فرار از خدمت سربازی در خراسان جنوبی کاهش یافت



محمدحسین محمدپور روز سه‌شنبه به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه در نشست خبری افزود: درصد بالایی از این جرم مربوط به سربازان و نیروهای وظیفه است و دلیل اصلی آن نظام اجباری وظیفه است که با افزایش حقوق سربازان و رسیدگی به معیشت آنان به نظر می‌رسد که جرم فرار از خدمت همچنان کاهش پیدا کند.

وی گفت: فرار از خدمت قبلا بالای ۱۵ روز بود اما در قانون جدید اگر سرباز پس از ۶۰ روز برگشت و در مرحله اول فرار از خدمت بود به عنوان جرم ثبت نمی‌شود و غیبت محسوب می‌شود.

 رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی افزود: در قالب طرح بازگشت به سنگر بعد ۲ روز از غیبت سرباز پیگیری‌ها برای احراز دلیل غیبت آغاز می‌شود که به مرحله جرم نرسد.

وی اظهار داشت: جرایم ما صرفا نظامی است که توسط ضابطان اعلام می‌شود اما جرایمی هم توسط مردم گزارش می‌شود که در طرح بازگشت به سنگر ۸۵ درصد طرح‌ها اثربخشی داشته است.

محمدپور افزود: اگر در یگان‌ها جرمی اتفاق افتاد و توسط فرمانده گزارش نشود این خودش جرم است.

وی گفت: علاوه بر فرار از خدمت، نگهداری و استعمال مواد مخدر، اهمال و ضربه به سلاح و مهمات، ضرب و جرح عمدی از مهمترین جرایمی است که بخش قابل توجهی مربوط به نظامیان غیرکادر نظیر سربازان است.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از مهمترین ارکان سازمان قضایی بحث صلاحیت‌ها است و تنها مرجع قضایی اختصاصی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی به امور نیروهای مسلح در حوزه تخصصی می‌پردازد.

وی افزود: صلاحیت ما استانی است هرچند صلاحیت دادگاه‌های نظامی توسعه پیدا کرده که این صلاحیت‌ها تمامی جرایم امنیتی مرتبط با خدمت نیروهای مسلح، جرایم مرتبط با اطلاعات طبقه‌بندی شده نیروهای مسلح، جرایم امنیتی کارکنان نیروهای مسلح تا پنج سال پس از بازنشستگی، جرایمی که نیروهای مسلح مرتبط با سلاح و مهمات انجام می‌دهند، جرایم مرتبط خاص حفاظتی و امنیتی خاص دستگاه‌های اجرایی را هم شامل می‌شود.

محمدپور گفت: سال ۹۹ پرونده‌های مختومه این نهاد ۱۰۰.۱ درصد و برای دادگاه‌های نظامی ۱۰۰.۵ و اجرای احکام ۹۹.۲ بوده است.

وی با بیان اینکه این آمار نشان‌دهنده رسیدگی پرونده‌ها بدون اطاله دادرسی است گفت: تمامی پرونده‌های وارده یک روز یا نهایت ۲ روز مختومه می‌شود.

وی تصریح کرد: اطاله دادرسی را در دادگاه‌های نظامی کم داریم چون نیروهای مسلح در دسترس هستند و به موقع در دادگاه حضور می‌یابند.

رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح خراسان جنوبی افزود: درخصوص دادگاه‌های آنلاین هشت هزار و ۲۸۰ نفر مراجعه‌کننده به ثبت رسیده که این آمار با برگزاری دادگاه‌های آنلاین در سال ۹۹ به هفت هزار و ۶۳۰ مراجعه کننده رسیده و کاهش قابل ملاحظه‎‌ای داشته است.

وی گفت: حبس‌زدایی یکی از مهمترین رویکردهای پیش‌رو است و در این زمینه معافیت از کیفر را در دستور کار قرار دادیم و طبق قانون جایی که قاضی احراز جهاد تخفیف برایش محرز شود و جرم درجه هفت و هشت صادر شود می‌تواند معافیت کیفری صادر کند.

محمدپور افزود: سال ۹۸ در محاکم نظامی ۱۵ درصد از پرونده‌ها از معافیت کیفری و در سال گذشته ۱۶.۹۹ درصد از معافیت استفاده کرده‌اند.

وی گفت: در مورد مجازات‌های جایگزین حبس ۱۴.۷ درصد پرونده‌ها منجر به صدور این نوع از احکام شده است و در پیشگیری از وقوع جرم کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کنیم که در انتخابات ۲۸ خرداد هم هیچ جرم انتخاباتی را نداشتیم.

دادستان نظامی خراسان جنوبی هم در این نشست خبری گفت: درخصوص اهداف سازمان قضایی نیروهای مسلح حتی قبل از سند تحول قوه قضاییه پیشرو بودیم و حفظ و پیشگیری از وقوع جرم، حق و حقوق عامه و حفظ حقوق شهروندی در اولویت کاری بوده است.

محمدعلی جلوه‌گر افزود: در ماموریت‌های طرح تحول قوه قضاییه رسیدگی به تظلمات، احیای حقوق عامه، نظارت بر اجرای قانون، پیشگیری از وقوع جرایم و اصلاح مجرمین بیش از پیش در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: سال گذشته ۴۸ مورد بازدید از یگان‌های نظامی صورت گرفته و از ابتدای سال جاری هم ۳۵ مورد بازدید بوده که نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارد.

دادستان نظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: در باب پیشگیری از وقوع جرم و رعایت اصل پیشگیری اولین قدم آموزش بوده زیرا بسیاری از اتهامات به دلیل جعل به قانون صورت می‌گیرد که کلاس‌های آگاه‌سازی به صورت مرتب اجرایی می‌شود و ۷۸ دوره آگاه‌سازی برگزار شد و سال گذشته ۱۲ هزار و ۸۰۵ نفر ساعت شرکت کردند.

وی اظهار داشت: حبس با خدمت را در دستور کار قرار دادیم که در این طرح مجرم صبح در محل کار به خدمت گرفته می‌شود و بعد از ظهر در همان جا سکنی دارد که هم حقوق می‌گیرد و هم حبس را تحمل می‌کند و مرخصی با اجازه دستگاه قضایی صورت می‌گیرد.

جلوه‌گر گفت: در ارتباط با حبس با خدمت شاهد افزایش ۸۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته هستیم و اجرای این طرح هم حیثیت و هم موقعیت خانوادگی افراد حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه در قانون جایگزین حبس هم سعی کردیم تمامی محکومان آزادی مشروط را با این قانون بهره‌مند کنیم افزود: کلاس‌های سبک زندگی اسلامی همواره برگزار می‌شود و حتی مددجویان از ظرفیت روانشناسان نیروهای مسلح بهره‌مند می‌شوند.

دادستان نظامی خراسان جنوبی گفت: برای کاهش شیوع ویروس کرونا از دادگاه‌های الکترونیک بیشتر استفاده شد و اصل استفاده از دستبند و پابند الکترونیک در دستور کار قرار گرفته که تبعات مثبت خوبی داشته است.

وی افزود: مجازات‌های جرایم نیروهای مسلح سختگیرانه است یعنی اگر یک غیرنظامی رشوه بگیرد هشت سال و اگر نظامی بگیرد تا ۱۵ سال حبس و در موارد زیاد منجر به انفصال از خدمت می‌شود.

اول تا هفتم تیر ماه به مدت یک هفته به مناسبت شهادت آیت الله بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی (ره) هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

منبع:ایرنا