انتظامی

بی‌توجهی مردم، خانه ها را تبدیل به بانک کرده است


به گزارش خبرنگار مهر؛ سن شأن بیشتر از ۴۰ سال نیست. زن و شوهرند و قیافه شأن درهم است. هر کدام دیگری را مقصر می‌دانند و با نگاهشان به یکدیگر این را می‌شود فهمید.

نوبت شأن می‌شود. روبروی افسر تحقیق می‌نشینند و زن سریع شروع می‌کند حرف زدن صحبتش از اینجا شروع می‌شود ساعت ۶ عصر بود به اصرار شوهرم به منزل پدر و مادرش رفتیم هنوز ساعت ۲۳ نشده بود که به خانه برگشتیم اما قفل در شکسته شده و سارقان…

مرد صحبت‌هایش را قطع می‌کند و می‌گوید دار و ندارمان را بردند. هر چه داشتیم را… نمی دانم این بلا از کجا به سرمان آمد.

قربانی سرقت از منزل شده اند. سارق یا سارقان تنها در بازه ای ۵ ساعته خانه شأن را جارو کرده و هر چه در این سال‌ها جمع کرده بودند را برده اند و امروز دست از پا دراز تر به پلیس آگاهی آمده اند.

براساس آمار گویا این روزها سرقت از منازل افزایش یافته و نکته مهم‌تر این است که کیف قاپان و موبایل قاپان به سراغ سرقت‌های بزرگ‌تری رفته و عاملان سرقت‌های منزل شده اند.

بی‌توجهی مردم، منازل را تبدیل به بانک کرده است

سردار علیرضا لطفی در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا سارقانی که موبایل‌قاپ و کیف‌قاپ بودند به سمت سرقت از منازل و به اصطلاح سرقت‌های بزرگ‌تر روی آورده‌اند؟ گفت: با کمال تأسف باید اعلام کنم بی‌توجهی مردم، منازل را تبدیل به بانک کرده یعنی مردم به جای اینکه پول و طلای خود را در صندوق امانات بانک قرار دهند، در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم باید دقت کنند که با انجام این کار، سارقان را تشویق به سرقت از منزل می‌کنند اما ما به عنوان پلیس وظیفه داریم که آنها را دستگیر کنیم و در این زمینه هم هماهنگی خوبی با دادسرا داریم.

هزار بار یک سارق دستگیر می‌شود اما مجازات‌ها بازدارنده نیست

رئیس پلیس آگاهی پایتخت گفت: حتی برای هزار بار هم که شده یک سارق را دستگیر می‌کنیم، این وظیفه ذاتی پلیس است اما مجازات‌های کشور در حوزه سرقت هیچ انطباقی با جرایم ندارد و حتماً باید تشدید شود چرا که این مجازات‌ها پیشگیرانه نیست.

لطفی اظهار داشت: بازنگری در قوانین و حوزه سرقت نیازمند کار کارشناسی است و باید جرایم به گونه‌ای تغییر کند که بازدارنده باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در پایتخت جرایم خشن کاهش یا افزایش یافته است؟ گفت: ما در پلیس آگاهی به شدت بر جرایم خشن حساس هستیم و البته باید بگویم که در تهران وضعیت خوبی در زمینه جرایم خشن و جنایی داریم.

افزایش ۱۰۹ درصدی کشف وقوع جرایم خشن و جنایی

رئیس پلیس آگاهی پایتخت در این باره گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰۹ درصد کشف وقوع جرم در حوزه جرایم خشن و جنایی داشتیم درحالی‌که پنج درصد در این حوزه کاهش وقوع جرم اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس آگاهی تهران بزرگ پرونده‌های سابق در حوزه جرایم خشن و جنایی را که در سال‌های پیش به نتیجه نرسیده دوباره مورد ارزیابی قرار داده است، گفت: پرونده‌هایی که مربوط به جرایم مسلحانه، جنایی، آدم‌ربایی و گروگان‌گیری بوده و متعلق به سال‌های قبل بوده را مجدداً در دستور کار قرار داده‌ایم که آنهایی که به نتیجه نرسیده‌، پیگیری کنیم.

بی‌توجهی مردم، خانه ها را تبدیل به بانک کرده است

لطفی در پایان گفت: برخی از سارقان قبل از آنکه بخواهند مرتکب جرم شوند، دستگیر شده‌اند یعنی آماده به فعل مجرمانه بودند و قبل از انجام فعل، پلیس آنها را دستگیر کرده است.

گلایه پلیس از قیمت بالا و تعداد کم صندوق امانات بانک‌ها

پیش تر هم سردار حسین رحیمی در گفت و گو با خبرنگار مهر از قیمت بالا و تعداد کم صندوق امانات بانک‌ها گلایه کرده بود و گفت: قیمت صندوق امانات بانک‌ها خیلی بالا است و البته تعداد آنها هم کم است.

وی افزود: این طور نیست مردم تمایل نداشته باشند که طلا و ارزشان را در صندوق امانت نگذارند اما هم صندوق کم است و هم قیمتشان بالا هست.

رئیس پلیس تهران بزرگ با اشاره به اینکه مردم تمایل به استفاده از صندوق امانات را دارند اما شرایط استفاده از این صندوق‌ها برای همه مقدور نیست، گفت: مسئولان بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی باید فکر جدی برای این موضوع کنند.

سردار رحیمی بیان کرد: متأسفانه میزان طلا و میزان ارزهای خارجی در منازل زیاد است و تقریباً در تمام سرقت‌ها یک بخش اعظم آن طلا و ارز است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از طلا و ارز، بخش دیگری که در سرقت‌ها چشمگیر است، فرش‌های قیمتی و نفیس است.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا