حداکثر رساندن کارایی در رایانه‌های کوانتومی ارائه می‌دهد و از محاسبات کوانتومی برای کاربردهای مختلف دفاعی استفاده می‌کند.

راه حل این استارت‌آپ، تجزیه و تحلیل رمزنگاری و تشخیص مبتنی بر حسگر ساختارهای سخت شده زیرزمینی و سیستم‌های تسلیحات پنهان است. علاوه بر این، ناوبری پیشرفته کوانتومی را در میدان‌های جنگ که از GPS محروم هستند از طریق شتاب‌سنج‌های اتمی تسهیل می‌کند.

یا استارت‌آپ فرانسوی دلفوکس(Delfox) فناوری پیش‌بینی‌کننده را برای خودکارسازی وظایف در محیط‌های پیچیده، مانند همکاری چند سرباز ارائه می‌کند. این فناوری از یادگیری تقویتی عمیق برای یادگیری از داده‌های موقعیت‌های قبلی استفاده می‌کند و بر این اساس سازگار می‌شود.

محصولات این استارت‌آپ امکان مانور برای وسایل نقلیه بدون سرنشین و شناسایی و ارسال اطلاعات مربوطه و به موقع را به نیروها می‌دهد.

اتصال 5G

در عملیات نظامی، دستیابی به موقع و مناسب به اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است. اتصال ۵G، تسریع در پشتیبانی تصمیم‌گیری در لحظه، اتصال فوق همگرا و شبکه‌های داده ایمن را ارائه می‌دهد. این فناوری راه را برای کاربردهای جدید فرمان و کنترل هموار می‌کند و لجستیک را بهینه می‌کند.

علاوه بر این، شبکه‌های 5G انتقال داده‌های کلان را به حسگرها و سلاح‌های راه دور امکان‌پذیر می‌کنند و شبکه‌های میدان نبرد متراکم و انعطاف‌پذیر را ایجاد می‌کنند. این پیشرفت آگاهی موقعیتی فوری را فراهم می‌کند و توانایی‌های آموزشی و میدان جنگ را افزایش می‌دهد.

نکته قابل توجه این است که 5G همچنین با ارائه اتصال یکپارچه برای سیستم‌های بدون سرنشین از جمله هواپیماهای بدون سرنشین(پهپادها) و وسایل نقلیه خودران، کنترل از راه دور کارآمد را تضمین می‌کند.

زیرساخت 5G تحول دیجیتال سریع و مقرون به صرفه را در همه جبهه‌ها برای سازمان‌های دفاعی امکان‌پذیر می‌کند.

برای مثال، استارت‌آپ هندی نیرال نتورکز(Niral Networks) زیرساخت 5G خصوصی را برای اتصال فراهم می‌کند. سیستم عامل شبکه باز و تفکیک شده آن موسوم به NiralOS، محصولات 5G و محاسبات لبه فناوری را تسهیل می‌کند

یا استارت‌آپ آمریکایی WiGL شارژ الکتریکی بی‌سیم را از طریق انرژی هدفمند هوایی ارائه می‌دهد. فناوری ثبت اختراع شده این شرکت از شبکه‌ای از فرستنده‌های بی‌سیم استفاده می‌کند و هر پریز دیواری، شارژر خودرو یا منبع برق را به یک روتر برق هوشمند تبدیل می‌کند.

بلاک‌چین

امنیت داده یک جنبه حیاتی از اشتراک‌گذاری داده است و فناوری بلاک‌چین(blockchain) این نیاز را به طور موثر برطرف می‌کند.

استارت‌آپ‌های دفاعی در حال توسعه راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین برای حفاظت از داده‌های نظامی محرمانه و مبارزه با تهدیدات سایبری هستند. این فناوری در ردیابی دستگاه، ساده‌سازی فرآیند خرید و امنیت زنجیره تامین کاربرد دارد.

بلاک‌چین با ایجاد قراردادهای هوشمند در برخورد با پیمانکاران دفاعی، خطر تقلب یا فساد را به حداقل می‌رساند. علاوه بر این، فناوری بلاک‌چین با تسهیل سیستم‌های رای‌گیری ایمن برای پرسنل نظامی، یکپارچگی انتخابات و نظرسنجی‌های داخلی را تضمین می‌کند.

به عنوان مثال، استارت‌آپ تایکیون(Taekion) مستقر در ایالات متحده، فناوری حفاظت از داده‌های نظامی را توسعه می‌دهد و از فناوری بلاک‌چین برای ایمن‌سازی داده‌های دفاعی در ذخیره‌سازی ضد دستکاری استفاده می‌کند.

این فناوری حفاظت در درجه نظامی را برای امنیت اطلاعات در همه سطوح ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

بسیاری از زمینه‌های دیگر وجود دارد که در آنها پیشرفت‌های فناوری نظامی رخ می‌دهد، اما پیشرفت‌های قابل توجه اغلب در حوزه‌های هوش مصنوعی، اتوماسیون و رباتیک است.

علاوه بر این، شرکت‌هایی مانند لاکهید مارتین و اوت‌پیشنت اپ برای پیشرفت در راه‌های نوآورانه تلاش می‌کنند.

کارشناسان می‌گویند فناوری نظامی همیشه در خط مقدم نوآوری بوده است و همین‌طور هم خواهد ماند.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا