سه میلیون و ۵۵۰ هزار بازدید از واحدهای صنفی توسط پلیس اماکن



به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی پاوا ناجا در برنامه زنده صبحی دیگر که امروز ۲۲ مهرماه از شبکه آموزش سیما پخش شد گفت: پلیس نظارت بر اماکن عمومی همچنان که از اسمش مشخص است، بر همه واحدهای صنفی که برابر قانون نظام صنفی مجوز می‌گیرند یا تابع مقررات وزارتخانه‌ها از جمله وزارت کار، ارشاد، علوم و آموزش و پرورش هستند، نظارت می‌کند.

نوروزی گفت: پلیس اماکن با اتحادیه‌ها، اتاق اصناف کشور به ویژه صنعت و معدن و کسانی که خدمات به مردم می‌دهند، همکاری لازم را انجام می‌دهد. درواقع می‌توان گفت هر واحد صنفی که جزو اماکن عمومی محسوب شده و خدمات عمومی می‌دهد، پلیس، بر فعالیتش نظارت دارد و اگر شهروندان از خدمات آنها نارضایتی داشته باشند، درگاه ارتباطی ما با آنها پلیس ۱۱۰ خواهد بود. اگر هم درباره عملکرد همکاران ما نقطه نظری داشته باشند، می‌توانند به درگاه ۱۹۷ مراجعه کنند.

وی افزود: اماکن عمومی واحدهایی هستند که برای ارائه خدمات مجوز می‌گیرند مانند رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها، واحدهای کسب و کار داخل سینماها، تئاترها یا حتی بوستان‌ها. به عنوان مثال اگر در سینما، تئاتر یا بوستانی، کافی‌شاپ وجود داشته باشد، پلیس اماکن روی فعالیت آن کافه نظارت خواهد کرد. در حال حاضر حدود چهار میلیون واحد صنفی داریم که جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر شاغل دارد. پلیس اماکن برنامه خود را تسهیل‌گری معرفی کرده اما برخی می‌گویند که پلیس مانع می‌شود یا در کارها تأخیر انجام می‌دهد درحالی‌که تسهیل‌کننده است.

وی گفت: نیروی انتظامی اولین دستگاهی است که به سامانه اینترنتی متصل شده و هر واحد صنفی می‌تواند در محل کار خود اطلاعات را در اختیار پلیس اماکن قرار دهد. حتی کاهش زمان پاسخگویی به استعلام‌ها در راستای سیاست‌های ما است.

سرهنگ نوروزی بیان کرد: پلیس برای نظارت بر تمام واحدهای صنفی کسب و کار چند راهکار دارد از جمله اینکه بازرسان اتحادیه‌ها برابر قانون نظارت کنند. نظارت بعدی بر عهده پلیس است که به صورت محسوس انجام می‌دهد، بنابراین پلیس بر واحدهای صنفی که بیشترین ترددها را دارند و آسیب‌پذیر هستند، نظارت دوره‌ای انجام می‌دهد. پلیس برای ایجاد امنیت شهروندان در تمامی صنوف و برای کسانی که کسب و کاری دارند نظارت‌های منسجمی دارد.

وی گفت: اگر واحد صنفی جُرمی مرتکب شود، باید پاسخگو باشند و از پلیس اماکن بترسند. این جرایم همان جرایمی هستند که در قانون مشخص شده‌اند. ما تخلفات صنفی نیز داریم اما به همکارانمان گفته‌ایم با نگاه ایجابی ببینند. مثلاً برای برخی از صنوف ساعت کاری مشخص شده اما می‌بینند یک واحد صنفی یک ساعت در تعطیلی آن صنف تأخیر داشته؛ ما برخوردی نمی‌کنیم بلکه مسئول آن واحد صنفی را توجیه می‌کنیم.

سرهنگ نوروزی گفت: پلیس اماکن از اسفند ۹۸ تاکنون از سه میلیون و ۵۵۰ هزار واحد صنفی بازدید کرده است. از این تعداد یک میلیون و ۸۶۶ هزار واحد صنفی تذکر لسانی گرفته‌اند. آمار اخطارها و پلمپ‌ها بسیار کم است. پلیس با راه‌اندازی اداره کسب و کار فضای مجازی، در این حوزه‌ها نیز فعالیت می‌کند چون در حال حاضر خیلی از کسب و کارها در فضای مجازی فعال شدند و بیشتر خرید و فروش‌ها در فضای اینترنتی انجام می‌شود بنابراین شکایت‌ها نیز به این سمت رفته که مردم شاکی از کلاهبرداری‌های اینترنتی هستند. من از مردم می‌خواهم در زمان خریدهای اینترنتی به داشتن مجوزها و لوگوهای مربوطه دقت کنند تا دچار ضرر و زیان نشوند.

وی همچنین درباره عرضه قلیان در رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها نیز گفت: زمانی که یک واحد صنفی شروع به کار می‌کند، هر بخش از فعالیت آن به یک قسمت برمی‌گردد. پلیس نظارت می‌کند که آیا آن واحد صنفی از وزارت بهداشت برای عرضه قلیان مجوز گرفته است یا خیر؟ اگر مجوز نداشت از بازرسان وزارت بهداشت می‌خواهد که بررسی‌های لازم را انجام دهند.



منبع:مهر