انتظامی

استفاده از موتور برقی برای کاهش آلودگی هوا منطقی و کارشناسی است


به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران یکی از راه حل های کاهش آلودگی هوای پایتخت را استفاده از موتورهای برقی دانست؛ او در هنگام ارائه لایحه بودجه گفت: «باید به سمت استفاده از موتورسیکلت برقی برویم و در همین راستا با دولت در این باره صحبت کردیم و قرار شد تا ۳۰۰ هزار موتور در شهر را به سمت برقی شدن سوق دهیم.»

مهم‌ترین ویژگی موتورهای برقی، آلوده نبودن آن‌ها از یکسو و از سوی دیگر سرعت محدود آن‌ها است.

سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت هم پیش تر در این باره گفته بود در حال حاضر در نصف تصادفات تهران، پای موتورها در میان است. چرا با وجود واردات و تولید موتورهای برقی، از این موتورسیکلت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ موتورهایی که هم تولید آلودگی ندارند و هم به دلیل سرعت پایین‌تر، ایمنی بیشتری دارند.

حال به سراغ سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت رفته ایم تا به عنوان یک کارشناس نظر او را در مورد استفاده از موتور برقی و تأثیر این وسیله نقلیه بر کاهش آلودگی هوا را جویا شویم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا موتورهای برقی به دلیل توان، آلودگی صوتی و سوخت کمتری که دارند می‌تواند درمانگری برای آلودگی هوا باشد، گفت: موتورسیکلت و موتورسواران یکی از چالش‌های پلیس هستند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: موتورها آلودگی شأن سه برابر خودروهاست و همیشه هم اعلام کرده ایم که باید جلوی تولید آنها گرفته شود و باید به سمت موتورسیکلتی برویم که حداقل آلودگی را داشته باشد.

وی افزود: پس این حرف که استفاده از موتور برقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوای پایتخت تأثیر مثبت داشته باشد، کاملاً منطقی است اما این نکته هم مهم است که موتورسیکلتی که می‌خواهد جایگزین موتورسیکلت‌های فعلی باشد باید حوزه‌های ایمنی آن، ترمز، تجهیزات فنی اش به صورتی باشد که در حوادث آسیب کمتری بزند.

اگر شهردار تهران به سراغ اصلاح فرایند موتورسیکلت‌ها از جمله تولید و واردات آن رفته است کاملاً منطقی و کارشناسی شده است و دیگر نهادها باید به سراغ تسریع سایر روندها مانند شماره گذاری، هویت بخشی، ایستگاه‌های شارژ و… برویم رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: پس اگر شهردار تهران به سراغ اصلاح فرایند موتورسیکلت‌ها از جمله تولید و واردات آن رفته است کاملاً منطقی و کارشناسی شده است و ما و دیگر نهادها باید به سراغ کارهای دیگر مانند شماره گذاری، هویت بخشی، ایستگاه‌های شارژ و… برویم.

حمیدی اظهار کرد: از مهم‌ترین مزیت‌های این موتورها این است که آلودگی کمی ایجاد می‌کنند، مزیت دیگر آن‌ها این است که لرزش بسیار پایینی دارند، چون آن مکانیزم رفت و برگشتی موتور حذف شده است. بحث ارزان بودن موتورهای برقی نیز مطرح است که پول انرژی کمتری می‌دهیم و به صرفه‌تر است.

وی بیان کرد: ایراد اصلی در موتورهای برقی بالا بودن هزینه تعمیر آن است. مشکل دیگر مسئله برد است، اگر برد را بالا ببریم، حجم باتری را باید افزایش دهیم که باعث افزایش قیمت و مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان گفت: نسبت ذخیره سازی باتری حدود ۱۰ درصد است که سیکلی ایجاد می‌کند که برای جاهایی مثل تهران که ترافیک و شیب روی زیاد است، مناسب نیست و باعث افزایش شدید مصرف انرژی می‌شود. مشکل دیگر این است که جایگاه سوخت برق در کشور وجود ندارد و اقدامات صورت گرفته توسط برخی شرکت‌ها فقط نمایشی است.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا