بررسی تغییر ساختار در ناجا/ یک نیرو با تنوع ماموریتی بالا



به گزارش خبرنگار مهر، بعد از یک سال پیگیری سرانجام طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی مقام معظم رهبری تأیید شد.

بر مبنای این طرح پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است. همچنین دانشگاه علوم انتظامی امین به دو دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تربیت افسری و تربیت پلیس تقسیم شده است.

در ادامه تغییرات در نیروی انتظامی؛ معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری‌های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می‌شود، همچنین در این طرح تبدیل معاونت اجتماعی ناجا به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقا محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقا سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است.

تبدیل شدن به فرماندهی کل یک گام به سمت تقویت و ارتقا رفتن است

برای بررسی بهتر تغییرات در نیروی انتظامی به سراغ مرتضی طلایی که از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ فرمانده انتظامی تهران بزرگ بوده است رفتیم و با او به گفت و گو پرداختیم.

وی با اشاره به تغییر ساختار ناجا به فرماندهی کل نیروی انتظامی به خبرنگار مهر گفت: این اقدامات را باید به فال نیک گرفت. بسیار به موقع بوده است، از نظر من این اقدام در جهت تقویت ساختار ناجا است.

وی افزود: این اقدام پیامدهای مثبتی در کارکرد سازمان دارد و تبدیل شدن به فرماندهی کل یک گام به سمت تقویت و ارتقا برداشتن است.

طلایی با اشاره به تأثیراتی که این تغییر ساختار در مجموعه ناجا دارد، ادامه داد: وقتی شما از نظر رده‌ای پایین باشید باید از دستورات کارشناس ارشد تبعیت کنید اما اگر به شما جایگاه کارشناس ارشدی را بدهند به طور طبیعی کارکرد شما هم بالاتر می‌رود، این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که شما به یک بلوغ و رشد رسیده باشید. در واقع مجموعه ناجا به آن رشد و بلوغ رسیده است که الان بخواهد به یک فرماندهی کل تبدیل شود.

در واقع مجموعه ناجا به آن رشد و بلوغ رسیده است که الان بخواهد به یک فرماندهی کل تبدیل شود

رئیس پلیس اسبق تهران بزرگ گفت: البته زودتر از این تاریخ هم این اتفاق می‌توانست برای ناجا رقم بخورد چراکه ناجا سالهاست به این بلوغ و شایستگی رسیده است و همچنین به یک سطحی از توانمندی دست پیدا کرده است که امروز می‌تواند وظایفی که بر عهده دارد را به سرانجام برساند.

وی گفت: تنوع مأموریت‌های ناجا به نوعی تمام نیروهای مسلح را دربرمی گیرد، ناجا درون خود نیروی دریایی، زمینی، هوایی، مرزبانی و تمام نیروهای تخصصی سایر نیروهای مسلح را با کارکرد امنیت داخلی کشور دارد.

طلایی بیان کرد: تنوع و تکثر مأموریت‌های نیروی انتظامی به حدی گسترده و متنوع و فراگیر هست که باید تمام مرزهای جغرافیایی زمینی، هوایی و دریایی کشور را تحت نظارت قرار دهد و فرق ناجا با نیروهای مسلح هم در این است که نیروی انتظامی آنلاین و لحظه‌ای در حال عملیات است.

فرمانده انتظامی اسبق تهران بزرگ اظهار کرد: ناجا در مرزهای داخلی باید به صورت لحظه‌ای و آنلاین در میدان باشد چرا که ما در داخل کشور حریف داریم و حریفش هم متهمین، مجرمین و تبهکاران هستند، این ارتقای جایگاه از درون افزایش روحیه نیروها و از بیرون هم ناجا را در تراز سایر نیروهای مسلح قرار می‌دهد.

طلایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با تغییر ساختار در نیروی انتظامی این فرماندهی از نظارت وزیر کشور خارج می‌شود، گفت: تراز وزارت کشور در حد سایر وزارت خانه‌ها نیست و به همین دلیل است که بعد از تغییر ساختار در ناجا مشکلی از لحاظ نظارت وزیر کشور که از طرف مقام معظم رهبری به آن تفویض اختیار شده است مشکلی پیش نمی‌آید.

به گفته طلایی بخشی از مأموریت‌های نیروی انتظامی در واقع صفر تا صد آن در تعامل با دولت است و تغییر در ساختار نیروی انتظامی را می‌توان به نحوی کمک به دولت در اهدافش دانست.

وی در پایان با اشاره به اینکه تغییرات در ناجا داخلی است و قرار نیست از بیرون تغییر خاصی در مأموریت‌های نیروی انتظامی ایجاد شود، گفت: به نظر بنده مردم در فرماندهی‌های استانی تغییری را مشاهده نمی‌کنند. در واقع هر اتفاقی رخ دهد درون ناجا است و نمود بیرونی ندارد.



منبع:مهر