علت افزایش تصادفات در نیمه دوم سال چیست؟


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ در روزهای اخیر میزان تصادفات در مقایسه با نیمه اول سال ۱۴۰۰ به لحاظ موارد جرحی و فوتی بیشتر شده است. طبق اعلام سردار مهدی حاجیان امسال ۹ درصد نسبت به سال گذشته تصادفات فوتی بیشتر شده است، البته پلیس در کاهش تصادفات تنها ۱۹ درصد سهم دارد یعنی تنها باید نقاط حادثه خیز را مشخص کند و بر نحوه رفتار ترافیکی کاربران ترافیک نظارت کند.

بنا بر اعلام مسئولان راه امسال افزایش ۱۰ درصدی ترددها در جاده‌ها را نسبت به سال قبل داشته ایم، اما سوال اینجاست که این ۱۰ درصد تا چقدر بر میزان افزایش تصادفات و به دنبال آن افزایش فوتی‌های تصادفات تأثیر داشته است.

تصادف زنجیره‌ای محور بهبان-رامهرمز را می‌توان به عنوان آخرین تصادف مهم سال تا به این لحظه نام برد، در این تصادف سوالات بسیاری برای افکار عمومی به وجود آمد که سایت نظام وظیفه به نقل از مهر در همان روز ابتدایی گزارشی را با عنوان «آیا پلیس نمی‌توانست جلوی تصادف زنجیره‌ای در خوزستان را بگیرد؟» منتشر کرد.

در ادامه برای با خبر شدن از جزئیات تیم‌های بازرسی اعزام شده به این تصادف با سردار سید کمال هادیانفر به گفت و گو پرداختیم.

او با اشاره به تصادف زنجیره‌ای محور بهبان-رامهرمز به خبرنگار مهر گفت: پلیس در تمامی محورها حضور دارد اما طبق گزارش سازمان هواشناسی این توده مقطعی بوده است، یعنی در ساعت ۷:۴۵ صبح مسیر باز بوده و مردم تردد عادی داشتند و در یک لحظه توده مه در جاده نشسته است.

وی افزود: افرادی که در لاین مقابل در حال حرکت بوده اند همگی سالم از آن مسیر عبور کرده اند، اما در لاینی که تصادف رخ داده است، تریلی با ۷۰ کیلومتر بر ساعت دیدش محدود می‌شود و همان جا وسط جاده ترمز می‌کند و خودروهای پشت سری به صورت طولی با آن برخورد کرده اند.

هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخلاف طرح زمستانه و آماده باش کامل پلیس اما آمار تصادفات و فوتی‌ها در جاده‌ها بیشتر شده است، گفت: رانندگان در معیشت مشکل دارند و به جای اینکه طبق قانون ۹ ساعت رانندگی کند دور از چشم پلیس بیشتر از ۹ ساعت رانندگی می‌کند و درآمدشان به قدری نیست که بخواهند راننده کمکی اضافه کنند.

رانندگان اتوبوس و تریلی بیشتر از ظرفیت خود کار می‌کنند

رئیس پلیس راهور بیان کرد: اتوبوسی که می‌خواهد مسیر تهران به چابهار را برود ۴ راننده دارد ولی برای رئیس اتوبوس میزان بلیط جوابگوی حقوق دادن به ۴ راننده نیست. در واقع می‌خواهم بگویم که رانندگان اتوبوس و تریلی‌ها بیشتر از توان و ظرفیت خود کار می‌کنند و این موضوع می‌تواند یکی از عوامل تصادفات باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی انتظامی کل کشور گفت: یکی دیگر از علل تصادفات نقص فنی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها است. به عنوان مثال در حادثه آتش سوزی تریلی در یاسوج راننده خواسته است دنده را از ۵ به ۴ بیاورد اما به دلیل نقص فنی نتوانسته این کار را انجام دهد و در جاده شیب دار تریلی واژگون می‌شود.

صراحتاً تمامی رانندگان تریلی و اتوبوس می‌گویند که توان خرید قطعات استاندارد و مرغوب را نداریم و از قطعات بی کیفیت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: صراحتاً تمامی رانندگان تریلی و اتوبوس می‌گویند که توان خرید قطعات استاندارد و مرغوب را نداریم و از قطعات بی کیفیت استفاده می‌کنند. اغلب تصادفات ما در ناوگان حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و مهم‌ترین دلیلش هم همین دو موردی است که توضیح دادم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا در تصادفات پلیس هم مقصر شناخته می‌شود، گفت: اولین چیزی که در تصادفات دنبال می‌کنیم این است که آیا همکاران ما کوتاهی کرده اند یا خیر، در همین تصادف زنجیره‌ای خوزستان سه تیم از ساعات‌های اولیه حادثه برای بررسی‌های لازم به محل تصادف اعزام شده اند.

هادیانفر ادامه داد: یکی از ایم تیم‌ها به دستور سردار تیمور حسینی جانشین پلیس راه به محل رفته تا علت حادثه را بررسی کند و دو تیم دیگر عملکرد پلیس راه را بررسی می‌کند. نکته جالب این است که در همان روز تصادف از ساعت ۴ صبح رئیس پلیس راه استان مستقر بوده است اما به صورت دفعی این مه پدیدار می‌شود و این حادثه رخ می‌دهد البته سوالاتی از قبیل اینکه خودروهای گشتی کجا بودند هم در حال بررسی است.

وی بیان کرد: من به همکارانمان هم ابلاغ کرده ام حتی اگر باعث دلخوری مردم هم می‌شود، هر محوری که شرایط جوی نامناسب دارد به خصوص در شب‌ها مسدود شود و اجازه تردد به هیچ خودرویی تحت هیچ شرایطی داده نشود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: محورهای شمالی مانند گردنه گردوک غالباً مه آلود است و برای مراقبت از مسیر عوامل راهور همیشه در مسیر مستقر هستند و به عنوان مثال در شب آتش روشن می‌کنند، واحدهای گشت مستقر می‌شوند و ماشین‌ها را با تعدادهای مشخص از مسیر رد می‌کنند و بر سرعت‌ها نظارت کامل دارند تا عبور از جاده‌های مه آلود به حداقل خطر برسد.

اغلب تصادفات در ناوگان حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و مهم‌ترین دلیلش هم همین نقص فنی و رانندگانی بیشتر از ساعت تعیین شده برای رانندگان است هادیانفر تاکید کرد: اما در تصادف زنجیره‌ای خوزستان شرایط به یکباره تغییر کرد و پایداری به ناپایداری تبدیل شد، رانندگان محلی هم به این موضوع شهادت داده اند. در این حادثه آن چیزی که کتباً از سوی تیم بازرسی ناجا و بازرسی راهور گزارش داده شده است این است که عوامل راهور کوتاهی نکرده و وظیفه خود را درست انجام داده اند.

وی گفت: در این حادثه فرمانده کل انتظامی کشور تیمی جدا از تیم‌های فنی ما به محل اعزام کرده است تا عملکرد پلیس را بررسی کنند چراکه عملکرد همکارانمان در تصادفات اولین موضوعی هست که به آن رسیدگی می‌شود و حتی اگر لازم باشد با تخلفات احتمالی آنها هم برخورد می‌شود.

آمار تصادفات صد در صد به پلیس مربوط نمی‌شود

سردار مهدی حاجیان هم در گفت و گو با خبرنگار مهر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا علیرغم طرح زمستانه پلیس، در برخی از محورها پلیس حضور ندارد و همچنین آمار تصادفات بالا رفته است، گفت: آمار تصادفات صد در صد به پلیس مربوط نمی‌شود. جایی که دوربین هوشمند داریم دیگر نیروی انسانی نمی‌گذاریم.

به گفته سخنگوی انتظامی کل کشور اما در محل‌هایی که حادثه خیز است حتماً پلیس حضور دارد.

علت افزایش تصادفات در نیمه دوم سال چیست؟

آیا می‌شود از پلیس انتظار بیشتری داشت؟

حال که به گفته مسئولان پلیس دستگاه‌های دیگر بر وظیفه خود در امر کاهش تصادفات عمل نمی‌کنند، آیا می‌شود انتظار داشت پلیس با ظرفیت بیشتری در ۳ ماهه پایانی سال که وضعیت محورهای مواصلاتی بیش از پیش خطرناک و ناامن می‌شوند حضور داشته باشند؟ یا تنها اعلام کردن نقاط حادثه خیز و حضور در جایگاه‌های معمول برای کاهش تصادفات کفایت می‌کند؟

یا در محورهایی مانند همین محور بهبان-رامهرمز که مسبوق به سابقه تصادفات فوتی است نیروی بیشتری تزریق کرد تا در مواردی هم که به صورت دفعی دید رانندگان محدود می‌شود عوامل راهور فرصت مناسب برای ورود به صحنه و جلوگیری از تصادفات این چنینی را داشته باشند.

البته که امیدواریم طبق گفته سردار هادیانفر اعلام جرم علیه خودروسازان در تصادف زنجیره‌ای خوزستان بی نتیجه نماند و ضمن پرداخت دیه و جبران خسارات‌های این تصادف برای بازماندگان، خودروسازان مکلف و موظف شوند تا استانداردهای جهانی مانند تست «کِرش» را رعایت کنند و صرفاً به پر کردن شناسنامه یک دستگاه نقلیه بسنده نکنند تا در تصادفاتی به شدت تصادف مذکور کیسه هوا باز شود!



منبع:مهر