آخرین اخباراستان ها > خراسان رضوی

بومی‌سازی تجهیزات هوانیروز در عین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جهانی


سرهنگ خلبان محمدرضا زارعی، فرمانده پایگاه هوانیروز مشهد در گفت‌وگو با ایسنا و در حاشیه سومین ویژه‌برنامه شوق پرواز که مقارن با هفته ارتش جمهوری اسلامی ایران با موضوع نمایش دستاوردها و توانمندی‌های هوانیروز مشهد در حوزه‌های مختلف برای دانش‌آموزان در حال برگزاری است، اظهار کرد: این نمایشگاه با هدف آشنایی نوجوانان با بخشی از دستاوردهای انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران، روزانه میزبان ۳۵۰ دانش‌آموز است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه در ۶ روز میزبان بیش از دوهزار دانش‌آموز خواهد بود، افزود: بازدید از انواع تجهیزات و بالگردهای این پایگاه از جمله برنامه‌هایی است که مورد استقبال دانش‌آموزان قرار گرفته است. علاوه بر آشنایی دانش‌آموزان با فضای هوانیروز، از دیگر اهداف برگزاری چنین رویدادی یافتن دانش‌آموزان علاقمند به حوزه هوانیروز است تا در ادامه حتی مراحل گزینش و عضوگیری نیز از میان آنان انجام شود.  

فرمانده پایگاه هوانیروز مشهد با بیان اینکه هوانیروز با توجه به تجهیزاتی که داشت، یکی از یگان‌های مهم و تأثیرگذار در دوران دفاع مقدس بود، عنوان کرد: در ابتدای انقلاب کارکنان هوانیروز به لحاظ آموزشی تحت نظر مستشاران آمریکایی قرار داشتند و تجهیزات مورد استفاده کارکنان نیزوارداتی بود، اما با شروع دوران دفاع مقدس همکاران و پیشکسوتان که جنگ را مدیریت می‌کردند، با اتکا به دانش و توان فنی خود توانستند هم آموزش‌ها را بومی کنند، هم در تعمیر و نگهداری تجهیزات به دانش بومی برسند و هم در صدد برآمدند تجهیزات مورد نیاز هوانیروز را با همکاری صنعت و دانشگاه تهیه کنند.

زارعی ادامه داد: به حمدالله تجربیات دفاع مقدس توسط پیشکسوتان نگارش و تبدیل به دانشنامه شد. اکنون نتایج تلاش‌های ما به جایی رسیده است که هوانیروز هم قطعه تولید می‌کند و هم ارتقا برد تجهیزات، به‌ویژه تجهیزات موشکی را داشته است، همچنین برای استمرار در میدان رزم، مجهز به دوربین‌های دید در شب شده که می‌تواند به‌ صورت ۲۴ ساعته در صحنه رزم حضور داشته باشد و تمام مأموریت‌ها را انجام دهد.

بومی‌سازی تجهیزات هوانیروز در عین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جهانی

وی با بیان اینکه آموزش خلبانی و مهندسی تعمیر و نگهداری نیز از جمله آموزش‌هایی است که در مرکز فرهنگی آموزشی شهید وطن‌پور اصفهان انجام می‌شود، گفت: اما آموزش‌های تکمیلی و عملیاتی در همین مرکز مشهد انجام می‌شود، به این صورت که یک کمک‌خلبان پس از طی مراحل آموزشی در مرکز آموزش، آموزش‌های تکمیلی و عملیاتی را در پایگاه سپری می‌کند و به خلبان عملیاتی، استاد خلبان و خلبان آزمایشی ارتقا پیدا می‌کند.

فرمانده پایگاه هوانیروز مشهد بیان کرد: با توجه به اینکه در مرکز آموزش دانشکده خلبانی و مهندسی تعمیر و نگهداری، آموزش‌های اولیه و پایه ارائه می‌شود، دانشجویان مهارت‌ها را تا پایه ۳ در آنجا فرامی‌گیرند و سطوح مهارت‌های بالاتر تا سطح ۹ برای تبدیل شدن به مهندس پرواز ماهر را در پایگاه‌ها می‌آموزند و پایگاه هوانیروز مشهد نیز این مأموریت را به نحو احسن انجام می‌دهد. بدین ترتیب این پایگاه توانسته با توجه به نیازهای عملیاتی، توانمندی انجام عملیات و آموزش را کسب و نیاز خود را در این حیطه مرتفع کند. 

زارعی افزود: در این راستا نباید از دانش و فناوری نوینی که به صورت هم‌افزا در سراسر جهان در حال توسعه است، غافل شد و بی‌نصیب ماند، کما اینکه بسیاری از کشورها از دانش پهپادی و دانش تعمیر و نگهداری کشور ما استفاده می‌کنند. اما اهم مأموریت‌ها و فعالیت‌هایی که در مهندسی تعمیر و نگهداری و صنعت وجود دارد، با اتکا به دانش بومی خودمان و دانشگاه‌های کشور بوده است.

بومی‌سازی تجهیزات هوانیروز در عین بهره‌گیری از فناوری‌های نوین جهانی

از ظرفیت نخبگانی دانشگاه در ارتقای توانمندی‌های هوانیروز استفاده می‌کنیم

وی در پاسخ به این پرسش که هوانیروز چگونه از ظرفیت نخبگانی جامعه برای ارتقای توانمندی خود بهره ‌گرفته است، گفت: ما ارتباطات خوبی با دانشگاه‌های استان داریم، چنانکه در دانشگاه فردوسی دفتر تحقیق و توسعه فناوری ایجاد کردیم و از این طریق موضوع تحقیق و پژوهش و توسعه فناوری را با همکاری دانشگاه پی می‌گیریم. بدین ترتیب بسیاری از پایان‌نامه‌های دانشجویی که مرتبط با هوانوردی و تعمیر و نگهداری بالگرد است، در این پایگاه دفاع می‌شود و در ادامه تعدادی از پایان‌نامه‌های دانشجویی برای تولید محصول به صنایع ارسال می‌شود که در این زمینه به‌ویژه برای تولید تسلیحات، موفقیت‌های خوبی را با استفاده از ظرفیت نخبگانی دانشگاه به دست‌ آوردیم.

فرمانده پایگاه هوانیروز مشهد با تأکید بر استفاده از دانش نخبگانی در حوزه‌هایی وسیع، ادامه داد: طبق ۱۲ محوری که در آیین‌نامه‌ جامع ستاد کل نیروهای مسلح برای ارتباط با دانشگاه وجود دارد، دانشجویان نخبه که طرح‌هایی را در راستای توسعه صنعت هوانیروز ارائه و اجرا می‌کنند، از کاهش خدمت سربازی بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا