آخرین اخباراخبار جهان > غرب آسیا

حماس چارچوب پیشنهادی آتش‌بس را پذیرفت



به گزارش همشهری آنلاین، شبکه خبری الجزیره، به نقل از منابع خود، جزئیاتی از پاسخ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) به پبشنهادات طرف اسرائیلی ارائه کرد.

این منابع با بیان اینکه حماس چارچوب پیشنهادی آتش‌بس سه مرحله‌ای را پذیرفته است، گفتند: هر مرحله شامل 42 روز خواهد بود. حماس شرط گذاشته است که نظامیان اسرائیلی در مرحله اول، تا خط حائل، عقب‌نشینی کند.

منابع مذکور ادامه دادند: حماس شرط گذاشته است که در مرحله دوم و قبل از آغاز تبادل اسرا، آتش‌بس دائم اعلام شود. در این مرحله، نظامیان اسرائیلی باید به خارج از نوار غزه عقب‌نشینی کنند.

به گفته منابع مذکور، حماس پیشنهاد کرده است که در ازای آزادی 30 اسیر فلسطینی، یک اسیر غیر نظامی اسرائیلی آزاد شود. کما اینکه در ازای، آزادی 50 اسیر فلسطینی، یک سرباز صهیونیست آزاد خواهد شد.

جنبش حماس روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که پاسخ خود را به پیشنهادی که روز دوشنبه گذشته دریافت کرده بود، به مصر و قطر ارائه کرده است.

حماس با تأکید مجدد بر مطالبات خود، گفت که این مطالبات شامل «آتش‌بس دائمی، خروج ارتش اسرائیل از کل نوار غزه، بازگشت آوارگان به محل سکونت خود، افزایش ارسال کمک [انسان‌دوستانه] و شروع بازسازی».

«عبد اللطیف القانوع» سخنگوی حماس هم روز پنجشنبه تأکید کرد که «کلید هر توافق با اسرائیل، آتش‌بس دائم است». القانوع با اشاره به اینکه «بازگشت بدون قید و شرط آوارگان و خروج کامل نیروهای اسرائیل از نوار غزه، اولویت ما در فرآیند مذاکرات است»، گفت که بدون تحقق چنین شروطی، هیچ توافقی حاصل نخواهد شد.



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا