انتظامی

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر – گروه استان‌ها: این روزها جاده‌های مختلف کشورمان از خوزستان و کرمان گرفته تا کردستان و تهران میزبان حوادث مختلفی است که تعداد آن‌ها از یک‌سو و قربانیان و مصدومان از سوی دیگر زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

در طول دی‌ماه بارها تصادفات زنجیره‌ای سر تیتر خبرها شده و حتی برخی شهرها را به عزای عمومی کشانده است؛ اما چرا تاکنون متولیان امر پاسخی قانع‌کننده در مورد تکرار این حوادث نداده‌اند؟

بزرگ‌ترین و به‌نوعی پر تلفات ترین حوادث جاده‌ای طی این مدت در خوزستان به وقوع پیوسته است به‌طوری‌که طی همین دی‌ماه تصادف زنجیره‌ای ۵۰ خودرو و کشته شدن ۵ نفر و همچنین سانحه تصادف کارگران با ۱۰ کشته در رسانه‌ها بیشتر موردتوجه قرار گرفت.

جاده‌های مرگ در خوزستان زیاد است، هفته گذشته شاهد یکی از تلخ‌ترین حوادث جاده‌ای کشور در جاده قدیم اهواز به خرمشهر بودیم که مدت‌هاست با عنوان «جاده مرگ» در لیست پیگیری‌ها و رسیدگی‌ها قرار دارد اما هنوز بعد از تشکیل جلسات و امضای تفاهم‌نامه‌ها به همان شکل گذشته باقی‌مانده است.

جاده‌ای پرتردد که بسیاری از شرکت‌های صنعتی و تولیدی شرکت نفت و همچنین توسعه نیشکر، کاروان‌های زیارتی راهیان نور در آن تردد می‌کنند؛ جاده‌ای که باوجوداینکه یک مسیر اصلی و مهم تلقی می‌شود اما همچنان از مشکل عرض کم (مشکل اساسی بسیاری از جاده‌های پرتردد استان خوزستان) رنج می‌برد و بارها تعداد زیادی از هم‌وطنانمان را به کام مرگ کشانده است.

حوادث جاده‌ای جای کرونا را گرفت!

خوزستان استانی ترانزیتی است که تردد کامیون‌های تجاری بسیاری (وارداتی و صادراتی) در آن انجام می‌شود؛ عبور کامیون‌ها از جاده‌های شهری و روستایی باعث فرسوده‌تر شدن آسفالت جاده‌ها می‌شود و زیرساخت‌های ضعیف فعلی درنهایت جوابگوی این بار ترافیکی عظیم نخواهند بود.

با این تفاسیر ضعف زیرساخت‌های جاده‌ای یکی از متهمان اصلی درزمینهٔ تصادفات اخیر است و به نظر می‌رسد دستگاه‌های مختلف قضایی و بازرسی باید به ترک فعل‌ها و قصورها در این زمینه ورود کنند.

همچنین در تصادف دیگر روز گذشته در خوزستان انگشت تقصیر به سمت خطای انسانی و مه گرفتگی جاده گرفته شد اما به نظر می‌رسد قصور متولیان درزمینهٔ عدم مسدود کردن محور باید موردبررسی قرار گیرد؛ مشابه این حادثه را چند روز قبل‌تر نیز در خوزستان داشتیم که بازهم علت آن «مه گرفتگی» اعلام شد!

در استان کردستان نیز انفجار تانکر سوخت و کشته شدن سه نفر پای مدعی‌العموم را به میان کشید و در جیرفت نیز تصادف زنجیره‌ای ۷ قربانی گرفت.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد زمان آن رسیده دستگاه‌های مرتبط پاسخگویی جدی‌تری در مورد حوادث رخ‌داده طی روزهای اخیر داشته باشند، تصادف‌هایی که بیشتر از کرونا در برخی استان‌ها جان گرفت! باید منتظر ماند و دید ورود مدعی‌العموم و نهادهای مرتبط مانند سازمان بازرسی در این زمینه چه نتیجه‌ای به دنبال خواهد داشت.


حوادث جاده‌ای مهم دی‌ماه


۲۰ دی ۱۴۰۰؛ ۵ فوتی و ۴۱ مصدوم در تصادف زنجیره‌ای خوزستان

عارف اصل شرهانی مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیش از ۵۰ خودرو در این سانحه رانندگی دلخراش با هم برخورد کرده‌اند. وی افزود: متأسفانه پنج نفر جان خود را از دست داده و ۴۱ نفر هم مصدوم شده‌اند.

مسئول روابط عمومی فوریت‌های پزشکی خوزستان تصریح کرد: خبرها حاکی از آتش سوزی شدید و مجروحیت سرنشینان خودرو است.

اصل شرهانی با اشاره به اینکه مصدومان پنج زن و ۳۶ نفر مرد بوده‌اند، یادآور شد: از بین متوفیان نیز یک نفر زن و چهار نفر مرد بودند.

وی عنوان کرد: تا ظهر روز دوشنبه ۱۰ نفر از مصدومان از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه استان خوزستان هم در توضیح جزئیات تصادف زنجیره‌ای در خوزستان اظهار کرد: در یک لاین ۹ خودرو با هم برخورد کرده‌اند و در لاین مقابل، در فاصله حدود ۲۰۰ متری، حدود ۵۰ خودرو تصادف کرده و سه خودرو آتش گرفته‌اند.

وی افزود: سه سرنشین یک خودرو سواری و یکی از سرنشینان خودرو دیگر جان باخته اند. سرهنگ دولتشاهی بیان کرد: اغلب محورهای خوزستان در روزهای اخیر مه آلود هستند و شاهد چند حادثه بوده‌ایم.

رئیس پلیس راه استان خوزستان گفت: بر اساس بررسی‌های اولیه، رعایت نکردن سرعت مطمئنه در وضعیت مه آلود، عامل وقوع حادثه امروز بوده است، اما علت دقیق، بعد از بررسی‌های کامل اعلام می‌شود.

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

سرهنگ عین‌الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور هم در گفت‌وگویی با شبکه خبر اعلام کرد آنچه در گزارش‌های اولیه به‌دست‌آمده است در این محور «مه» شدید حاکم بوده و دید رانندگان به حداقل رسیده است؛ رانندگان به‌جای اینکه در چنین شرایطی از سرعت خود بکاهند همچنان با سرعت در شرایط عادی به مسیر خود ادامه داده‌اند و به همین دلیل چند خودرو به هم برخورد کرده‌اند و این تصادف را رقم‌زده‌اند.

وی ادامه داد: در ماده‌های ۱۲۹ و ۱۳۰ قانون راهنمایی و رانندگی ذکرشده است که اگر رانندگان در یک مسیر حرکت می‌کنند و دیدشان به حداقل رسید باید فاصله بیش از ۵۰ متر را رعایت کنند و حتماً سرعتشان را کاهش دهند یا اصلاً در یک جای امن توقف کنند تا شرایط به حالت طبیعی برگردد.

معاون اجتماعی پلیس راهور ناجا تصریح کرد: متأسفانه صبح امروز رانندگان با همان سرعت قبل به مسیر خود ادامه دادند و موجب به وجود آمدن این تصادف شده و خودشان را گرفتار کردند.

جهانی ادامه داد: اگر «مه» تمام جاده را بگیرد معمولاً پلیس و راهداری جاده را مسدود می‌کنند اما وقتی «مه» به‌صورت مقطعی و تکه‌تکه است خود رانندگان باید موارد ایمنی و آئین‌نامه‌ای را رعایت کنند.

به گفته وی در این جاده شرایط به‌گونه‌ای نبوده است که پلیس بخواهد ورود و جاده را مسدود کند.

معاون اجتماعی پلیس راهور در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در جاده در روزهای اخیر تصادفات مشابه داشته‌ایم، گفت: بله در روزهای اخیر هم موارد مشابهی داشته‌ایم.

جهانی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه پس چرا باوجوداینکه در این جاده در روزهای اخیر تصادف رخ‌داده است باز پلیس ورود نکرده و جاده را ایمن‌سازی نکرده است، گفت: مقامات استانی اطلاعیه و هشدارهایی مبنی بر مه‌آلود بودن جاده در روزهای اخیر منتشر کرده بودند.


۲۰ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای در جنوب کرمان ۸ مصدوم به‌جای گذاشت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

رئیس اورژانس جیرفت با اشاره به بروز تصادف زنجیره ای در چاه مرید گفت: در این سانحه ۸ نفر مصدوم شدند.

