مهارت آموری

مهارت‌آموزی برای سربازان وظیفه ارزش افزوده است



مهدی تقوایی روز چهارشنبه در حاشیه برپایی قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همیشه فاصله ای بین صنعتگر و نیروی باتجربه وجود دارد که باعث بروز برخی مشکلاتی و هدررفت سرمایه های انسانی شده و موجب می شود نتوانیم از نیروی بادانش استفاده کنیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه در سطح ملی و استانی از سال ۱۳۹۹ به صورت جدی و  با هدف ارتقای آموزش و در قالب مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به کمک سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار می شود.

مدیرکل اشتغال استانداری خراسان رضوی بیان کرد: سال گذشته ۵۷۰ نیروی وظیفه توانستند دوره آموزش فنی و حرفه‌ای خود را سپری کنند و این در حالی است که با وجود شرایط کرونایی و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، توانستیم شرایط خوبی را برای آنان فراهم کنیم.

او ادامه داد: در مرحله نخست این طرح نیروهای وظیفه دوره استعدادیابی را پشت سر می‌گذارند و سپس بر اساس علاقه و همچنین بازار کار، فرد دوره‌های آموزشی را پشت سر گذارده و گواهی سازمان فنی و حرفه‌ای را دریافت می کند که در تخصص مربوطه ارزش بین المللی دارد.

تقوایی گفت: البته در اجرای این فرایند موانع و مشکلاتی نیز وجود دارد که در این جلسات و با حضور مسوولان سعی در رفع آنها داریم تا این جوانان بعد از فراغت از دوره سربازی، بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات این افراد، مربوط به تسهیلات پرداختی است که با هماهنگی مراکز، نهادها و بانک‌هایی که در این موضوع زمینه همکاری دارند امکان پرداخت تسهیلات با نرخ مصوب بانکی و حتی کمتر از آن به این افراد فراهم شود تا آنها بعد از این مراحل تبدیل به فرد بیکار بدهکار بانکی نشوند و این مهم نیاز به برنامه‌ریزی و حمایت گام به گام از آنها در راه اندازی کسب و کار دارد.

مدیرکل اشتغال استانداری خراسان رضوی بیان کرد: بر همین اساس مقرر شد برای تجهیز ۴۰ کارگاه مهارت آموزی سربازان، بسته‌ پیشنهادی توسط نیروی‌های مسلح اعلام شود تا آنچه که در استان قابلیت اجرایی دارد، انجام و مابقی در سطح ملّی پیگیری شود.  

تقوایی اظهار کرد: این وظیفه بر عهده نهادهای دولتی تسهیلگر است تا با توجه به نیاز و تقاضای بخش‌های مختلف و همچنین عرضه و استعداد افراد، بتوان نیازهای کشور در حوزه های مختلف کشاورزی، دامداری، صنایع، خدمات و گردشگری را مرتفع و خلاء موجود در این بخشها را پر کرد.

وی بیان کرد: دیگر مشکل آن است که فرد پس از دریافت وام، رها می شود که این بزرگترین آسیب است، زیرا سرمایه و وامی که در اختیار فرد برای ایجاد کسب و کار قرار می‌گیرد گاه به انحراف کشیده ‌شده و در محل تعیین شده خود، مصرف نمی‌ شود که جلوگیری از این انحراف نیازمند حمایت تسهیلگران است.  

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا