آخرین اخبارجامعه > شهری

آیین تکریم پرچم با حضور سفیران خارجی در تهران برگزار شد



به گزارش خبرگزاری مهر؛ دهمین آئین تکریم پرچم به‌مناسبت روز بزرگداشت جمهوری اسلامی ایران امروز دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۳ با حضور عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه و جمعی از سفرای کشورهای خارجی در منطقه گردشگری عباس آباد برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تبریک روز بزرگداشت جمهوری اسلامی ایران گفت: اهتزاز عزت‌مندانه پرچم ایران مرهون رهبری الهی امام خمینی درایت و تدبیر جانشین ایشان آیت الله خامنه‌ای و فداکاری شهیدان، جانبازان، آزادگان و ملت ایران است؛ ملتی که با ۴ دهه قبل با حضور خود توانستند در بیست و دوم بهمن ماه ۵۷ نظام شاهنشاهی را شکست داده و انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی برساند.

وی ادامه داد: دقیقاً ۵۰ روز پس از این افتخار بزرگ بار دیگر ملت ایران پای صندوق‌های رأی آمدند و با انتخاب خود جمهوری اسلامی ایران را به عنوان نظام قانونی برآمده از انقلاب برگزیدند.

کنعانی افزود: از ۱۲ فروردین ۵۸ تاکنون مردم با حضور خود در عرصه‌های مختلف، نقش مؤثری در حفظ و سربلندی این نظام مقدس داشته‌اند و صفحات درخشانی از افتخارات ملت ایران را قم زده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به دستاوردهای مدیریت دیپلماسی کشور در سال ۱۴۰۲ گفت: سالی که گذشت در حوزه ارتباط با کشورها ومجامع و سازمان‌های بین‌المللی سال پرباری برای نظام جمهوری اسلامی ایران بود در ۱۴۰۳ نیز ما آمادگی گسترش روابط خود با دیگر نهادها و کشورهای جامعه جهانی را مبتنی بر منافع مشترک و احترام متقابل داریم.

وی بیان داشت: خصوصاً در شرایط امروز که شاهد رخ دادن اتفاقات تلخ در فلسطین هستیم، همکاری و تعامل میان کشورها برای توقف ماشین جنگ رژیم صهیونی بیش از پیش احساس می‌شود.

جمهوری اسلامی در ۴۵ سال گذشته برای حمایت از مستضعفان، با دشمنان بشریت جنگیده است

ضرغامی نیز در این مراسم گفت: مشابه تعبیر قرآن در آیات ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه ابراهیم، جمهوری اسلامی مانند شجره طیبه‌ای است که ریشه‌های آن در زمین هستند و شاخه‌های گسترده آن امروز مرزهای جدیدی به روی جهانیان گشوده است. در همین راستا اکنون جبهه جدید معنوی به نام جبهه مقاومت با پرچمداری جمهوری اسلامی ایران در دنیا شکل گرفته که معادلات سنتی نظام بین‌الملل را دستخوش تغییرات کرده است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری سپس با اشاره به آیات قرائت شده از سوره ضحی و انشراح در ابتدای مراسم گفت: سوره ضحی مشهور است به سوره انقطاع وحی؛ ماجرا از این قرار است که در مدینه برای مدتی ابلاغ وحی بر پیامبر منقطع شد. در چنین شرایطی بدخواهان اسلام شروع کردند به شایعه‌سازی پیرامون شخصیت پیامبر؛ آنان با جوسازی در جامعه القا کردند که خدا پیامبر را فراموش کرده است.

وی افزود: پس از آنکه این جوسازی‌ها در جامعه اسلامی رواج پیدا کرد سوره ضحی بر پیامبر نازل شد که در آیاتی از آن خداوند می‌فرماید: ای محمد ما نه تنها تو را فراموش نکرده‌ایم بلکه انجام تو از آغاز مسیرت بهتر است و به تعبیری دیگر جایگاه اخروی تو از شرایط دنیوی‌ای که الان در آن قرار داری بالاتر می‌باشد.

وی ادامه داد: در آیاتی دیگر نیز که از سوره انشراح قرائت شد خدا پیامبر اسلام را خطاب قرار می‌دهد و می‌فرماید؛ ای محمد ما نه تنها تو را فراموش نکرده‌ایم بلکه در میان فشارها و سختی‌ها نامت را پرآوازه ساخته‌ایم آیات قرائت شده را به تعبیری می‌توان بر شرایط کنونی جهان و جایگاه جمهوری اسلامی تطبیق داد.

ضرغامی تاکید کرد: در ۴۵ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران کارهای بزرگی انجام داده و همواره در حمایت از مستضعفین با دشمنان بشریت جنگیده است. رأس این حمایت‌ها را در در ماجراها و اتفاقات تلخ غزه مشاهده می‌کنیم. در میان تمامی فشارها با عنایت الهی امروز اسرائیل بیش از هر زمان دیگری میان افکار عمومی جهان منفور است. دنیا در مقابله با اسرائیل همگرا شده است. چنین همگرایی‌ای در این شرایط سخت افتخار و دستاورد بزرگی ست که در رأس آن؛ حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران دیده می‌شود.

ضرغامی با اشاره به جایگاه ایران در نظم کنونی جهان گفت: جمهوری اسلامی ایران یک ایدئولوژی پیش‌رو است که می‌تواند تمام دنیا را بگیرد اما به تعبیر مرحوم زهرا شجاعی برای رسیدن به چنین هدف‌هایی لازم است نمادها را تبدیل به نهاد بکنیم که اگر این اتفاق نیفتد نهادهای ما تبدیل به یک کاریکاتور خواهند شد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمادهای موجود در پرچم ایران گفت: رنگ سبز نشانه آبادی و سرسبزی کشور، رنگ سفید نشانه صلح و رنگ قرمز نشانه شجاعت و دلاوری‌های مردم ایران می‌باشد. به همین جهت پس از سقوط رژیم پهلوی در مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد این سه رنگ در پرچم جمهوری اسلامی ایران باقی بماند. علاوه بر این سه رنگ در پرچم ایران ۲۲ الله اکبر نیز به عنوان یادکردی از اسلامیت نظام و پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و دوم بهمن ماه طراحی شده است.

وی در پایان تاکید کرد: پرچم در کشور ایران که رنگین کمانی از اقوام مختلف می‌باشد نمادی از وحدت و همگرایی ملی است. جا دارد از آقای حجازی مدیرعامل منطقه گردشگری عباس آباد و شهرداری تهران برای برگزاری آئین تکریم پرچم در روز بزرگداشت جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کنم.

اهتزاز پرچم برای مردم غرور آفرین است

همچنین مدیرعامل مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد در این مراسم گفت: اهتزاز پرچم برای مردم غرور آفرین است و در همه جای دنیا پرچم در بلندترین نقطه شهر برافراشته می‌شود.

محمد حسین حجازی افزود: پرچم نماد همبستگی یک ملت است و در طول تاریخ هم نماد موفقیت ملت‌ها بوده و اجازه نمی‌دهد راه و هدف متعالی ملت فراموش شود.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد افزود: اهتزاز پرچم برای مردم غرور آفرین است و اگر هر کجا پرچم از دست سربازی افتاده سردارانی بوده اند که نگذاشتند بر زمین بیفتد.

محمد حسین حجازی افزود: مجموعه عباس آباد در مسیر گردشگری جهانی و برگزاری مراسم‌ها و اجلاس بین المللی در سال ۲۰۲۵ پیگیری‌هایی انجام داده است و طراحی و نصب بزرگ‌ترین و بلندترین پرچم جمهوری اسلامی در بلندترین نقطه این‌مجموعه از جمله فعالیت‌های این مجموعه است‌که سالانه برگزار می‌شود.

مدیرعامل مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد گفت: امروز برای بزرگداشت سالروز پیروزی جمهوری اسلامی ایران و ارادت به شهدا و جانبازان دور هم جمع شدیم، زیرا در چنین روزی مردم فهیم ایران با رهبر کبیر انقلاب پیمان بستند.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا