آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

آمریکای بی‌دفاع در مقابله با پهپادها


به گزارش ایسنا، «جک رید» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا و «راجر ویکر» عضو ارشد این کمیته مقاله خود را با اشاره به ماجرای بالون چینی آغاز کردند که در سال میلادی گذشته خبرساز شد.

بر اساس این گزارش که در روزنامه «واشنگتن‌پست» منتشر شده، در سال میلادی گذشته آمریکا شاهد نفوذ یک بالون تجسسی چین به این کشور بود، بالونی که جنجال بسیاری به‌پا کرد و در نهایت توسط یک جنگنده آمریکایی ساقط شد.

بعدها مشخص شد که این بالون مانند نوک یک کوه یخ بوده و ضعف‌های آمریکا در این مسئله عمیق‌تر و به‌مراتب بیشتر از این‌ها است. از آن زمان تا امروز چندین پرنده دیگر شناسایی شده و گزار

ش‌های اخیر حکایت از آن دارند که آمریکا با نفوذ هزاران شی پرنده مواجه شده است. بر اساس گزارش‌ها، بیشتر این موارد را سامانه‌های پروازی کوچکی تشکیل می‌دهند که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند.

پایگاه‌های بی‌دفاع آمریکا در منطقه در برابر پهپادها
نیروهای آمریکایی در حال جمع‌آوری لاشه بالون چینی

به گزارش واشنگتن‌پست، این پرنده‌ها به چالش بزرگی برای پدافندهای هوایی ایالات متحده بدل شده‌اند. آن‌ها نه‌تنها در بعضی موارد برنامه پروازهای تجاری را مختل کرده‌اند، بلکه بر فراز تاسیسات نظامی و هسته‌ای آمریکا هم رویت شده‌اند، از جمله پایگاه‌های نیروی هوایی «لنگلی» و «وایتمن» در «ویرجینیا» و «میسوری» و همچنین سایت‌های آزمایش موشکی آمریکا در غرب ایالات متحده.

نظامیان آمریکایی مستقر در خارج از مرزهای این کشور هم با ضعف سامانه‌های راداری آمریکا در تشخیص این پرنده‌های بدون سرنشین دست‌وپنجه نرم می‌کنند مخصوصاً در غرب آسیا. در سال میلادی جاری سه سرباز آمریکایی در اردن توسط یکی از همین پرنده‌ها کشته شدند. این سامانه‌ها به یک چالش امنیتی بزرگ برای ارتش آمریکا بدل شده و پنتاگون ابزار خاصی برای مقابله با آن ندارد.

بر اساس این گزارش، آمریکا دچار فقدان در سامانه‌های شناسایی پهپاد است و در این زمینه به رادارهایی متکی است که در دوران جنگ سرد و برای شناسایی هواپیماهای بزرگ استفاده می‌کرد. ازاین‌رو، امروزه این سامانه‌ها در ارتفاع‌های خیلی زیاد یا خیلی کم توانایی شناسایی و رهگیری پهپادهای کوچک را ندارند.

همچنین به اذعان اعضای کمیته نیروهای مسلح آمریکا، در داخل خاک این کشور هم سامانه‌ها تنها می‌توانند هواپیماهای تجاری را شناسایی کنند. در این گزارش آمده است: «تقریباً هیچ‌یک از پایگاه‌های نظامی داخلی ما حسگرهای لازم برای شناسایی پهپادهای کوچک را ندارند.»

پایگاه‌های بی‌دفاع آمریکا در منطقه در برابر پهپادها
پهپاد مقاومت عراق

بااین‌حال، این مقامات اذعان کردند که حتی در صورت نصب سامانه‌های راداری توانمند برای شناسایی این پهپادها، باز هم آمریکا با مشکل دیگری مواجه است؛ یعنی تعدد نهادهای نظامی و انتظامی در این کشور. در این گزارش آمده است: «هر گاه یک پهپاد کوچک شناسایی می‌شود، نهادهای مختلف مانند وزارت دفاع، وزارت دادگستری، وزارت امنیت داخلی و اداره هوانوردی فدرال آمریکا تشکیل جلسه می‌دهند تا تعیین کنند کدام نهاد باید به این مسئله رسیدگی کند.»

نویسندگان این گزارش همچنین با اشاره به اینکه هیچ‌یک از پایگاه‌های آمریکا در خارج از مرزهای این کشور توان مقابله با پهپادها را ندارند، اظهار کردند: «گام بعدی این است که توان دفاعی پایگاه‌های نظامی خارجی خود را در برابر تهاجم پهپادهای کوچک، به میزان چشمگیری افزایش دهیم.»

اعضای کمیته نیروهای مسلح آمریکا همچنین در این گزارش اذعان کردند: «پهپادها برای دشمنان ما راهی ارزان و مرگبار برای نفوذ به سامانه‌های پدافند هوایی پیچیده و چندلایه است. نباید فکر کنیم این چالش به آسمان عراق و اسرائیل محدود می‌شود؛ بلکه این تهدید می‌تواند خیلی زود متوجه ایالات متحده هم باشد… دشمنان آمریکا در حال به‌روزرسانی پهپادهای خود هستند؛ حال‌آنکه تجهیزات ضدپهپادی ما هنوز ناکارآمد هستند.»

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا