سربازان و مشق مهارت

 به گزارش ایرنا سربازی یا به قول مسن ترهایمان اجباری برای مردان جوان سرزمینمان در سن ۱۸ سالگی مرحله‌ای از سازندگی زندگیشان محسوب می‌شود مرحله‌ای که از سال ۱۳۰۴ بخشی از نیاز نظامی کشورمان را تامین و امنیتش را در مقابل نفوذ دشمنان و بیگانگان حفظ کرده است.

 سربازی چنان در ۹۶ سال اخیر که در کشورمان به رسمیت شناخته شده و قوانین‌اش به تصویب رسیده در میان مردم از اهمیت برخوردار بوده که کمتر کسی از ما با واژه‌های «ساخته‌شدن جوان»، «ادای دِین به میهن» و «سربازی از جوان خام مرد می سازد» بیگانه است.

سربازان در طول تاریخ و فراز و فرودهایش برای سرزمینمان سنگ تمام‌های زیادی گذاشته اند وقتی که روزگار دفاع مقدس بود و دشمنان حرف حساب سرشان نمی‌شد این سربازان بودند که در کنار سایر نیروهای نظامی و انتظامی و بسیج‌ مردمی جانشان را بر کف دست نهاده و آماده شهادت بودند، بعد از آن روزها هم سربازان با خدمت و انجام وظیفه در نقاط مختلف شهری، روستایی و مرزی مثل همین سیستان و بلوچستان مرزهای کشورمان را از شرارت‌های بیگانگان حفظ کردند.

سربازان نیروهایی جوان، بعضا خیلی از آن‌ان تحصیل کرده، پتانسیل‌های بالقوه‌ای‌اند که برای استفاده از توانمندیها و استعدادشان برنامه‌های مختلف چیده شده است تا جذابیت دوران خدمت، افزایش نشاط و رضایت در دوره خدمت، افزایش اثربخشی خدمت، ارتقا مهارت‌های شغلی، کارورزی و آمادگی برای ورود به بازار کار در آنان ایجاد شود و این ۲ سال زندگی برایشان سودمند باشد و بعد از این دوره بتوانند در زندگی حرفی برای گفتن داشته باشند و به قولی گلیم‌شان را از آب بکشند.

سربازان تحصیل کرده و نیازهای آینده‌شان

چندی پیش در مقاله‌ ای داخلی خواندم که در سال‌های اخیر نسبت سربازان وظیفه دارای مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر با سربازان دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر در حال افزایش بوده و به مرز قابل توجه ۴۰ درصد رسیده است این افزایش سربازان جوان تحصیل کرده زمینه‌ای شده تا در کنار آموزش‌های نظامی و رزمی برای دوران صلح در راستای پیشرفت و آبادانی کشورمان و پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی نقش به‌ سزایی را ایفا کنند.

همه این اهمیت‌ها باعث شد تا زمینه ورود به طرح جامع مهارت‌آموزی سربازان وظیفه به صورت جدی دنبال شود تا این طرح در مجلس برای تصویب برود و در آینده صورت قانونی بگیرد موضوعی که فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای مسلح یک ماه پیش در رابطه با آن گفته بود: طرح جامع مهارت‌آموزی و اشتغال سربازان وظیفه برای سیر مراحل قانونی تقدیم دولت و مجلس می‌شود.

سردار محمدحسین سپهر در کمیسیون دائمی شورای عالی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان نیروهای مسلح به این طرح و ضرورتش اشاره کرده بود که: ان‌شاءالله این لایحه در هیات دولت مصوب بشود و به مجلس برود و ما از مجلس پیگیری کنیم تا این لایحه مبنای کار ما شود.

اقداماتی که تاکنون شروع شده

سربازان و مشق مهارت

هر چند برای مهارت‌آموزی سربازان طرح جامعی تدوین و فرایند بررسی و تصویبش در هیات دولت و مجلس را باید سپری کند اما پیشتر از این‌ها برای این مهارت‌آموزی اقدامات عملی شروع شده و دستگاه‌های مختلفی با نیروهای مسلح در این زمینه همکاری داشتند که یکی از آن‌ها فنی و حرفه‌ای است و نتیجه این گونه اقدامات باعث شد تا ۲ هزار و ۶۳۸ نفر سرباز از ابتدای سالجاری تاکنون آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های مختلف مهارتی در پادگان‌های سیستان و بلوچستان فرا بگیرند که در این رابطه مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای این استان گفت: با وجود محدودیت‌های شیوع کرونا، اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای با همکاری قرارگاه مهارت آموزی ستاد کل نیروهای مسلح گام‌های مثبتی برای آموزش مهارت به سربازان برداشته است.

خداداد اولیائی هدف از ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان را تامین نیازهای نیروهای مسلح به کارکنان وظیفه ماهر و کمک به اشتغال‌پذیری و تسهیل برای ورود به بازار کار عنوان کرد و افزود: تا پایان شهریورماه سالجاری ۲ هزار و ۶۳۸ نفر دوره معادل افزون‌بر ۳۲ هزارنفر ساعت آموزش مهارت در پادگان‌ها ارائه شده است.

وی بیان کرد: سربازان آموزش دیده در آزمون‌های سنجش مهارت شرکت کرده و کسانی که در آزمون کتبی و نهایی(عملی) قبول شوند، کارت مهارت دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به تنوع دوره‌های آموزشی اجرا شده برای سربازان گفت: کاربررایانه، تعمیر موتورخودروی بنزینی، آشپزی، سرویس و نگهداری خودرو، سیم کشی مدارهای پایه ساختمان (روکار و توکار)، لوله‌کشی و نصاب وسایل بهداشتی، جوشکاری و عکاسی دیجیتال از جمله دوره‌های آموزشی بوده است.

وی با اشاره به توسعه روش مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی با استفاده از کارگاه‌های تولیدی و خدماتی متعلق به نیروهای مسلح در شرایط شیوع کرونا پیگیری آموزش‌های مجازی برای دسترسی بهتر سربازان به مهارت‌آموزی بویژه در مناطق مرزی و کمتر برخوردار استان را مورد تاکید قرار داد.

حدود سه هزار سرباز مهارت‌دیده آن هم از ابتدای سال تاکنون برای سیستان و بلوچستان اتفاق مثبتی است وجود این سربازان ماهر در درجه اول به وضعیت اشتغال جامعه این استان کمک می‌کند و این سرباز بعد از ۲ سال که از سربازی به خانه می‌رود بهتر می‌تواند کاری دست و پا کند و سربار خانواده نباشد بعد از آن هم وقتی اشتغال باشد دیگر خیلی‌هایمان می‌دانیم آسیب‌‎های اقتصادی و به تبع آن اجتماعی کم و در نهایت توسعه کشور شرایطش مهیاتر می شود.

منبع:ایرنا