ابراهیم محمدی در گفتگو با مهر از بروز تصادف بین سه خودرو در جاده کهنوج و منطقه چاه مرید خبر داد و گفت: این سانحه صبح ساعت ۶ روی داد و سه دستگاه خودروی پژو، پراید و سمند با یکدیگر برخورد کردند.

وی ادامه داد: بلافاصله چهار دستگاه آمبولانس از بهادرآباد، چاه حاجی، پایگاه هلال احمر به منطقه اعزام شدند.

وی گفت: ۷ نفر مصدومان پس از تریاژ در محل حادثه به بیمارستان منتقل شدند و یک نفر نیز در محل حادثه درمان شد.


۱۸ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای در محور سرفاریاب-دهدشت ۸مصدوم برجا گذاشت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

جهانبخش وحدت نژاد افزود: در ساعت ۱۸ و ۵۲ دقیقه شب این خبر به دیسپچ (مرکز پیام) اورژانس ۱۱۵ کهگیلویه اعلام شد.

وی بیان کرد: بلافاصله پایگاه اورژانس ۱۱۵ شهری ۳ دهدشت به محل حادثه که در محور سرفاریاب _دهدشت و در ورودی شهر دهدشت بود اعزام شدند.

رئیس اورژانس ۱۱۵ استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه افزود: اولین آمبولانس بعد از ۴ دقیقه بر بالین بیمار رسیدند و بعد از انجام اقدامات درمانی ۳ نفر از مصدومان را بصورت سرپایی مداوا و ۵ نفر از مصدومین را به وسیله آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت منتقل کردند.

وحدت نژاد افزود: وضعیت مصدومان پایدار و مطلوب است.

وی همچنین از برخورد شدید تریلر و کامیون در کمربندی گچساران خبر داد و گفت: این حادثه ۵ مصدوم داشت که به مراکز درمانی منتقل شدند.


۱۸ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای ۲۸ خودرو در محور اهواز – رامهرمز

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

مدیر روابط عمومی اورژانس خوزستان از وقوع تصادف زنجیره‌ای ۲۸ خودروی سواری در محور اهواز – رامهرمز خبر داد.

عارف اصل شرهانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این تصادف زنجیره‌ای در ساعت ۷ و ۱۷ دقیقه در ۱۰ کیلومتری پلیس راه اهواز-رامهرمز، روبروی منطقه کریت کمپ رخ داد و ۲۸ خودروی سواری به صورت رنجیره ای با هم تصادف کردند.

وی افزود: خوشبخانه این تصادف تنها یک مصدوم داشت که به بیمارستان منتقل شد و برخی افراد دچار جراحت‌های جزئی شدند که نیازی به انتقال به بیمارستان نداشتند.


۱۸ دی ۱۴۰۰؛ حادثه تانکر سوخت در حسین آباد سه کشته و ۶ مجروح برجا گذاشت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

محمد فلاحی مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در ساعات اولیه شامگاه شنبه یک دستگاه تانکر حامل سوخت مازوت در حسین‌آباد سنندج واژگون و آتش گرفت. وی افزود: این حادثه ناگوار منجر به جان باختن سه تن شد و شش نفر نیز دچار مصدومیت شدند همچنین به ۲۵ منزل مسکونی نیز خسارت وارد شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری کردستان اعلام کرد: بنا بر اظهارات پلیس راه، تخطی از سرعت مطمئنه و بی احتیاطی راننده تانکر سوخت علت حادثه حسین آباد سنندج بوده است.

فلاحی افزود: کارشناسان وقوع این حادثه را بی احتیاطی راننده تانکر حامل سوخت به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه اعلام کردند که راننده تانکر به علت شدت وقوع سانحه فوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در این حادثه یک زوج جوان نیز که از ساکنان منازل آتش گرفته مسیر این حادثه بودند جان خود را از دست دادند و شش نفر از ساکنان منازل مسیر حادثه نیز مصدوم شدند.

عیسی هواسی بازرس کل استان کردستان اظهار کرد: پس از واژگونی دستگاه تانکر حامل سوخت نفتا که شب ۱۸ دی ماه جاری در منطقه حسین‌آباد سنندج منجر به فوت سه نفر، زخمی شدن ۶ نفر و تخریب بسیاری از خانه‌ها شد، سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرد.

وی افزود: از همان ساعت اولیه وقوع این حادثه، نسبت به پیگیری این موضوع و مکلف‌کردن دستگاه‌های ذیربط جهت انجام وظیفه و بررسی جوانب اتفاق، اقدام کردیم.

بازرس کل استان کردستان اظهار داشت: همچنین به صورت میدانی همراه باکارشناسان بازرسی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و فرمانده پلیس راه از محل حادثه بازدید و وضعیت را بررسی کردیم.

وی با اشاره به تشکیل جلسه مدیریت بحران با حضور معاون امور عمرانی استانداری و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در محل بخشداری حسین‌آباد افزود: این سازمان بر اساس وظایف ذاتی و قانونی خود از ابتدای شروع حادثه نسبت به پیگیری موضوع، نحوه ایجاد حادثه، مدیریت بحران و نحوه امداد رسانی ورود کرده است.

بازرس کل استان کردستان خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در حال پیگیری آن هستیم نحوه رعایت آئین‌نامه اجرایی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک است چرا که رعایت این آئین‌نامه یک موضوع کشوری و استانی است.

هواسی تصریح کرد: بدون شک در جلسه‌ای با حضور استاندار کردستان، موارد عدم رعایت آن را پیگیری خواهیم کرد و اگر در این زمینه ترک فعلی توسط دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرفته باشد با آن دستگاه برخورد قانونی صورت می‌گیرد تا دیگر شاهد این چنین حوادثی نباشیم.


۱۷ دی ۱۴۰۰؛ ۱۰ کشته و زخمی در تصادف زنجیره‌ای جیرفت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: در پی تصادف زنجیره‌ای در ساعت ۲۱:۰۵ بین دو دستگاه پراید و پژو ۴۰۵ و دو دستگاه موتورسیکلت در خسروآباد ابتدای جاده منوجان – هشت بندی جیرفت در استان کرمان متأسفانه ۷ نفر کشته و ۳ نفر زخمی شدند.

وی افزود: در این حادثه فوراً ۳ دستگاه آمبولانس به محل تصادف اعزام شد.


۱۶ دی ۱۴۰۰؛ تصادف مجدد کارگران در شوش

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

یک دستگاه مینی‌بوس حامل کارگران در مسیر ترانزیتی شوش به اهواز به دلیل مه شدید و عدم دید کافی از مسیر خود منحرف به درون زهکش جنب کوی ابوذر غفاری برخورد کرد.

این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشت و کارگران با وسایل نقلیه دیگر به محل کار خود اعزام‌شدند.

یک دستگاه مینی‌بوس دیگر حامل کارگران با فاصله چند متر این حادثه بازهم به دلیل مه شدید از جاده منحرف شده که هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.


۱۲ دی ۱۴۰۰؛ ۴ مجروح و یک کشته در تصادف زنجیره ای ۱۲ خودرو در پایتخت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

یحیی صالح طبری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وقوع تصادف زنجیره‌ای در بزرگراه شیخ فضل الله خبر داد و گفت: تصادف زنجیره ایی بین خودروهای داف، برلیانس، سمند، پژو ۲۰۶، ولوو، اسکانیا، اتوبوس، خودرو حمل زباله، تیبا، پیکاپ، ام وی ام و دنا در اتوبان شیخ فضل اله شمال به جنوب روی پل به سامانه ۱۱۵ اعلام شد.

وی افزود: اولین تماس با اورژانس در ساعت ۲:۲۷ با اورژانس انجام می‌شود که سریعاً ۳ دستگاه آمبولانس به محل اعزام می‌شود.

سرپرست اورژانس پایتخت گفت: در این حادثه ۴ نفر مصدوم می‌شوند و متأسفانه یک نفر آقا که هویت او هنوز تشخیص داده نشده، جان خود را از دست می‌دهد.

صالح طبری بیان کرد: یکی از مصدومان به بیمارستان شریعتی و ۳ نفر دیگر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شدند.


۱۰ دی ۱۴۰۰؛ سقوط مینی‌بوس از پل لنجان ۸ مصدوم داشت

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

عباس عابدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به مهم‌ترین حوادث ۲۴ ساعت اخیر در اصفهان اظهار داشت: در مهم‌ترین حادثه که ساعت ۱۱ و ۵۸ دقیقه به مرکز اورژانس استان اصفهان گزارش شده یک دستگاه مینی‌بوس از پل سقوط کرده است.

وی با بیان اینکه این حادثه در شهرستان لنجان، محور زرین شهر به مدیسه روی پل غدیر اتفاق افتاده است، افزود: بر اساس گزارش اولیه تاکنون هشت نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.

سخنگوی مرکز اورژانس استان اصفهان با اشاره به اعزام دو کد اورژانس و یک کد هلال احمر برای امدادرسانی به این حادثه ابراز داشت: اطلاعات تکمیلی این حادثه متعاقباً اعلام می‌شود.

وی همچنین به حادثه ترافیکی در اتوبان دستجردی محور به سمت سپاهانشهر روبه روی پادگان وطن پور اشاره کرد و گفت: این حادثه نیز ساعت یک و ۵۴ دقیقه بامداد به مرکز اورژانس استان اصفهان گزارش شده است.

عابدی گفت: این تصادف زنجیره‌ای بوده و ۱۰ خودرو در این حادثه با یکدیگر برخورد کرده‌اند.

وی به اعزام دو دستگاه اورژانس برای امدادرسامی به حادثه اشاره کرد و افزود: سه نفر شاکل دو مرد ۳۰ ساله و یک خانم ۳۴ مصدوم شدند که برای درمان به بیمارستان الزهرا منتقل شدند.


۴ دی ۱۴۰۰؛ تصادف زنجیره‌ای دلخراش درجاده اهواز -خرمشهر / همه کارگران فوت شدند

جولان «زنجیره‌ای‌ها» در جاده‌ها/ دی‌ماه تصادفات تلخ تمامی ندارد!

سرهنگ رضا دولتشاهی رئیس پلیس راه خوزستان اظهار کرد: وقوع یک فقره سانحه رانندگی در محور اهواز-خرمشهر در ساعت ۷ و ۷ دقیقه صبح به مرکز اورژانس ۱۱۵ اطلاع رسانی شد. وی با بیان اینکه در این تصادف زنجیره‌ای پنج دستگاه خودروی سبک و سنگین شامل اتوبوس حامل کارگران، خاور حامل گوسفند، رانا، پژو، پراید و کامیون باهم برخورد کردند، افزود: ۱۰ نفر از کارگران اتوبوس جان خود را از دست دادند و ۱۴ نفر دیگر مصدوم شدند.

سرهنگ دولتشاهی با اشاره به انتقال اجساد به سردخانه و مصدومان حادثه به وسیله آمبولانس‌های مرکز اورژانس به بیمارستان، اظهار کرد: خودروی رانا در آتش سوخت. رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به حضور نیروهای امدادی و هلال احمر در صحنه تصادف گفت: علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات دقیق اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: در این مینی‌بوس که حامل کارگران شرکت نفت بوده طبق اعلام اورژانس پنج نفر حالشان زیاد مساعد نیست.

رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به اینکه پس از بررسی‌های انجام شده تجاوز به چپ خودروی ایسوزو به دلیل خواب آلودگی و خستگی راننده علت وقوع این حادثه گزارش شده گفت: محور اهواز به خرمشهر جزو محورهای حادثه خیز و پر تصادف خوزستان است.

سرپرست فرمانداری شادگان هم گفت: در پی وقوع تصادف دلخراش در جاده اهواز – خرمشهر و درگذشت ۱۰ تن از شهروندان شادگانی در این حادثه، یکشنبه در شادگان عزای عمومی اعلام شد.

حجت الاسلام صادق مرادی رئیس کل دادگستری استان خوزستان هم اظهار کرد: دستور رسیدگی در خصوص مشخص شدن مقصران اعم از راننده یا سایر عوامل تأثیرگذار در وقوع این حادثه صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان خوزستان افزود: امروز صبح در محور خرمشهر- اهواز یک تصادف زنجیره‌ای رخ داده است که در آن ۶ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند و تعدادی از هم‌وطنانمان فوت و مجروح شده‌اند.

وی گفت: دستورات لازم برای بررسی علت این حادثه صادر شده است و پس از تکمیل تحقیقات، نتایج آن به صورت کامل به اطلاع هموطنان خواهد رسید.




منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا