نیروهای مسلح باید نظام پدافند زیستی مخصوص به خود داشته باشند



به گزارش سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران، به میزبانی معاونت عملیات نیروی انتظامی، با حضور سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی و جمعی از فرماندهان و نمایندگان نیروهای مسلح برگزار شد.

سردار جلالی در این همایش با بیان اینکه، سازمان پدافند غیرعامل کشور براساس تدابیر مقام معظم رهبری به عنوان یک نهاد هماهنگ کننده و تسهیل کننده بین نیروی‌های نظامی و بخش غیرنظامی تشکیل شد تا زمینه یک دفاع جامع و کامل در نظام دفاعی کشور فراهم شود، گفت: واقعیت این است که ما تا قبل از سال ۸۲ و حتی در زمان جنگ، فاقد یک نقشه جامع دفاع غیرنظامی بودیم. به ویژه در زمینه حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکردهای زیرساختهای حساس، حیاتی و مهم، ضعف‌هایی وجود داشت و تصمیمات در این زمینه اقتضایی گرفته می‌شد.

نخستین گام برای مصون‌سازی، شناخت ماهیت تهدید است

وی با بیان اینکه نخستین گام برای مصون‌سازی، شناخت ماهیت، اهمیت و نوع عملکرد تهدید است، خاطرنشان کرد: واقعیت این است که برخلاف گذشته که انسان‌ها هدف جنگ بودند، امروز انسان‌ها به محور جنگ‌ها تبدیل شده است. بنابراین، راهبردها تغییر کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: امروز کشورهای متجاوز و مستکبر با هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی که تامین کننده نیازهای اساسی مردم است به دنبال ناتوان کردن دولت‌ها در تامین نیازهای اساسی جامعه هستند تا زمینه ناامیدی، نارضایتی و ناآرامی را فراهم شود. به طوری که در حال حاضر با نوع جدیدی از جنگ به نام جنگ هیبریدی یا ترکیبی روبه‌رو هستیم.

جلالی با بیان اینکه در بررسی تهدیدات عاملی که بیش از همه اهمیت دارد، پیامدهای ناشی از تهدیدات است، گفت: از همین رو، تهدیدات که زیرساخت‌ها را مورد حمله قرار می‌دهد و خدمات رسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد در دستور کار دشمنان قرار گرفته است چرا که پیامدهای اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت مردم، یکی از مهمترین جنبه‌های دفاع، دفاع از مردم در برابر تهدیدات است، خاطر نشان کرد: پدافند مردم‌محور بر این دیدگاه استوار است که اتکای صرف به قدرت نظامی، تضمین‌کننده پیروزی نیست بلکه مردم، نهادها و ارگان‌های اجتماعی نیز باید یاریگر دفاع باشند. دفاع مردم‌محور ریشه در این تئوری دارد که قدرت و اقتدار اساساً از درون و متن جامعه تولید می‌شود و مردم منبع اصلی قدرت ملی کشور هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: بنابراین و به‌منظور حفظِ آرامش جامعه در شرایط اضطراری، صیانت و حفاظت از مال مردم و اداره و سازماندهی جهت تسهیل در مدیریت‌بحران وکاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع تهدیدات نوین و اقدامات خصمانه دشمن در شرایط اضطراری، تدوین نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفت و به تصویب شورای عالی پدافند غیرعامل رسید که در آن نقش و وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها مشخص شده است.

جلالی با بیان اینکه همچنین در راستای اتصال نظام عملیات غیرنظامی کشور با نظام عملیات نظامی، نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی را تدوین و به تصویب رساندیم، خاطرنشان کرد: این نظام نامه اهدافی همچون، ارتقاء سطح آمادگی و قدرت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی کشور در شرایط بحرانی، ایجاد درک مشترک برای مسئولان از وضعیت‌های غیرعادی، افزایش سرعت‌عمل و قدرت پاسخگویی به حوادث و سوانح و تمرین مدیریت و فرماندهی شرایط اضطراری را دنبال می‌کند.

نقش پدافند غیرعامل در دفاع کامل نوین

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در الگوهای نوین دفاعی و برای دستیابی به دفاع کامل، دیگر موضوع پدافند غیرعامل به عنوان پیوستی در عرصه‌های مختلف تلقی نمی‌شود بلکه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیچیده شدن زیرساختها و به دنبال آن، بروز تهدیدات نوین، اصول پدافند غیرعامل جزو ذات هر طرح و اقدام توسعه‌ای باید قرار بگیرد.

جلالی با تقدیر از اقدامات، تلاش‌ها و ایثارگری‌های ماموران ناجا در عرصه مقابله با شیوع ویروس کرونا، توضیح داد: این پاندمی، اهمیت تهدیدات زیستی را بیش از پیش نشان داد. این ویروس منحوس نشان داد که دیگر نمی‌توان با الگوهای قدیم به مقابله با تهدیدات زیستی رفت. برای مقابله با تهدیدات در عصر جدید، نیروهای مسلح با توجه به جایگاه خود باید به ساختار، برنامه‌ها و آموزش‌های مشخص و مخصوص به خود را در عرصه پدافند زیستی مجهز شوند.

دشمن به دنبال تکرار اتفاقات آبان ۹۸ بود

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز در این همایش با تبریک هفته پدافند غیر عامل و ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای عرصه نظم و امنیت و درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز “مدظله العالی” اظهار داشت: بهترین تدابیر در زمینه پدافند غیر عامل فرمایشات مقام معظم رهبری است که به همت معاونت عملیات ناجا گوشه‌ای از آن به صورت ویدئوکلیپ به نمایش در آمد.

وی افزود: امروز کشور ما به دلایل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی و سیاسی مورد طمع بیگانگان است و از هر فرصتی برای ضربه زدن به ایران عزیز نهایت استفاده را می‌کنند.

فرمانده ناجا با بیان اینکه غائله‌های غرب، جنوب و شمال غرب کشور وجنگ تحمیلی و از این دست فتنه‌ها نشانگر این است که دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دست به هرنوع فتنه‌ای برای ضربه به انقلاب می‌زند اظهار داشت: خوشبختانه با هدایت‌های فرماندهی معظم کل قوا و هوشیاری مردم دشمن نتوانسته دراین زمینه موفق عمل کند.

اشتری با بیان اینکه در هرکجا آمادگی و اشراف اطلاعاتی وقدرت پیش بینی داشته باشیم می‌توانیم از ضربات دشمن جلوگیری کنیم، اظهار داشت: امروز تهدیدات به گونه‌های جدیدی تبدیل شده وباید در راستای تقویت و آمادگی هرچه بیشتر برای مقابله با گونه‌های جدید و خطرناک تهدیدها آماده‌تر از گذشته باشیم.

وی به خروج مفتضحانه آمریکا از افغانستان پس از ۲۰ سال و شکست‌های پیاپی در عراق و سوریه ازجبهه مقاومت اشاره کرد وگفت: دشمنان امروز با تغییرتاکتیک درصدد هستند تا با حربه‌های گوناگون وسایبری به اهداف خود دست یابند و این می‌طلبد که توان نظامی خود را هر چه بیشتر آماده نگهداریم.

فرمانده ناجا به هماهنگی بین قوای سه گانه در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا وایادی آن نمی‌توانند ببینند که در کشور ما چنین همکاری گسترده‌ای بین قوا وجود دارد و پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیز شکست دیگری متوجه آنان شد واین موضوع سبب شده تا همواره به فکر ضربه از جهات گوناگون باشند.

سردار اشتری بر لزوم آمادگی هرچه بیشتر دستگاه‌ها وسازمان ها برای مقابله با هرگونه تهدید دشمن تاکید کرد و اظهار داشت: سازمان پدافند غیرعامل با توجه به ظرفیت‌های موجود باید بتواند از همه ظرفیت‌های خود در جهت پیشگیری از خطرات احتمالی اقدام کند.

وی با تاکید بر برگزاری رزمایش وهمایش ها و نیز استفاده از توان مراکز علمی پژوهشی در راستای پیشگیری از تهدیدات گفت: هراندازه بتوانیم بهتر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم قطعاً گام‌های مثبتی در جهت پیشگیری برداشته‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی به حادثه اخلال درسیستم کارت‌های سوخت اشاره کرد وگفت: دشمن به دنبال تکرار اتفاقات آبان ۹۸ بود که با هوشیاری و پشتیبانی‌های فنی پلیس فتا ناجا و با حضور به موقع ماموران واستقرارآنها در پمپ بنزین از این توطئه دشمن جلوگیری و با هوشمندی موضوع مدیریت شد.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با تاکید بر حمایت‌های لازم بیش از گذشته از سوی سازمان پدافند غیر عامل وستاد کل نیروهای مسلح از طرح‌های پیشگیری ناجا در زمینه پدافند غیر عامل، اظهار داشت: نیروی انتظامی در این زمینه با تهیه نقشه راه و ابلاغ آن به کلیه استان‌ها خواهان در اولویت قرار دادن این موضوع می‌باشد که خوشبختانه در سال‌های اخیر روند مناسبی در پیش گرفته شده است.

اشتری در پایان با اشاره بر لزوم آموزش‌های لازم در زمینه پدافند غیر عامل اظهار داشت: هرچه دراین زمینه موفق تر عمل کنیم ازیک سو برای خود مجموعه نیروی انتظامی مفید است و از سوی دیگر درجهت حفظ زیرساخت‌های کشور که می‌تواند بسترساز تهدید کشور برای دشمنان باشد جلوگیری می‌شود.

گفتنی است، در حاشیه این همایش، با حضور رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور و فرمانده نیروی انتظامی از ۴ نظامنامه عملیاتی پدافند غیرعامل ناجا رونمایی و همچنین از چند تن از فرماندهان برتر ناجا در حوزه اقدامات پدافند غیرعامل تقدیر شد.



منبع:مهر