پیگیری برای سربازی در هلال احمر

رییس جمعبت هلال احمر آخرین وضعیت خرید بالگرد ار روسیه را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، پیرحسین کولیوند در اولین نشست خبری خود به عنوان رییس جمعیت هلال احمر که بعدازظهر امروز در ساختمان صلح برگزار شد، به تشریح برخی از اقدامات جمعیت هلال احمر در سال ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در جمعیت هلال احمر ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که ما همراه با دولت مردمی و انقلابی از آن در راستای خدمت به مردم استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در مورد سرانجام قرار داد یک فروند بالگرد از روسیه که بنا بود در اسفندماه امسال تحویل داده شود، گفت: قرارداد بالگرد هنوز مفادش تحقق پیدا نکرده است. البته ما به دنبال افزایش تعداد بالگردها هستیم و اخیرا با اقای نامی رییس سازمان مدیریت بحران کشور نیز در این خصوص صحبت کردیم.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این جمعیت برنامه هایی را در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب با محوریت سازمان جوانان و داوطلبان در دستور کار دارد، گفت: همچنین در حوزه امداد و نجات و در حوزه امور بین المللی نیز یکسری اولویت ها را برای جمعیت هلال احمر تعریف کرده ایم که در حال انجام است.

کولیوند با بیان اینکه دوران حضورش در هلال احمر با حوادث بزرگی همزمان شد، گفت: حادثه سیل، زلزله، دیگر مداخلات جوی از جمله مواردی است که طی همین چند ماه رخ داده و جمعیت هلال احمر نقش قابل توجهی در آن داشته است. در همین سیل اخیر ۲۸ استان کشور درگیر بودند و خود من نیز شخصا از چندین استان بازدید کردم. در قلعه گنج دیدم که مردم چقدر مردم قانع و کم توقعی بودند. بیش از ۹۰ درصد این افراد در انتخابات اخیر شرکت کرده بودند یا در هرمزگان هنگامی که به مناطق سیل زده رفتم دیدم که مردم چطور از نظام و انقلاب دفاع می کنند و برای مقام معظم رهبری آرزوی سلامتی دارند. این ها انگیزه خدمت را در انسان افزایش می دهد.

وی تقویت توان و امکانات لجستیکی هلال احمر را نیز از جمله اولویت ها برشمرد و گفت: متأسفانه ناوگان ما مدت هاست که فرسوده شده است. ما چندین سال است که آمبولانس نخریده ایم و در حوزه امداد و نجات ما اتفاقی رخ نداده است. ما در تلاش هستیم که انشاءالله در سال ۱۴۰۱ به این موارد توجه کرده و آن را جزو اولویت هایمان قرار داده ایم. همچنین بر این موضوع نیز تأکید داریم که عزیزان نجات گر ما تحت آموزش های تخصصی قرار گرفته و توان آنان را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه ما برنامه داریم که تعداد بالگردهایمان بیشتر شود، گفت: علاوه بر افزایش تعداد بالگردها به فکر نوسازی ناوگان مان هستیم و همین تعداد بالگردها را نیز اورهال خواهیم کرد.

تدوین برنامه جامع امداد و نجات کشور

رئیس جمعیت هلال احمر از تدوین برنامه جامع پنج ساله امداد و نجات کشور نیز خبر داد و گفت: این برنامه تدوین شده و در آن چشم اندازهای خوبی برای امداد و نجات کشور دیده شده است.

کولیوند به اقدامات انجام شده در حوزه سازمان جوانان نیز اشاره کرد و گفت: همان طور که گفتم در حوزه جوانان، ما به دنبال تحقق اهداف و سیاست های گام دوم انقلاب هستیم و علاوه بر آن با استفاده از ظرفیت جوانان و داوطلبان و همچنین فعالان به دنبال کاهش آلام و همچنین آسیب های اجتماعی هستیم.

وی یکی از طرح های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر را اجرای طرح یاس برشمرد و گفت: ما در این طرح با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خانم های مجرد بالای ۳۰ سال که به نوعی در معرض آسیب نیز قرار داشتند برنامه ریزی خوبی کردیم و تاکنون ۱۲ هزار نفر مورد شناسایی قرار گرفته اند.

کولیوند از برنامه مشترک سازمان جوانان و داوطلبان جمعیت هلال احمر برای کاهش آسیب های اجتماعی در محلات نیز خبر داد و گفت: ۲۲۰۰ منطقه در سراسر کشور شناسایی شده که با کمک دستگاه های دیگر برای اقداماتی نظیر کاهش آسیب، آموزش در مدارس و… فعالیت می کنیم.

اجرای طرح چلچراغ از سوی هلال احمر برای کار ثواب

رئیس جمعیت هلال احمر یکی دیگر از طرح های هلال احمر را اجرای طرح چلچراغ توصیف کرد و گفت: من از همه دعوت می کنم که به پویش چلچراغ بپیوندند. پویش چلچراغ یعنی هر فرد ۴۰ کار ثواب انجام داده و آن را به شهدا و بالاخص شهید حاج قاسم سلیمانی تقدیم کند. ما در حوزه بین الملل نیز با استفاده از ظرفیت هایی که داشتیم برای معرفی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به دیگر کشورها اقدام کردیم.

وی افزود: سازمان جوانان و داوطلبان ما در دوران شیوع کرونا نیز بسیار خوش درخشیدند. طرح هایی برای کمک به بیماران مبتلا به کرونا و فعالیت به عنوان همراه بیمار را اجرا کردیم. همچنین بانک امانت کالا و تجهیزات پزشکی را راه اندازی کردیم.

به گفته کولیوند هر چقدر که بتوان تعداد داوطلبان را افزایش داد قطعا در کاهش بلایا و حوادث موفق تر عمل خواهد شد.

وی واردات واکسن از سوی جمعیت هلال احمر را کاری بزرگ توصیف کرد و گفت: آوردن واکسن کرونا یکی از کارهای خوب جمعیت هلال احمر در دولت مردمی بود و من شاهد هستم که شخص رئیس جمهور چه دغدغه ای در تأمین واکسن برای مردم داشتند.

کولیوند به فعالیت کانون طلاب در هلال احمر اشاره کرد و گفت: طلاب ما در کفن و دفن اموات کرونایی اقدامات موثری انجام دادند.

به گفته وی تشکیل خانه های هلال نیز اقدام خوبی بود که چه در زمان بحران و چه در زمان شیوع کرونا تأثیر زیادی در امدادرسانی و همچنین رعایت دستورالعمل های کرونایی بر عهده داشت.

بازگشایی اماکن درمانی تعطیل شده هلال در کشورهای دیگر

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه در ۱۲ کشور دیگر مرکز درمانی داریم، خاطر نشان کرد: همچنین بنا داریم تا مراکز و بیمارستان هایی را که در دیگر کشورها تعطیل شده است مجددا بازگشایی کنیم تا قدر و اقتدار جمهوری اسلامی را به جهان نشان دهیم.

وی شبکه بهداشت و درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر را نیز یکی از قوی ترین شبکه ها توصیف کرد و گفت: این شبکه مخصوصا در تولید اعضای مصنوعی بدن بسیار خوش درخشیده و ما اخیرا تفاهم نامه ای را با کشور عراق داشتیم.

کولیوند با بیان اینکه در همین مدت حضورم در هلال احمر همکاران من کارهای مهمی را انجام داده اند، گفت: برخی از این کارها و اقدامات نیز در دوره گذشته انجام شده است که من از هر فردی که با قصد خدمت به مردم و کشور در تمام دوران های هلال احمر فعالیتی را کرده است قدردانی می کنم.

آرزوی رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی برای دیدار با مقام معظم رهبری

رئیس جمعیت هلال احمر به برگزاری اجلاسیه منا اشاره کرد و گفت: اول بگویم که من اهل تشریفات نبودم و دو نفره به این اجلاس رفتیم و در تمام مدت نیز برخلاف برخی از حاضران از دیگر کشورها در این اجلاس که به دنبال گشت و گذار بودند ما درگیر جلسات بودیم. در این اجلاس با رئیس فدراسیون صلیب سرخ جهانی دیدار کردیم و گزارشی از اقداماتی که انجام داده ایم به او ارائه شد. همچنین درباره اثر تحریم های ظالمانه بر فعالیت هلال احمر نیز صحبت کردیم. از این فرد برای حضور در مراسم صدمین سالگرد فعالیت جمعیت هلال احمر دعوت کردم و ایشان چیزی که به من گفت که آیا می شود با رهبر شما دیدار کنم؟ آرزوی این فرد این بود که حضرت آقا را ببیند.

ایجاد یک مرکز آموزش بین المللی بحران از سوی هلال احمر

کولیوند همچنین گفت: در این جلسه ما برای ایجاد یک مرکز آموزش بین المللی بحران که در آن حوادث و رویدادها را شبیه سازی کند صحبت و رایزنی کردیم. ما این آمادگی را اعلام کردیم که در کشورمان چنین مرکزی را ایجاد کنیم و حتی از ما خواستند که به آن ها اجازه بدهیم که از دیگر کشورها در چنین مرکزی حاضر شوند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا ساخت چنین مرکزی مکان یابی شده است یا خیر، گفت: این امر مکان یابی شده است.

کولیوند حرکت امداد و نجات به سمت هوشمندسازی را از دیگر برنامه ها و اولویت های جمعیت هلال احمر توصیف کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر به حضور چهار تا پنج میلیون مهاجر از دیگر کشورهای جهان و به خصوص افغانستان در ایران اشاره کرد و گفت: ما به این افراد می گوییم مهمان. این ها مهمانان ما هستند و شما ببینید که تمام این ها در برابر کرونا واکسینه شده اند. همه مهاجران از امکانات بهداشت و درمان در کشور ما استفاده می کنند و می توانند ادامه تحصیل دهند. حتی در اصفهان، مشهد و… برخی از اتباع افغانستانی سرمایه دار هستند و کارخانه دار شده اند. خب این یک الگوی موفق از توجه به مهاجران در جهان است که ما آن را به کشورهای خارجی شرح دادیم اما متأسفانه ما مشمول تحریم های ظالمانه شده ایم و علاوه بر اینکه این تحریم ها در خدمت رسانی به ۸۰ میلیون نفر ایرانی اخلال ایجاد می کند می تواند خدمت رسانی به همین مهاجران را نیز دچار اخلال کند. در کجای دنیا نباید اجازه دهند که دارو و تجهیزات پزشکی به کشوری وارد شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از سیاست های ما همکاری دوجانبه با کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای مسلمان در کل دنیاست. در همین راستا نیز ما با عراق تفاهم نامه امضا کردیم. اصل نگاه ما حامی مردم بودن است.

فعالیت های داوطلبانه در چهارشنبه سوری

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به شب چهارشنبه سوری اظهار کرد: در این ایام متأسفانه برخی رفتارهای غلط منجر به افزایش مصدومان چهارشنبه سوری شده است. در این زمینه ما از ظرفیت نیروهای داوطلب برای آموزش به شهروندان و کاهش حوادث استفاده کردیم. امیدواریم که همه مردم امشب را به خوبی پشت سر گذارند تا مشکلی برای عزیزان پیش نیاید.

وی به عملیات هلال احمر در طرح نوروزی ۱۴۰۰ نیز اشاره کرد و گفت: عملیات زمستانی ما به پایان رسید و طرح نوروزی هلال احمر در جاده ها و سراسر کشور آغاز شد. یکی از اولویت ها و دغدغه های ما مربوط به تصادفات رانندگی و حوادث ترافیکی است. در این خصوص به ویژه بر محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها که حدود ۶۰ درصد از تصادفات در آن رخ می دهد تمرکز ویژه ای داریم و بنا شد تا تمام خودروهای ما در طول طرح در سراسر جاده ها و نقاط مختلف حضور داشته و در نقاط حادثه خیز و محدوده ۳۰ کیلومتری شهرها با آلارم روشن مستقر شوند تا بتوانیم انشاءالله منجر به کاهش وقوع حوادث شویم. همچنین بتوانیم در صورت وقوع حادثه در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به امدادرسانی به شهروندان اقدام کنیم.

کولیوند به تمهیدات هلال احر در جشن نیمه شعبان، لیالی قدر و… نیز اشاره کرد و گفت: بعد از دو سال مردم برای حضور در فضاهای مذهبی احساس نیاز می کنند و به همین دلیل ما برای لیالی قدر برنامه ریزی کردیم و انشاءالله بتوانیم اقدامات خود را برای این شب ها انجام دهیم. در مراسم نیمه شعبان نیز به همین شکل و ما در اطراف محل های برگزاری مراسم به خصوص در جمکران مستقر خواهیم شد و حتی پایگاه های واکسیناسیون را نیز در نظر گرفته ایم.

افزایش بودجه هلال احمر

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین از افزایش بودجه هلال احمر خبر داد و گفت: دولت محترم و مجلس شورای اسلامی علیرغم تمام تنگناها با هلال احمر همکاری خوبی داشتند و بودجه این جمعیت برای سال ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرد که من لازم می دانم از مجلس و به خصوص از شخص رئیس جمهور که همواره از ما حمایت کرده اند قدردانی کنم.

وی ادامه داد: رئیس جمهور همچنین برای شارژ انبارهای امدادی نیز دستورات خوبی داده اند و با کمک سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافت که چند روز پیش ۳۰۰ میلیارد تومان آن تأمین شده و امیدواریم مابقی آن نیز تأمین شود.

جست و جو در انبار اموال تملیکی برای تأمین خودرو

کولیوند در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه برنامه های هلال احمر برای خرید تجهیزات و تأمین خودرو با توجه به فرسودگی این ناوگان چیست؟ گفت: ما تمام انبارهای اموال تملیکی را مورد جست و جو قرار دادیم تا بتوانیم خودروهای دارای امکان استفاده در امور امدادی را پیدا کنیم و آن ها را تبدیل به خودروهای امداد و نجات کنیم. علاوه بر آن بازسازی و نوسازی تعدادی از این خودروها را نیز در دستور کار قرار دادیم و انشاءالله تلاش خواهیم کرد تا بتوانیم خودروهای جدیدی را تأمین کنیم.

وی همچنین درباره اینکه آیا صلیب سرخ جهانی کمکی به جمعیت هلال احمر کرده یا خیر، گفت: هشت دستگاه خودرو را از صلیب سرخ تحویل گرفتیم و البته نیاز ما بیشتر از این ها است و به دنبال تأمین این خودروها نیز هستیم.

کولیوند درباره حضورش در جلسه شورای عالی حمل و نقل و ایمنی ترافیک نیز گفت: مستحضر هستید که این اولین جلسه ای بود که بعد از هشت سال به ریاست رئیس جمهور تشکیل شد و انصافا جلسه خوبی بود و در مورد نکات مختلفی بحث و تبادل نظر شد. از جمله اینکه در رابطه با اینکه نقاط حادثه ساز ترافیکی بنا شد تا در دو بخش اقدامات خوبی انجام شود، یکی اقدامات کوتاه مدت برای آشکارسازی این نقاط و دیگری رفع این نقاط تا پایان سال.

انتقال اجساد تصادفات بر عهده آرامستان ها است

رئیس جمعیت هلال احمر در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا جمعیت هلال احمر می تواند اجساد جان باختگان تصادفات رانندگی را از جاده ها منتقل کند، گفت: براساس بخشنامه اخیر این موضوع بر عهده آرامستان ها است.

پیگیری برای سربازی در هلال احمر و کسر خدمت برای هلال احمری ها

وی درباره بکارگیری سربازان در جمعیت هلال احمر نیز گفت: در دیداری که با سرلشکر باقری به عنوان ستاد کل نیروهای مسلح داشتیم این موضوع بیان شده و ما دو پیشنهاد را مطرح کردیم که هم بتوان مانند بسیج خدمت در هلال احمر نیز مشمول کسر خدمت شود و هم اینکه برخی از سربازان بتوانند به عنوان نیروی امریه در هلال احمر خدمت کنند که سرلشکر باقری از این موضوع استقبال کرده و گفتند که حتما این موضوع را با مقام معظم رهبری در میان خواهند گذاشت.

کولیوند به وضعیت برخی از امدادگران داوطلب در هلال احمر نیز اشاره کرد و گفت: من از رسانه ها می خواهم که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند. ما ۱۲ هزار امدادگر این چنینی داریم که ماهانه بین یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند که امیدواریم مشکلات این عزیزان را حل کنیم.

وی درباره اقدام اورژانس و هلال احمر نیز گفت: تجمیع اورژانس و هلال احمر شدنی نیست و هر کدام شرح وظایف خود را دارند.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره تهیه دارو نیز گفت: من به سازمان غذا و دارو نیز اعلام کردم که هر دارویی را که فکر می کنند امکان تهیه اش وجود ندارد تا تهیه کنیم. همچنین پیگیر هستیم که دارو را دم در به افراد نیازمند و بیمار تحویل دهیم. وقتی می توان نان را با اسنپ دم در خانه برد چرا باید در مورد دارو این طور نباشد و ما به دنبال تحقق این موضوع هستیم تا در سراسر کشور بتوانیم دارو را به دست افراد نیازمند برسانیم.

کولیوند درباره اینکه آیا طرح شهید سلیمانی برای کنترل کرونا تعطیل شده است یا خیر، گفت: ما داریم کارهایمان را براساس همان طرح انجام می دهیم. خوشبختانه امروز جمهوری اسلامی به دستاوردهای خوبی در حوزه مقابله با کرونا رسیده است و شما ببینید اولین کشوری که واکسن اُمیکرون را تولید کرد ایران بود.

انتهای پیام

منبع:ایسنا.