افزایش ۳۰ درصدی کشفیات شیشه و مورفین نسبت به سال قبل



به گزارش خبرنگار مهر، سردار نصرت الله برین جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست تخصصی راهکارهای نوین و مؤثر در مبارزه با قاچاق مواد مخدر اظهار کرد: مواد مخدر همواره دغدغه تمام مردم به ویژه مقام معظم رهبری بوده است؛ فقر فرهنگی و اجتماعی یکی از مهمترین علل روی آوردن افراد به مواد مخدر است.

وی افزود: ما به عنوان پلیس مبارزه با مواد مخدر که در نوک حمله در مبارزه با مواد مخدر هستیم باید اعلام کنیم که در سال گذشته هزار و ۱۰ تن مواد مخدر کشف کرده‌ایم.

برین گفت: سازمان‌های بین المللی بارها اعتراف کردند که ایران در راه مبارزه با مواد مخدر تنها است و هیچ کشوری مانند جمهوری اسلامی با قاچاق مواد مخدر مقابله نمی‌کند.

به گفته جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، ۲۴ دستگاه در حوزه مقابله با مواد مخدر وظیفه برعهده دارند.

وی افزود: در ۸ ماهه اول سال، پلیس ۶۶۱ تن و ۹۹۱ کیلو کشفیات انواع مواد مخدر را کشف کرده است؛ که افزایش کشفیات شیشه و مورفین هشدار تمایل به استفاده از مواد مخدر صنعتی را می‌دهد.

برین گفت: کشف مواد مخدر شیشه ۳۰ درصد و مورفین ۳۳ درصد نسبت به کشفیات سال قبل افزایش داشته است.

جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: ۲۸۶ تن از کشفیات یعنی ۷۳ درصد در شرق و حاشیه شرق کشور کشف و ۲۷ درصد دیگر در سایر استان‌ها کشف شده است.

وی گفت: ۱۶۳ مورد درگیری مسلحانه با قاچاقچیان داشته‌ایم که منجر به شهادت ۶ نفر از عوامل انتظامی و به هلاکت رسیدن ۴۰ نفر از اشرار هلاکت رسیده‌اند.

برین گفت: در ۸ ماهه اول سال ،۵۲۲ قبضه انواع سلاح کشف و حدود ۱۵ هزار دستگاه انواع خودرو توقیف و ۲۵۱ هزار و ۵۲۷ فقره پرونده قضائی در این مورد تشکیل شده است.

جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: در چند ساله اخیر میزان کشت در افغانستان از ۲۰۰ تن به ۶ هزار و ۲۰۰ تن رسیده است.

وی ادامه داد: ۱۵۹ هزار و ۸۹۹ نفر قاچاقچی دستگیر و ۱۰۸ هزار معتاد متجاهر که ۴۹ هزار نفر مرد و ۵۷۸ نفر معتاد متجاهر زن هستند، ساماندهی شده است.

برین بیان کرد: ۸۲ هزار و ۱۲۳ نفر خرده فروش مواد مخدر در ۸ ماهه امسال دستگیر شده‌اند، همچنین در کشور ۶۴ هزار نفر معتاد متجاهر وجود که متأسفانه فقط ظرفیت ۲۰ هزار نفری برای جمع آوری آنها داریم.

به گفته جانشین رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر هر معتاد به طور میانگین ۱۲ بار سابقه دستگیری دارد و از ۵ هزار و ۷۰۰ معتاد متجاهر زن حدود ۳ هزار نفر ثقل سن و کبر سن دارند.

وی خاطرنشان کرد: قاچاقچیان اموال خود را به صورت رمز ارزها تبدیل می‌کنند و ما را برای ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی آنها چار مشکل می‌کنند.

برین در پایان گفت: ۴۵۳ نفر از مجرمینی که امسال دستگیر شدند، سابقه دار بودند، یعنی از یک تا ۴ مورد سابقه دستگیری و زندان رفتن داشتند.



منبع:مهر