آخرین اخباراستان ها > مازندران

روستای گنج افروز بابل پایلوت کشتی لوچوی ایران می‌شود


ورزش کشتی از جمله ورزش‌هایی است که روحیه‌ پهلوانی را در ورزشکار می‌افزاید و راه و رسم مردانگی را دیکته می‌کند، کشتی لوچو یکی از ورزش‌های اصیل ایرانی است که اصالت آن به مازندران برمی‌گردد.

کشتی لوچو به جنبه‌های پهلوانی، پرهیز از تکبر و خودخواهی، احترام به حریف، رعایت ارزش‌های اسلامی و اخلاقی تاکید دارد.

کشتی لوچو ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که آن را از سایر کشتی‌ها متمایز می‌کند، لباس سنتی این کشتی، که شامل شلوار چاق، کرباس و بند پهلوانی می‌شود، نشان‌دهنده‌ی اصالت و هویت این ورزش باستانی است که امروزه از آن استفاده نمی‌شود همچنین استفاده از خاک در این کشتی، نمادی از زمین و پویایی آن است و فنون خاص و حرکات پهلوانی، هیجان و جذابیت خاصی به این رقابت‌ها می‌بخشد.

این کشتی در حالت رسمی خود در ایام بیکاری روستاییان در یک یا چند روز متوالی و بیشتر در اعیاد مذهبی، ملی و قبل و بعد از نشاء و یا پس از درو کردن شالی و نیز به هنگام تشکیل بازارهای محلی و عروسی‌ها، انجام می‌شود.

 برگزارکنندگان مسابقه بیشتر پیشکسوتان، ریش سفیدان و معتمدان محلی هستند، بزرگان منطقه پس از فراهم کردن مقدمات، زمان و مکان مسابقه را تعیین، و آنرا به اطلاع محلات همجوار و نیز پهلوانان و مردم سایر بخش‌ها و شهرستان‌ها می‌رسانند.

هزینه برگزاری مراسم و نیز جوایز کشتی‌گیران، توسط اهالی یک یا چند روستا تامین و پرداخت می‌شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی بومی محلی شهرستان بابل با اشاره به اینکه در سال گذشته از سوی مسئولان کلنگ گود کشتی لوچوی ایران در مازندران در شهرستان بابل زده شد، گفت: روستای گنج افروز بابل پایلوت کشتی لوچوی ایران می‌شود و بزودی احداث این پروژه استارت می‌خورد.

روستای گنج افروز بابل پایلوت کشتی لوچوی ایران می‌شود

احمد حبیب پور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چهاردهمین دوره مسابقات کشتی لوچو به عنوان یادواره شهدای گنج افروز و شادروان پهلوان جعفرعلیجانی در ۱۹ و ۲۰ فروردین در گنج افروز بابل در حال برگزاری است.

وی با اشاره به اینکه زنده یاد پهلوان جعفر علیجانی نخستین مربی مازندران و همچنین نخستین مربی تیم ملی ایران در ورزش کشتی آزاد در اوایل انقلاب در سال ۵۷ بود افزود: شادروان علیجانی سبقه زیادی در مربیگری کشتی داشته وسالن گنج افروز نیز به نام این پهلوان نامگذاری شده است، ۱۴ سال بعد از فوت این پهلوان تاکنون مسابقات کشتی به یاد او در گنج افروز برگزار می‌شود.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی بومی محلی شهرستان بابل با اشاره به اینکه این دوره مسابقه کشتی لوچو به یاد نخستین مربی مازندرانی کشتی آزاد تیم ملی جمهوری اسلامی ایران پهلوان جعفرعلیخانی و ۱۰ شهید شاخص گنج افروز برگزار می‌شود، تصریح کرد: یکی از سنت‌های مهم مازندران برگزاری کشتی لوچو است، ورزش لوچو هم در بالادست بابل مثل شیخ موسی و فیلبند و غیره و یا در روستاهای مختلف پایین دست برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برگزاری ورزش لوچو بیشتر به مناسبت جشن‌های سنتی مختلف مثل جشن مردگان و غیره برگزار می‌شود، یادآور شد: قدمت ورزش کشتی به زمان قبل اسلام با سابقه بیش از سه هزار ساله برمی‌گردد.

وی ادامه داد: این ورزش سنگین به سبب جنگ‌های مختلف در راستای تقویت نیروی بدنی در مقابله با دشمن ایجاد شد.

روستای گنج افروز بابل پایلوت کشتی لوچوی ایران می‌شود

حبیب پور با اشاره به اینکه کشتی آزاد در مناطق مختلف به اس‌های مختلف نامیده می‌شود که درمازندران به اسم لوچو معروف است گفت: کشتی لوچو که در مازندران طرفداران زیادی دارد، در بالادست بابل منطقه شیخ موسی از هزار و۵۰۰ سال قبل تاکنون در اعیاد مختلف ازجمله ۲۶ عیدماه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: با افزایش علاقمندان این ورزش باستانی به تدریج در پایین دست بابل نیز کشتی لوچو در مناسبت‌ها و جشن‌های مختلف از جمله در مراسم عروسی و اعیاد سنتی رسم شد.

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی بومی محلی شهرستان بابل با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مسابقات ورزش لوچو استان در بابل برگزار می‌شود و رتبه نخست را در این حوزه دارد، تصریح کرد: سالانه بیش از هفت مورد ورزش لوچو در منطقه بالادست بابل و حدود ۴۵ مورد در روستاهای پایین دست برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار و۵۰۰ ورزشکار کشتی لوچو در بابل داریم، بیان کرد: استقبال خوبی از این ورزش شده که علاقمندان حتی خانوادگی برای دیدن این ورزش باستانی می‌آیند.

وی خاطرنشان کرد: چهاردهمین دوره مسابقه لوچو به نام ۱۰ شهید ورزشکار و پهلوان جعفرعلیجانی در گنج افروز بابل در سه وزن منهای ۷۰، منهای ۸۵ و به اضافه ۸۵ کیلو با اهدای جوایز نفیس برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تدابیر بسیار خوبی برای برگزاری این دوره مسابقه از سوی شورای ورزش و شورای محل و دست اندرکاران برگزاری مسابقه که متشکل از تیم ۱۰۰ نفره است انجام شد که از جمله تجهیز داخل و بیرون سالن به تلویزیون برای پخش آنلاین مسابقه برای شرکت کنندگان بیشماری که برای تماشا حاصر می‌شوند.

حبیب پور گفت: در سالیان گذشته رسم بر این بود که جوایز برندگان گوسفند و گاو و اجناس باشد ولی چون حمل و نقل آن هم برای دست اندرکاران تهیه جوایز هم برندگان مشکل بود برای نخستین بار تصمیم به اهدای جوایز نقدی گرفتیم.

روستای گنج افروز بابل پایلوت کشتی لوچوی ایران می‌شود

رئیس هیات ورزش روستایی و بازی بومی محلی شهرستان بابل یادآور شد: امسال با اجرای طرح جدید سعی کردیم برای نخستین بار جوایز نقدی به منتخبین اهداء شود، اما قابل ذکر است سنت اهداء جوایز گاو و گوسفند به پهلوان در اماکن سرباز مثل مناطق شیخ موسی و فیلبند که محل نگهداری مناسب این احشام فراهم است تغییری نمی‌کند اما برای سالن‌های سربسته که مسابقات برگزار می‌شود چون نگهداری این احشام و حمل و نقل آن مشکل است، به صورت نقدی پرداخت خواهد شد.

وی افزود: اختصاص هدیه نقدی ۳۰، ۲۰ و۱۰ میلیون تومانی برای سر پهلوانان در وزن ۸۵ کیلو ۲۰ – ۱۲ و ۸ میلیون تومان در وزن منفی ۷۰ کیلو ۱۵ – ۸ و۵ میلیون تومان برای وزن ۷۵ کیلویی اختصاص یافت.

حبیب پور با اشاره به اینکه برگزاری مسابقات کشتی لوچو در چهار روز آخر ماه مبارک رمضان در گنج افروز سابقه دیرینه دارد، گفت: این یادواره هرساله در چهارشب آخر ماه مبارک رمضان در گنج افروز برگزار می‌شود که تا ساعت یک شب ادامه دارد.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا