بازار

انواع جنس بدلیجات و ویژگی های آنها

انواع جنس بدلیجات و ویژگی های آنها:

بدلیجات ها و اکسسوری ها همواره از جمله موارد پرطرفدار در بین خانم ها بوده است و از آنها برای جایگزین جواهرات گران قیمت نیز استفاده میکنند. بدلیجات و اکسسوری ها در جنس ها روکش های مختلف ساخته میشوند. در ادامه این مقاله به بررسی نواع جنس و ویژگی های بدلیجات میپردازیم:

 

استیل:

ضد حساسیت بودن این فلز باعث محبوبیت استفاده از آن در ساخت بدلیجاتی نظیر انگشتر، دستبند، گردنبند و…شده است، همچنین این فلز تغییر رنگ نمیدهد و دچار خوردگی یا خش نمیشود.مقاومت بالای این فلز موجب میشود که در ساخت بدلیجات و اکسسوری هایی که مناسب استفاده روزانه هستند به کار برده شود.

تیتانیوم:

این فلز به دلیل سبک بودن، قیمت مناسب،درخشان بودن و…در ساخت بدلیجاتی مانند دستبند مردانه و زنانه، انگشتر، گردنبند و سایر بدلیجات و اکسسوری ها به وفور استفاده میشود.

همچنین به دلیل سبک بودن مناسب استفاده روزانه میباشد و شما در صورت استفاده از بدلیجات و اکسسوری های ساخته شده از تیتانیوم احساس سنگینی نخواهید کرد و به راحتی میتوانید از انگشتر ها و گوشواره ها و… به مدت طولانی استفاده کنید.

بدلیجات و اکسسوری های تیتانیوم نسبت به استیل قیمت مناسب تری دارند اما ممکن است باعث ایجاد حساسیت شوند و یا در صورت استفاده نادرست تغییر رنگ دهند.

آبکاری طلا:

از مزایای آبکاری میتوان به افزایش مقاومت بدلیجات در مقابل عوامل بیرونی، سایش، خوردگی و افزایش درخشش و جلای آن اشاره کرد. بدلیجات و اکسسوری های آبکاری شده با طلا نسبت به طلای اصل ارزش بسیار کمتری دارند ولی مقاومت این بدلیجات در برابر مواد شیمیایی بیشتر بوده و همچنین از قیمت مناسب تری نیز برخوردار هستند.

طول عمر این بدلیجات ها بستگی به میزان استفاده و مراقبت شما از این بدلیجات ها دارد. اگر کیفیت و زخامت طلای آبکاری شده بیشتر باشد طول عمر بیشتری نیز خواهد داشته و براق و طلایی خواهند ماند. برای افزایش دوام این بدلیجات در هنگام شنا و حمام کردن بدلیجات خود را درآورید و آن ها را از مواد شیمیایی، روغنی و آرایشی دور نگه دارید.

 

آبکاری نقره:

آبکاری نقره نیز مانند آبکاری طلا باعث جلا دادن به بدلیجات و افزایش مقاومت آن ها میشود. البته سطح آبکاری شده توسط نقره می تواند مات، نیمه براق یا براق باشد. بدلیجات آبکاری شده با نقره به مراقبت بیشتری نیاز دارند چرا که در اثر اکسیداسیون سیاه شده و تغییر رنگ میدهند. برای جلوگیری از این کار بدلیجات خود را از مواد شیمیایی، شوینده ها، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن دور نگه دارید. در صورت استفاده مناسب طول عمر گوشواره، حلقه، گردنبند و سایر بدلیجات آبکاری شده شما بیشتر خواهد بود.

رودیوم:

رودیوم فلزی با رنگ سفید_نقره ای می باشد بنابراین برای کسانی که به دنبال بدلیجات سفید رنگ هستند گزینه مناسبی میباشد. این فلز به ندرت تغییر رنگ میدهد و در برابر اکسیده شدن مقاومت میکند. از دیگر مزایای رودیوم میتوان به حساسیت زا نبودن آن و در نتیجه مناسب بودن برای کسانی که مشکل حساسیت به بدلیجات دارند اشاره کرد. از رودیوم به دلیل درخشش زیاد و مقاومت در برابر تغییر رنگ برای روکش طلا و نقره نیز استفاده میکنند.

برنج:

فلز برنج به دلیل نرمی و انعطاف پذیری بالا در ساخت انواع بدلیجات مانند انگشتر، گردنبند گوشواره و…استفاده میشود. بدلیجات برنجی در مقابل کدر شدن و سیاه شدن مقاوم اند و تغییر رنگ نمیدهند. برنج در تماس با آب نیز واکنش نمیدهد و دچار اکسایش نمیشود. از دیگر ویژگی های فلز برنج میتوان به استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش، و قابلیت لحیم کاری اشاره کرد.

 

امروزه بدلیجات ها در کیفیت ها و جنس های مختلف برای تمامی سلیقه ها و علایق ساخته میشود. با شناخت و داشتن اطلاعات کافی درباره انواع جنس بدلیجات و ویژگی های آنها میتوانید انتخابی متناسب با سلیقه و بودجه خود داشته باشید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا