آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

شکست در غزه و آشوب در تل‌آویو؛ ناکامی نتانیاهو پس از ۶ ماه جنگ


به گزارش ایسنا، جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و عملیات طوفان الاقصی که هفت اکتبر توسط گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس آغاز شد و بقیه گروه‌های فلسطینی نیز به آن پیوستند، امروز ۶ ماه را پشت سر گذاشت؛ ۶ ماهی که رژیم صهیونیستی طی آن مرتکب شنیع‌ترین جنایت‌های ضدبشری شد و با بمباران هوایی، زمینی و دریایی غزه، محاصره آن، گرسنگی دادن به مردم غزه، ویران کردن گسترده ساختمان‌های آن و آواره کردن مردم، این جنگ خونین را ادامه داد.

عملیات طوفان‌ الاقصی

عملیات طوفان الاقصی مقاومت فلسطین همان‌طور که از نامش پیداست به دنبال هتک حرمت مکرر مسجد الاقصی توسط ارتش رژیم صهیونیستی و شهرک نشینانش و محدودیت‌هایی که نیروهای صهیونیست برای ورود فلسطینی‌ها به آن اعمال می‌کردند و اقدامات تجاوزکارانه‌ای که علیه مردم قدس انجام می‌دادند، آغاز شد.

گردان‌های القسام این حمله را با این هدف آغاز کرد که به دشمن صهیونیستی بفهماند مقدسات فلسطین همانند مردمش برای مقاومت خط قرمز هستند و هرگز اجازه لطمه زدن به آن را نمی‌دهد.

تمام دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی قبل از این عملیات فکر می‌کردند جنبش حماس قصد حمله به اراضی اشغالی را ندارد. با اینکه برخی طرف‌های صهیونیست نسبت به احتمال وجود حمله هشدار داده بودند اما مقامات توجهی به هشدارها نکردند و بعدها برخی مسئولان آن به شکست خود در پیش بینی این عملیات اذعان کردند. این شکست یک شکست بزرگ اطلاعاتی-نظامی برای رژیم صهیونیستی بود.

ورود مقاومت لبنان، عراق و یمن به جنگ غزه

مقاومت لبنان روز هشتم اکتبر اولین حملات خود را در حمایت از مقاومت و مردم غزه به پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی انجام داد.

از هشتم اکتبر تاکنون مقاومت لبنان همچنان به حملات موشکی و پهپادی و توپخانه‌ای خود به پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در مرزها ادامه می‌دهد. مقاومت لبنان توقف حملاتش را به پایان جنگ رژیم صهیونیستی در غزه مشروط کرده است.

همچنین ارتش یمن با محاصره دریایی رژیم صهیونیستی در دریای سرخ و عرب حمایت خود را از مقاومت فلسطین و مخالفتش را با جنگ رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد.

ارتش یمن بارها حملات موشکی را علیه کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در دریای سرخ انجام داد.

ارتش یمن تأکید کرده که تنها کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که با رژیم صهیونیستی در ارتباط باشند.

با اینکه آمریکا و انگلیس حملاتی را علیه پایگاه‌های ارتش یمن انجام دادند اما هرگز نتوانستند مانع عملیات ارتش یمن شوند.

مقاومت عراق نیز حملاتی را علیه مقرهای آمریکایی در عراق و سوریه و اهداف صهیونیستی انجام داد که از جمله آن‌ها حمله به فرودگاه حیفا و شهر ایلات در اراضی اشغالی است.

گروه‌های مقاومت عراق اخیرا به آمریکا هشدار دادند تعداد عملیات‌های مسلحانه خود را در واکنش به ادامه حمایت نظامی دولت بایدن از ارتش رژیم صهیونیستی افزایش خواهند داد.

در یک اقدام بی‌سابقه که یک ضربه استراتژیک قدرتمند به رژیم صهیونیستی و آمریکا و حامیان عرب آن‌هاست، گردان‌های حزب‌الله عراق اخیرا اعلام کرد آماده مسلح کردن و تجهیز ۱۲ هزار نیرو در مقاومت اسلامی اردن به توصیه جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی است.

این تهدیدی درباره گشودن یک جبهه وسیع علیه رژیم صهیونیستی است که احتمالا از تمام جبهه‌ها خطرناک‌تر باشد چرا که از نظر جغرافیایی می‌تواند تمام شهرک‌های اراضی اشغالی را تهدید کرده و بسیاری از اهداف بسیار حساس از جمله تل‌آویو را مورد حمله قرار دهد.

ناکام ماندن رژیم صهیونیستی در اهداف خود از جنگ غزه

با وجود اینکه رژیم صهیونیستی ۶ ماه غزه را مورد حملات زمینی و هوایی قرار داده است اما به گفته تحلیلگران و کارشناسان در جهان و حتی به اذعان بسیاری از تحلیلگران صهیونیست و مسئولان سابق و کنونی این رژیم، تل آویو به هیچ کدام از اهداف خود در جنگ غزه دست نیافته است.

تحلیلگران رسانه‌های صهیونیست معتقدند رژیم صهیونیستی در جنگ شکست خورده زیرا چهار هدف خود از جمله «نابودی حماس، بازگرداندن اسرا، توقف شلیک موشک‌ها و بازگرداندن ساکنان شمال اراضی اشغالی به منازلشان» را محقق نکرده است.

به عقیده این تحلیلگران این جنگ هنوز پایان نیافته است چرا که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خواهان پایان یافتن آن نیست و شمال یا جنوب برای نتانیاهو مهم نیست و تنها جایگاهش برایش مهم است.

صهیونیست‌ها معتقدند نتانیاهو برای ماندن در قدرت و نجات دادن خودش از پرونده‌های جنایی که علیه وی وجود دارد، جنگ غزه را ادامه می‌دهد.

شکست در غزه و آشوب در تل‌آویو؛ ناکامی نتانیاهو پس از ۶ ماه جنگ
ویرانی ناشی از حملات رژیم صهیونیستی به غزه

تلفات ارتش رژیم صهیونیستی

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گزارش دادند برای نخستین بار از زمان عملیات زمینی در غزه تمام نیروهای صهیونیست بعد از پایان عملیات از خان یونس خارج شدند. اکنون تنها تیپ ناحال در جنوب غزه مانده است که مأموریت آن جدا کردن جنوب غزه از شمال آن و ممانعت از بازگشت مردم غزه به شمال است.

عقب‌نشینی نیروهای صهیونیست درحالی صورت می‌گیرد که مقاومت فلسطین توانسته شکست‌های سخت و تلفات سنگینی را به آن‌ها وارد کند.

«یوآو زیتون» خبرنگار نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت لشگر۹۸ امروز به طور کامل از خان یونس خارج شد و تنها چند صد سرباز برای ممانعت از بازگشت آوارگان در غزه مانده‌اند. این اقدام در سایه فشارهای گسترده آمریکا برای پایان جنگ صورت می‌گیرد. با این حال برخی منابع می‌گویند این اقدام در راستای آماده‌سازی برای حمله به رفح در جنوب غزه است.

حملات مقاومت فلسطین علیه ارتش رژیم صهیونیستی منجر به تلفات سنگینی برای این رژیم شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا اعتراف کرده از زمان آغاز جنگ ۶۰۰ سرباز و افسر ارتش کشته و ۴۹۷ تن دیگر از آن‌ها به شدت زخمی شده‌اند.

ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده از ابتدای جنگ تاکنون ۳۱۹۳ افسر و سرباز آن زخمی شده‌اند که از این تعداد ۱۵۵۲ تن جراحت‌شان در جریان عملیات زمینی بوده‌ است.

مقاومت فلسطین می‌گوید تلفات اشغالگران بسیار بیشتر از آمار و ارقام اعلامی توسط تل‌آویو است.

یوآو زیتون گفت: اسرائیل بعد از گذشت ۶ ماه از جنگ در تحقق ۲ هدف شکست خورده است. اول اینکه بیشتر رهبران حماس و هزاران تن از نیروهایشان زنده هستند و دوم اینکه بیشتر اسرای اسرائیلی در غزه همچنان در دست حماس هستند و آزاد نشده‌اند.

شکست در غزه و آشوب در تل‌آویو؛ ناکامی نتانیاهو پس از ۶ ماه جنگ
مراسم نظامی کشته‌شده اسرائیلی در غزه

اعتراضات در اراضی اشغالی

در سایه ادامه جنگ غزه و شکست‌های پیاپی صهیونیست‌ها و پایداری مقاومت فلسطین و عدم پیشبرد معامله تبادل اسرا با جنبش حماس، اراضی اشغالی در دوره اخیر شاهد اعتراضات گسترده مردم بوده است.

ساکنان اراضی اشغالی، نتانیاهو را مسئول بحران‌های پیاپی در اراضی اشغالی به ویژه جنگ غزه می‌دانند و خواهان برکناری وی هستند.

اخیرا «اسحاق بریک» ژنرال بازنشسته رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای برای روزنامه هاآرتص نوشت: اسرائیل امروز در یک دوراهی حساس قرار دارد. نتایج اقدامات یا شکست‌هایش سرنوشت آن را تعیین می‌کند؛ خوب یا بد، وجود یا نابودی. متأسفانه این روند به نفع ما نیست. اگر مردم اسرائیل از جای خود بلند نشوند و مقامات سیاسی و نظامی که فاسد شده‌اند، تغییر ندهند، ما در مبارزه برای بقا در اینجا دوام نمی‌آوریم.

وی اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر «از بین بردن کامل حماس» را یک «شعار توخالی» توصیف کرد که بر اساس آن مقامات سیاسی و نظامی جنگ را رهبری می‌کنند. به گفته وی این مسئله منجر به از دست دادن اسرا و نابودی دستاوردهای نظامی در نوار غزه، اقتصاد تل‌آویو، کشورهای دوست در جهان و امنیت استراتژیک می‌شود.

طی روزهای اخیر در تل آویو و قدس اعتراضات گسترده‌ای برگزار شد و صهیونیست خواهان برکناری نتانیاهو، برگزاری انتخابات زودهنگام و معامله تبادل اسرا با جنبش حماس شدند.

معترضان صهیونیست اخیرا طی اعتراضات گسترده در قدس حصار منزل نتانیاهو را شکستند.

براساس نظرسنجی روزنامه معاریو درباره رضایت صهیونیست‌ها از نتایج جنگ بعد از ۶ ماه از گذشت آن، ۲۹ درصد اعلام کردند از نتایج جنگ راضی هستند درحالی که ۶۲ درصد گفتند که ناراضی هستند. ۹درصد نیز گفتند که نمی‌دانند.

موج مهاجرت‌ها در پی حملات مقاومت

حملات مقاومت فلسطین به شهرک‌های غلاف غزه در آغاز عملیات طوفان الاقصی هزاران صهیونیست را به ترک کردن منازلشان و رفتن به مناطق دیگر یا اسکان در هتل‌ها واداشت.

همچنین حملات مقاومت لبنان در حمایت از مقاومت فلسطین به پایگاه‌ها و شهرک‌های صهیونیستی در مرز با لبنان باعث شد تا هزاران شهرک نشین منازلشان در شمال اراضی اشغالی را رها کنند و به مناطق دیگر یا هتل‌ها بروند. به گفته منابع ۲۸ شهرک مرزی با لبنان به دلیل حملات حزب الله لبنان تخلیه شد.

طبق گزارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی با وجود اینکه ۶ ماه از جنگ غزه می‌گذرد همچنان ۱۰۰ هزار صهیونیست نتوانسته‌اند به منازلشان بازگردند.

براساس نظرسنجی‌ای که شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی اخیرا آن را منتشر کرده بیش از ۸۱ درصد ساکنان مناطق شمال فلسطین اشغالی که در پی حملات حزب‌الله اقدام به تخلیه شهرک‌ها کرده‌اند، گفته‌اند تا زمانی که حزب‌الله عقب‌نشینی نکند، حاضر به بازگشت به منازلشان نیستند.

شکست در غزه و آشوب در تل‌آویو؛ ناکامی نتانیاهو پس از ۶ ماه جنگ
حمله حزب‌الله به کریات شمونه در شمال فلسطین اشغالی

افزایش نفوذ و اعتبار حماس

جنگ غزه باعث شد تا رژیم صهیونیستی چهره واقعی خود را به عنوان یک جنایتکار جنگی به جهان نشان دهد و حتی در مقابل دیوان بین المللی دادگستری به خاطر نسل کشی در غزه محاکمه شود اما در مقابل، این جنگ و عملیات منحصربفرد طوفان الاقصی بر محبوبیت هرچه بیشتر حماس در جهان به ویژه برخی کشورهای اسلامی افزود. مردم برخی کشورهای جهان طی دوره اخیر بارها با برگزاری تجمعات گسترده حمایت خود را از مقاومت فلسطین اعلام کرده‌اند.

شکست ارتشی که خود را یکی از قوی‌ترین ارتش‌ها در جهان می‌دانست در برابر یک جنبش کوچک اما بسیار مصمم و پایدار بر محبوبیت حماس افزوده است.

پیشتر یک رسانه آمریکایی خبر داده بود انبوهی از گزارش‌های جدید نهادهای اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد «اعتبار و نفوذ» حماس پس از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر، به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

به گفته سی ان ان، مقام‌های آمریکایی می‌گویند حماس به صورت موفقیت‌آمیزی جایگاه خود را در بخش‌هایی از جهان اسلام و عرب به‌عنوان مدافع آرمان فلسطین و مبارز موثر علیه اسرائیل یافته است.

این رسانه آمریکایی گزارش داد: «از منظر حماس، حمله هفتم اکتبر به جنوب اسرائیل، یک موفقیت عملیاتی مسحورکننده بوده و در ماه‌های پس از آن کسب اعتبار کرده است».

یک مقام ارشد دولتی آمریکا می‌گوید: پیش از هفت اکتبر، حماس یک سازمان به‌شدت محبوب نبود اما امروز محبوبیت بیشتری دارد.

شکست در غزه و آشوب در تل‌آویو؛ ناکامی نتانیاهو پس از ۶ ماه جنگ
آزادی اسرای فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی

از دست دادن حمایت‌های غرب

جنگ غزه و کشتارها و جنایت‌هایی که رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه انجام داد باعث شد تا رژیم صهیونیستی حمایت‌های غرب را از دست بدهد و چهره واقعی خود را به تمام جهان نشان دهد. بسیاری از کشورهای غربی هر روز صحنه اعتراضات گسترده مردم در مخالفت با جنگ غزه هستند و از دولت‌هایشان می‌خواهند از رژیم صهیونیستی حمایت نکنند.

به گفته منابع به دلیل نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و جنایت‌های جنگی این رژیم تعدادی از کشورهای جهان اخیرا تصمیم گرفتند تا ارسال سلاح و تجهیزات نظامی برای رژیم صهیونیستی را متوقف کنند تا شریک جنایت‌های این رژیم نباشند.

جنگ غزه موجب تنش‌هایی میان بنیامین نتانیاهو و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شده است. بایدن اخیرا از نتانیاهو خواست فورا جنگ در غزه را پایان دهد و معامله تبادل اسرا را محقق کند.

در میانه آینده تیروه‌تار برای رژیم صهیونیستی و کاهش حمایت کشورهای غربی از تل‌آویو، جایگاه فلسطین در جهان اما ارتقا و مسأله فلسطین بیش از پیش مورد توجه جهان قرار گرفته است.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا