انتظامی

کلاهبرداری رایانه‌ای در اصفهان ۱۳۲ درصد افزایش یافت



سرهنگ مصطفی پیرمرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این کلاهبرداری‌ها بیشتر از طریق پیامک بوده که بخشی به نام سامانه ثنا و بخشی از این‌ها در رابطه با رمز ارزها است.

وی با اشاره به ناآگاهی بسیاری از مردم از کلاهبرداری‌های رایانه‌ای، افزود: بسیاری از افراد بدون دانش تخصصی و پایه و تحقیق در دنیای رمز ارزها وارد می‌شوند و متأسفانه مالشان را از دست می‌دهند.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا استان اصفهان ادامه داد: کلاهبرداران رایانه‌ای از طریق سامانه ثنا نیز متونی دلهره‌آور برای افراد ارسال می‌کنند و افراد بدون اینکه بررسی کنند که پیامک از شماره شخصی برای آنان ارسال شده است فوری با باز کردن لینک وارد سایت می‌شوند.

پیرمرادیان اضافه کرد: وقتی افراد وارد سامانه می‌شوند از ایشان مبلغ کمی برای پرداخت درخواست می‌شود که البته حسابشان را خالی می‌کند یا اگر حساب فرد خالی باشد هکرها ممکن است برای پاک کردن رد و اثر خود مبالغی را از کارت‌های دیگر به این‌ها منتقل کنند.

او افزود: یک اپلیکیشن بدافزار با کلیک افراد بر روی این لینک‌ها در گوشی آنان نصب می‌شود که به پیامک‌ها و مخاطبانشان دسترسی پیدا کرده و به مخاطبان پیامک‌های مشابه را ارسال می‌کند.

رئیس اداره تشخیص و پیشگیری پلیس فتا استان اصفهان با تاکید بر اینکه شهروندان به محض رؤیت اینگونه پیام‌ها اقدامی نکنند، خاطرنشان کرد: افراد باید به فرستنده پیام دقت کنند. فرستنده سامانه ثنا با سرشماره Adliran است و عدد و شماره‌ای نیست. سایر سازمان‌ها نیز موظف شدند که از شماره شخصی استفاده نکنند و از اسم سازمان خود استفاده کنند.

به گفته پیرمرادیان گروهی از هکرها به تازگی حتی از اسم پلیس فتا برای کلاهبرداری از شهروندان استفاده کردند.

او افزود: شهروندان آگاه باشند که پلیس با سرشماره پلیس فتا برای افراد پیامک ارسال می‌کند و پیامک‌های پلیس صرفاً آموزشی و فرهنگسازی است و برخلاف پیام‌های کلاهبرداران که حاوی متون دلهره‌آور برای افراد است، هیچ‌گونه متن احضار و برخورد در پیامک‌های پلیس فتا نیست.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا