انتظامی

فراجا و جام جهانی/ از حفاظت آبهای مشترک تا ایجاد کمیته در قطر


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ نمی‌شود درباره جام جهانی ۲۰۲۲ حرفی بزنیم و به اینکه این جام جهانی متفاوت‌ترین جام جهانی است اشاره‌ای نکنیم. به این نکته که قرار است برای نخستین بار، مهم‌ترین رویداد فوتبالی جهان، در زمانی متفاوت برگزار شود چراکه میزبانش کشوری به شدت گرم و خشک است که گرمای طاقت فرسایش در ماه‌هایی از سال، اجازه زندگی عادی و روزمره را هم نمی‌دهد، چه برسد به برگزاری مسابقات ورزشی، آن هم پرمخاطب‌ترین مسابقات ورزشی در جهان که حتی از المپیک هم بیننده بیشتری دارد.

صحبت درباره کشوری بسیار کوچک و کم جمعیت است که حتی برای اقامت تیم‌های ورزشی هم آمادگی نداشت، چه برسد انبوه تماشاگرانی که به مدت حدود یک ماه به آن کشور وارد خواهند شد و سکونت خواهند داشت. نیازهایی وسیع و پرشمار که موجب شد این کشور کوچک برای چندین سال به کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده و تحولی را تجربه کند که بسیاری از نتایج و محصولات آن، قرار است بعد از مسابقات تخریب شده و تغییر کاربری دهند، چراکه بلااستفاده خواهند شد؛ از ورزشگاه‌هایی که تخریب می‌شوند تا جایشان را آپارتمان، هتل و… بگیرد تا کشتی‌هایی که قرار است در ایام جام جهانی نقش هتل و اقامتگاه را بازی کنند و بعدش ممکن است به فروش برسند.

اما مگر می‌شود جام جهانی در خاورمیانه برگزار شود و برای ما متفاوت‌تر از دوره‌های قبلی و بعدی این مسابقات نباشد؟ مگر می‌شود ۱۶۰ کیلومتر آن طرف‌تر از مرزهای آبی جنوب کشورمان رویدادی رقم بخورد که میلیاردها نفر در سراسر جهان به آن خیره خواهند شد و تنها به تفاوت در فصل برگزاری مسابقات اشاره کنیم؟ آن هم در شرایطی که می‌دانیم تیم ملی فوتبال کشورمان یکی از تیم‌های راه یافته به مسابقات است و درست یا غلط، انتظار داریم که در سایه حضور پررنگ‌تر تماشاگران‌مان، متفاوت‌ترین حضور در جام‌های جهانی فوتبال را تجربه کنیم.

همکاری ایران با قطر برای تأمین امنیت بیشتر در مرزها در زمان جام جهانی

این همان دورنمایی‌ست که موجب شد از زمان انتخاب قطر به عنوان میزبان، برخی مسئولان کشورمان وعده‌های فراوانی در این باره داده و حتی امثال ساکنان فدراسیون فوتبال، ادعایی همکاری با قطری‌ها در میزبانی از تیم‌های راه‌یافته به مسابقات یا اقامت برخی تماشاگران در جزیره‌های ایرانی مانند کیش را مطرح نمایند.

اما این پایان راه نبود و نیست چراکه فروردین ماه امسال سردار احمدعلی گودرزی، فرمانده مرزبانی کشورمان در نشست خبری با اصحاب رسانه، از دعوت رسمی قطری‌ها برای همکاری با فرماندهی انتظامی کل کشور در جام جهانی فوتبال در این کشور داد؛ رویدادی که نشان می‌دهد همسایه جنوبی کشورمان حساب ویژه‌ای روی همکاری ایران باز کرده و قصد دارد که در یکی از مهم‌ترین ارکان میزبانی از مسابقاتی که گفته می‌شود رکورد بیننده را در جهان خواهد شکست و ۵ میلیارد نفر به تماشایش خواهند نشست، از متخصصان ایرانی کمک بگیرد.

فراجا و جام جهانی/ از حفاظت آبهای مشترک تا ایجاد کمیته در قطر

فرمانده مرزی فراجا: دیپلماسی مرزی ما فعال است

سردار احمدعلی گودرزی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این مهم گفت: ما با همسایگانمان یک دیپلماسی فعال داریم و با برخی از آنها حتی تعامل و تفاهم‌نامه همکاری هم داشتیم و این موارد را افزایش خواهیم داد.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات جام‌جهانی فوتبال در قطر گفت: در آذرماه و همزمان با برگزاری جام‌جهانی فوتبال در قطر امنیت دریا را بیش از گذشته تأمین خواهیم کرد و وقتی این موضوع را به آنها گفتیم از این موضوع استقبال کردند.

گودرزی همچنین گفت: به عنوان مثال در مورد قایق‌های صیادی و … که بعضاً وارد آب‌های سرزمینی کشورهای همسایه می‌شدند، ما با تعاملی که داریم آنها را آزاد خواهیم کرد.

فرمانده مرزبانی کشور با تاکید بر اینکه با هیچیک از کشورهای همسایه مشکلی نداریم، گفت: خوشبختانه تعامل و همکاری خوبی با تمام کشورهای همسایه داریم. بعضاً دو یا سه مورد هم بداخلاقی‌هایی از سوی برخی کشورها رخ داد که بلافاصله موضوع را پیگیری کردیم و سریعاً موضوع حل شد. خوشبختانه دیپلماسی مرزی ما فعال است و قوانین مرزی هم بسیار محکم است.

صفر تا صد همکاری ایران با قطر برای حفظ امنیت مرزها

اما قرار است این همکاری به چه صورتی باشد، ابعاد آنچه خواهد بود و چگونه اجرایی خواهد شد؟ اینها بخشی از سوالاتی هستند که برای یافتن پاسخ‌شان به سراغ سردار محمد شرفی جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا رفته و با وی به گفت‌وگو پرداختیم.

سردار شرفی در پاسخ به این سوال که آیا امکان حضور نیروهای انتظامی ما در جام جهانی وجود دارد یا خیر؛ گفت: ما در رابطه با بحث متناسب با خواسته کشور مقابل صد درصد آمادگی این را داریم که در حوزه انتظامی مساعدت و کمک کنیم؛ از جمله محورهایی که ما فکر می‌کنیم می‌توانیم خدماتی را ارائه بدهیم یکی بحث تسهیلگری در خدمات گذرنامه است. طبیعی است که اگر کسی از کشور خارج شود یا به کشورمان بیاید، یک سری از خدمات گذرنامه‌ای می‌خواهد که ما این ظرفیت را به این اندازه در حال حاضر نداریم؛ لذا لازم است از هم اکنون به ما برنامه اعلام شود تا ما زیرساخت لازم را در مرزها ایجاد کنیم تا تسهیلگری در این خصوص صورت بپذیرد.

فراجا و جام جهانی/ از حفاظت آبهای مشترک تا ایجاد کمیته در قطر

وی با بیان اینکه مسئله دیگری که باید در این زمینه بررسی و کنترل شود مسئله ترافیک است گفت: طبیعی است اگر گردشگر داخل کشور مان بیاید یا بخشی از مکان‌های ما مثل جزیره کیش ظرفیت سازی صورت بگیرد که بخشی از مسابقات در آنجا اتفاق بیفتد یا بخشی از مردم در آنجا حضور پیدا کنند ما حتماً نیازمند توان و ظرفیتی از راهنمایی و رانندگی هستیم تا در آنجا مستقر شود تا بتوانند مدیریت ترافیک را انجام دهند.

رفت و آمد هایی را با طرف قطری داشتیم و داریم و به آنها اعلام کردیم انتظارات خود را به ما اعلام کنید و از دولت هم همین درخواست را داریم که اگر قرار است کاری انجام بپذیرد زودتر به فراجا اطلاع دهید تا آمادگی لازم را در همه حوزه‌ها و بخش‌ها داشته باشیم

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا تقویت حوزه‌های مرزبانی را یکی دیگر از موارد مورد صحبت دانست و گفت: ما رفت و آمد هایی را با طرف قطری داشتیم و داریم و به آنها اعلام کردیم انتظارات خود را به ما اعلام کنید و از دولت هم همین درخواست را داریم که اگر قرار است کاری انجام بپذیرد زودتر به فراجا اطلاع دهید تا آمادگی لازم را در همه حوزه‌ها و بخش‌ها داشته باشیم.

به گفته شرفی مسئله آخر نیز بحث تأمین امنیت کلیه مراسمات و مکان‌هایی است که به هر حال اگر قرار است جمعی صورت بگیرد و یا رفت و آمدی را مردم داشته باشند امنیت آن تأمین شود.

شرفی در پاسخ به این سوال که آیا از پلیس تاکنون درخواست همکاری شده است؛ گفت: خواست آنها این بوده است که این ظرفیت سازی در کشور قطر ایجاد شود تا هماهنگی‌های پلیسی بین دو کشور اتفاق بیفتد تا اگر احیاناً ظرفیتی از ما خواستند این اتفاق صورت بپذیرد؛ فعلاً اقدامات ما در حد طراحی یک کمیته در آن کشور است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خط قرمزهایی مانند مصرف مشروبات الکی برای گردشگران جام جهانی که به ایران سفر کننده برداشته می‌شود یا خیر، خاطر نشان کرد: نوشیدن و به همراه داشتن مشروبات الکلی جز خطوط قرمز در کشور ماست و طبیعی است که بین همه کشورها این خطوط قرمز وجود دارد؛ یعنی سیاستی است که هر کشوری داشته دارد که مطابق با آداب و رسوم خود ملاحظاتی را داشته باشد.

جانشین معاون هماهنگ کننده فراجا در پایان تاکید کرد: من کاری به سیاست‌گذاری‌ها در این خصوص ندارم؛ از منظر انتظامی، ما تابع قوانین ارزش‌های حاکم بر نظام خودمان هستیم و قرارداد و تفاهم‌نامه‌ای با هر کشوری که داشته باشیم متناسب با قوانین و آداب و ارزش‌های خودمان است.

فراجا و جام جهانی/ از حفاظت آبهای مشترک تا ایجاد کمیته در قطر

سردار رضایی: گشت‌های خلیج فارس در زمان جام جهانی مضاعف می‌شود

همچنین سردار قاسم رضایی جانشین فرمانده انتظامی کل کشور در گفت و گو با خبرنگار مهر در این باره گفت: فراجا با تمامی کشورهای همسایه از جمله قطر ارتباط داریم و البته که رابطه بسیار خوبی هم داریم. در همین راستا به فرمانده مرزبانی اعلام کردیم که تعامل میدانی با مرزبانی و دریابانی قطر داشته باشند.

وی افزود: به عنوان یک همکاری مشترک در دریای خلیج فارس گشت‌ها را در زمان جام جهانی مضاعف می‌کنیم و تعاملات مرزی و میدانی را بیشتر می‌کنیم.

جانشین فراجا گفت: این رفتارها جز تعاملات همیشگی ایران با کشورهای همسایه است که اگر مراسم یا مناسبتی در کشورهای همسایه در حد ملی انجام شود کشور مقابل و همسایه برای آرام بخشی و امنیت مرزی همکاری کند.

جام جهانی؛ موقعیتی برای سنجش توان یگان انتظامی در مرزهای مشترک

اتفاقی که مقدمات شکل‌گیری آن در دست انجام است و احتمالاً با رقم خوردنش، این سوال پررنگ‌تر از قبل خواهد شد که آیا نمی‌شد این دست همکاری در سطوح دیگری هم رقم بخورد؟ سوالی که در پس آن، یک نکته قابل تأمل خودنمایی می‌کند.

اینکه یگان انتظامی کشورمان تا چه اندازه در کار خود توانمند است که قرار است یکی از بازوهای مهم قطر برای برگزاری مسابقات در فضایی امن باشد و با دعوت رسمی مقامات آن کشور، پا به این عرصه خواهد گذاشت.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا