افزایش ١١١ درصدی تردد در چالوس نسبت به سال گذشته



به گزارش خبرنگار مهر، سردار سیدکمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل راهور ناجا را به هفته ناجا موکول نکردیم، خطاب به خبرنگاران اظهار کرد: شما اصحاب رسانه و خبرنگاران دقیقاً اقدامات و رخدادهای کشور را رصد می‌کنید بخصوص اقداماتی که پلیس راهور در این حوزه انجام می‌دهد؛ سال گذشته و امسال بنا داشتیم و اقدام کردیم تا هر کمکی که بتوانیم برای گره‌گشایی زندگی مردم داشته باشیم و در حوزه مأموریتی پلیس راهور انجام دادیم.

وی ادامه داد: در یکی از اقدامات بسیار برجسته ای که هم اجرای قانون و هم به نفع مردم بود، موضوع بخشودگی دو برابری جرایم انجام شد. با تلاش‌هایی که پلیس راهور در زمان کمیسیون تلفیق در بودجه مجلس انجام داد، مساعدت نمایندگان مجلس همچنین حمایت دولت وقت این اتفاق افتاد؛ بنابراین تمام جرایم تا پایان سال ٩٩ از دو برابری به اصل آن برگشت علاوه بر آن تا دی سال ١۴٠٠ هموطنان فرصت دارند که این مبلغ را پرداخت کنند تا بخشی از مشکلاتشان در حوزه جرایم برطرف شود.

اجرای آزمایشی شماره گذاری اینترنتی در تهران و اصفهان

رئیس پلیس راهور ناجا به موضوع شماره گذاری اینترنتی هم اشاره و اظهار کرد: در این مورد کار را از سال گذشته شروع کردیم و پایلوت آن انجام شد و همچنان در مرحله پایلوت هستیم یعنی هنوز دو مرکز در تهران و هفته گذشته مرحله پایلوت در اصفهان را عملیاتی کردیم و امیدواریم مشکلات آن برطرف شود.

هادیانفر اضافه کرد: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بسیاری از مردم از این طرح شماره گذاری استقبال خواهند کرد؛ چراکه شواری بابت فرایند انجام کار وجود ندار، ٨۵ درصد موضوعات را روی اپ موبایلی می‌توانند انجام دهند؛ سپس مراجعه به مراکزی که برایشان تعیین شده صورت می‌گیرد و در کمتر از ١٠ دقیقه می‌توانند این خدمت را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در مورد نوبت دهی اینترنتی هم همین اتفاق افتاد و در ایام پیک کرونا بیش از ۵/۵ میلیون نوبت در کشور داریم، گفت: شرایط ما در مراکز کاملاً عادی است ولی به دلیل اینکه دو ماه و نیم تعطیلات کرونایی داشتیم و در وضعیت قرمز بودیم؛ بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، مرکز را تعطیل کردیم.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: با توجه به اینکه کسانی که نقل و انتقال وسیله را انجام می‌دهند، گرفتار هستند، با پیگیری که از وزارتخانه‌های بهداشت و کشور شد، مجوز گرفتیم که ۵٠ درصد خدمات را ارائه دهیم و در این راستا ۵٠ درصد تمام مراکز کشور را باز کردیم.

هادیانفر با یادآوری اینکه در شرایط کنونی به جز ٨ شهر و ١٠٨ شهرستان که در وضعیت نارنجی قرار دارند، تقریباً از وضعیت قرمز خارج شدیم، گفت: تقریباً با تمام ظرفیت و با رعایت تمامی شیوه نامه‌های بهداشتی به مردم خدمات رسانی می‌کنیم.

برنامه ریزی برای اجرای طرح کروکی الکترونیک در سراسر کشور

وی تصریح کرد: کروکی الکترونیک کار بسیار بزرگی بود که توسط پلیس راهور در استان قم به صورت کامل اجرایی شد؛ چهارشنبه همین هفته هم مراسم کروکی‌های برتر را خواهیم داشت و از افسرانی که در حوزه کروکی در کشور برجسته بودند، تجلیل می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: طبق تفاهمنامه همکاری با بیمه مرکزی بیش از ۶ تا ٧ هزار کروکی در استان قم کشیده شده است و هیچ کروکی کاغذی در این استان نداریم همچنین تخلفی هم برای پیگیری وجود نداشته است.

هادیانفر با بیان اینکه استان قم حمایت کامل از این طرح دارند، افزود: امیدواریم طبق تفاهمنامه با بیمه مرکزی، حداکثر تا سه ماه آینده هم مشکلات اپلیکیشن و زیرساخت سامانه را برطرف کنیم و هم اصلاحات دیتا و «مود دیتا» را انجام دهیم علاوه برآن هم «بک بن» زیرساخت اصلی را توسعه دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد که تا سه ماه آینده به یکباره کل کشور با همکاری بیمه مرکزی که تجهیزاتش تأمین می‌شود، کروکی الکترونیکی در کشور جاری و ساری شود و کار بسیار بزرگی است.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های بیمه مرکزی، بیمه‌ها سالانه بیش از دو هزار میلیارد تومان خسارت‌های تصادفات ساختگی را پرداخت می‌کنند که کروکی الکترونیکی جلوی تمام تصادفات ساختگی و خسارت‌هایی که به نوعی صوری پرداخت می‌شود، می‌گیرد. در این راستا کار مردم سهل خواهد شد چرا که سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار تصادف اتفاق می‌افتد که بخش زیادی از تصادفات خسارتی یا جرحی و بخشی دیگر، تصادفات فوتی است که این طرح می‌تواند در این بخش کمک کند.

وی یادآور شد: هر زمانی که توانستیم گره‌ای را باز کنیم حتماً اقدام کردیم مثل ترخیص موتور سیکلت، وسایط نقلیه، ترخیص خودرو و الان هم درباره آنچه که در پارکینگ‌ها و به اسم رسوبی موسوم است، کار را شروع کردیم؛ هر وسیله نقلیه ای که بیش از ٧٢ ساعت برابر قانون در پارکینگی به هر دلیلی متوقف بشود طبق دستور قضائی ما در فرایند ترخیص فوق العاده گذاشتیم و اعلام کردیم مردم می‌توانند برای ترخیص اقدام کنند.

ترخیص وسایط نقلیه در پارکینگ بدون پرداخت اولیه

هادیانفر تاکید کرد: تمام دارندگان وسایط نقلیه ای که در پارکینگ‌ها وسیله شأن توقیف شده است برای ترخیص وسیله شأن لازم نیست در بدو امر ریالی برای جریمه پرداخت بکنند و می‌توانند با آن فرمی که تعهد می‌دهند تا ۱۸ ماه بدون هیچ پیش پرداختی با علم به اینکه جرایم از دو برابری و اصل آن هم برگشته، اصل جرایم را پرداخت کنند، همچنین هزینه پارکینگ ما به سال ۹۴ بر می‌گردد؛ یعنی ۶ سال قبل آخرین مصوبه را با هماهنگی که با پارکینگ دارها که در واقع ٨۵ درصد هم بخش خصوصی هستند آن نرخ و شاخص را برای ترخیص گذاشتیم علاوه بر آن برای موتور سیکلت هایی که تا کنون اگر مانده باشند، احراز شده است.

٣۵ درصد افراد در طرح تقسیط جرایم خوش قولی بودند

رئیس پلیس راهور ناجا درباره پرداخت جرایم به صورت اقساط اظهار کرد: در سال ٩٨ تقسیط را برای دارندگان تمام وسایل نقلیه ای که بیش از یک میلیون تومان جریمه داشتند و تعهد داده بودند، اجرایی کردیم و مقرر شده بود تا این افراد ظرف یک سال بدون پیش پرداخت خودرو را ترخیص کرده یا جریمه شأن در واقع به صورت تعلیق درآید که در یک سال با هر مبلغی که در طول ماه و روز خودشان می‌توانند از طریق سایت پلیس راهور یا درگاه‌هایی که وجود دارد پرداخت کنند اما در انتهای سال همان سال از میان کسانی که تعهد دادند تقریباً ٣۵ درصد پرداختی خود را انجام دادند و ۶۵ درصد فقط تعهد را امضا کردند و به آن قولی که دادند عمل نکردند. لذا ما این را در سال ٩٨ متوقف کردیم چون این دیون دولتی است.

وی ادامه داد: در برابر قانون به استناد ماده ٢٣ مکلف هستیم در هر صورت وصول جرایم را از افراد و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی وصول و به خزانه دولت واریز بکنیم.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: الان شرایط مساعدی است، جرایم به اصل برگشته و خودرویی نداریم که جرایمی مثلاً بالای ١٠ میلیون داشته باشند و توصیه می‌کنیم که چون طرح مصوبه مجلس است حتماً هموطنان استقبال کنند و بعد از تاریخ ٣٠ دی در واقع دوباره جرایم به دو برابری بر می‌گردد.

او درباره توقف منع تردد شبانه گفت: اصلاً پیشنهاد دهنده اینکه اعمال محدودیت در ترددها در شهر قرمز یا نارنجی یا در محدودیت شبانه باشد پلیس نبود و این موضوع صراحتاً به پیشنهاد وزارت بهداشت انجام شد و حتی در کمیته کارشناسی درمورد اثربخشی این کار، وزارت بهداشت آن را تأیید کرد.

هادیانفر یادآور شد: این طرح بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد و ما هم در واقع عامل اجرا بودیم و اجرا کردیم و شما هم دیدید در دو دوره گذشته در اوج پیک پنجم آنجایی که در واقع پلیس اراده کرد ممنوعیت به معنای واقعی اجرا کند، کار محقق شد.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: طبق گزارش وزارت بهداشت این کار ٣۵ تا ۴٠ درصد در کاهش پیک پنجم بیماری مؤثر بود؛ الان هم شرایط برای اینکه ما تردد شبانه را داشته باشیم یا در واقع اعمال محدودیت‌ها، در ١٠٨ شهر نارنجی که قطعاً این مصوبه این است که شهرهای نارنجی هم مثل شهرهای قرمز مشمول یک میلیون جریمه هستند و به نظر می‌رسد طرحی که وزارت بهداشت دارد، اجرای شیوه نامه‌ها و اعمال محدودیت‌های هوشمند است که چند روز پیش که ما پیگیری کردیم قرار شد در شهر قزوین به صورت پایلوت بر اساس تاکید آقای رئیس جمهور اجرا بشود و در صورتی که اثربخشی داشته باشد با پلتفرمی که آماده کرده‌اند، کار را به کل کشور تسری دهند.

افزایش ٣۵ تا ۴٠ ترددها طی تعطیلات چهار روزه اخیر

وی همچنین از افزایش ٣۵ تا ۴٠ درصدی ترددها طی ١٢ تا ١۶ مهر در کشور خبر داد و اظهار کرد: بخصوص محورهای شمالی ما متأثر از این تعطیلات بود و شاید هم به جهت اینکه مردم در یک شرایط خوش خیالی اینکه واکسن زده‌اند، این ترددها را داشتند و حتی در محور چالوس ١١١ درصد نسبت به سال ٩٩ ما افزایش تردد شاهد بودیم.

زمان ارسال پیامک‌های جرایم محدودیت کرونایی

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دوربین‌ها کار خودشان انجام می‌دهند، البته گاهی این دوربین پیامکش با تأخیر انجام می‌شود چراکه انباشتگی داده داریم همچنین در مورد جرایم کرونا، کماکان محدودیت‌ها باید کنترل بشود و پلیس جریمه کند مگر اینکه در جلسه ستاد ملی تصمیمات جدیدی اخذ و به ما ابلاغ بشود.

وی همچنین تصریح کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی هیچ درآمدی از این خدمات ندارد و در مورد اعلام جرایم محدودیت کرونایی چون شدت ترددها مقدار افزایشی شده است تا سیستم چک اپراتوری بشود همکاران ما مکلف هستند که کار را تک به تک کنترل بکنند که آیا این ماشین همان خودرو است یا خیر و بعد هم چک اپراتوری پیامک می‌آید.

هادیانفر بیان کرد: معمولاً پیامک سریع ارسال می‌شود بخصوص پیامک اول که محتوای آن مبنی بر آن است که «شما در محدوده کرونا تردد کرده‌اید».



منبع:مهر