بازار

طبع لیمو ترش + رفع تلخی از لیمو عمانی

از مرکباتی که پر مصرف می باشد و یک طعم دهنده عالی برای مواد غذایی و همچنین خواص و ارزش غذایی بالایی دارد،  می توان لیمو ترش را نام برد. طبع این لیمو سرد می باشد و به دلیل همین طبع سرد و خواص فراوانی که دارد، مصرف آن برای گرم مزاج ها به خصوص در فصل گرم سال ضروری می باشد.

همان طور که گفته شد، با توجه به طبع سرد لیمو ترش مصرف آن به سرد مزاج ها توصیه نمی شود، زیرا باعث ضعف در سیستم عصبی، گرفتگی عضلات، سرفه، نفخ و درد مفاصل می شود.

همان طور که می دانید، طبع لیمو ترش سرد و تر می باشد. از این رو، به افرادی که گرمی مزاج هستند مصرف لیمو ترش توصیه می شود. اما افرادی که دارای مزاج سرد می باشند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

از خواص لیمو ترش می توان به موارد زیر اشاره نمود :

مصرف لیمو برای درمان تب بسیار موثر می باشد. باعث می شود تا معده تقویت شود و کبد را پاکسازی می کند. همچنین شربت آبلیمو حرارت بدن را پایین می آورد و خستگی را رفع می کند. مصرف مداوم این محصول سموم بدن را دفع و سر درد ناشی از گرمازدگی را برطرف می کند.

ضمنا، می توانید برای درمان گلودرد، آب لیمو ترش را با مقداری عسل مخلوط کنید و صبح به صورت ناشتا میل نمایید.

گرفتن تلخی لیمو عمانی

بانوان ایرانی از دیرباز در هنر آشپزی زبانزد بوده اند و خورشت هایی بسیار خوشمزه می پختند که در اکثر آنها از لیمو عمانی استفاده می کردند اما گاهی در گرفتن تلخی آن کمی دردسر ساز است و به همین خاطر خیلی از خانم ها ترجیح می دهند از آن استفاده نکنند اما راه حل ساده است.

این چاشنی خوشمزه اگر به درستی استفاده بشود غذای شما را فوق العاده خوشمزه می کند.

چند راه برای گرفتن تلخی آن وجود دارد که به شرح زیر است:

یک دقیقه آن را با آب جوشانده تا مزه تلخش از بین برود.

با کارد آن را سوراخ کرده و هسته ها را خارج کنید.

شب تا صبح آن را در آب خیسانده و چند بار آب آن را عوض کنید.

اگر به هر دلیلی باز هم خورشت شما تلخ شد کافیست چند تکه سیب زمینی پوست گرفته به داخل خورشت ریخته و قبل از سرو غذا آنها را دور بریزید.

یکی از غذاهای سنتی خوشمزه ایران قورمه سبزی است که  برای خوش طعم کردن آن نیاز دارید تا رفع تلخی از لیمو عمانی را انجام دهید دانستن این نکته که چطور از تلخ شدن لیمو عمانی در آن جلوگیری کنیم بسیار حائز اهمیت است زیرا هم دارای خواص فراوان است و هم به قورمه عطر و بویی دیگر می دهد.

برای پیشگیری می توانید از سه روش زیر استفاده کنید.

آنها را به مدت یک شب در آب ولرم بخیسانید هر چند از خواص آن کم می شود.

دانه ها و هسته های آن را جدا کرده و سپس در خورشت بریزید.

با آب آنها را جوشانده و سپس بعد از ریختن آب آنها را به داخل خورشت بیندازید.

طبع لیمو عمانی

معمولاً در خورشت هایی که روزانه مصرف می کنیم طعم دهنده های مختلفی استفاده می کنیم، که هر کدام طبع مختلفی دارد، لیمو عمانی نیز یکی از طعم دهنده های پر کاردبرد در غذا های ایرانی می باشد که در کنار خواص بی شمار خود مزاج سرد و خشکی دارد که مصرف آن ممکن است برای بعضی افراد دردسر ساز شود.

در واقع افرادی که مزاج سرد دارند باید در کنار لیمو عمانی جهرم حتما عسل و یا موادی که طبع گرم دارند استفاده کنند، چرا که مزاج لیمو عمانی بسیار سرد می باشد و ممکن است باعث بهم ریختن عملکرد دستگاه گوارش افراد سرد مزاج شود.

برای طعم دار کردن خورشت های ایرانی از انواع مواد و چاشنی ها استفاده می کنیم، که یکی از آنها لیمو عمانی است، اما برای خیلی های این سوال وجود دارد که طبع لیمو عمانی گرمه یا سرد؟ که در اینجا پاسخ می دهیم.

لیمو عمانی از همان لیمو ترش به دست می آید، وقتی لیمو ترش را با فرآیند های مختلف خشک می کنند رنگش تیره تر می شود و لیمو خشک یا لیمو عمانی حاصل کار خواهد بود.

لیمو ترش یا لیمو عمانی جز پر کاربرد ترین طعم دهنده های غذا های ایرانی است و می توان گفت پای ثابت تمامی غذا های خورشتی می باشد.

طبع لیمو عمانی سرد و خشک است و برای آنکه وقتی این لیمو را مصرف می کنید مشکلی برایتان پیش نیاید بهتر است که در کنار آن عسل مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا