دستگیری ۵ هزار قاچاقچی و حفار غیر مجاز در حوزه میراث فرهنگی



به گزارش خبرنگار مهر، سردار حسن مهری ظهر سه شنبه در مراسم تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی خراسان شمالی اظهار کرد: اقدامات و تلاش‌هایی که برای حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود نشان از هوشیاری و پشتکار جدی مأموران این یگان و همکاری و پشتیبانی مجموعه انتظامی است.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه تمام نقاط تاریخی کشور در رصد کامل این یگان قرار دارد، گفت: طی چند سال گذشته بالغ بر ۵ هزار دستگاه فلزیاب از حفاران غیر مجاز ضبط شده و اقدامات لازم برای تعیین و تکلیف این دستگاه‌ها انجام شده است.

وی افزود: در سطح کشور حدود ۲۰۰ دستگاه موتور برق، ۳۰۰ دستگاه پیکور و کمپرسور و همچنین ۲ دستگاه بیل مکانیکی که در رابطه با حفاری‌های غیر مجاز مورد استفاده قرار می‌گرفت ضبط شده است.

سردار مهری با تاکید بر اینکه در سطح کشور حدود ۴ هزار و ۸۰۰ قلم اشیا تاریخی و فرهنگی که قدمت بسیار بالایی نیز داشتند از قاچاقچیان آثار تاریخی کشف شده است، تصریح کرد: هشدار ما به قاچاقچیان و سود جویان در این حوزه این است که در صورت مشاهده هرگونه حفاری غیر مجاز و خصوصاً خرید و فروش آثار تاریخی با جدیت با آنان برخورد خواهد شد.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی بیان داشت: با توجه به اینکه قاچاقچیان قصد خروج اینگونه آثار را از کشور دارند، آموزش‌های لازم در این رابطه به مأموران یگان‌های حفاظت در گمرک و همچنین پلیس فرودگاه در سرتاسر کشور ارائه شده است.

وی با تاکید بر اینکه تجهیز یگان‌های حفاظت سراسر کشور به دوربین‌های حفاظتی و تردد شمار در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: تا کنون بیش از یک میلیون اثر تاریخی در سطح کشور وجود دارد که این یگان با همکاری مجموعه انتظامی و همچنین مشارکت مردم عزیز از آن حراست و حفاظت می‌کند.



منبع:مهر