انتظامی

از دستگیری جاعلان دانشگاهی تا کلاهبرداری با جعل «ای نماد»


به گزارش خبرنگار مهر، شهر ۱۵ میلیون نفری تهران بستر حوادث و جرایم مختلفی است. هر روز تماس‌های زیادی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ تهران گرفته می‌شود که بسیاری از آنها عملیاتی شده و منجر به دستگیری مجرم یا مجرمانی می‌شود.

از این پس در این بسته خبری به گوشه‌ای از مأموریت‌ها، حوادث و جرایم می‌پردازیم.

سمیرا، جمشید و سامان جاعلان اسناد دانشگاهی دستگیر شدند

سرهنگ کارآگاه سعید دالوند در مورد این خبر گفت: سیزدهم مهرماه سال جاری پرونده‌ای با موضوع جعل و کلاهبرداری اسناد و مدارک دانشگاهی به دادخواهی یک خانم از شعبه ۶ بازپرسی دادسرای ناحیه یک تهران برای پیگیری تخصصی و کشف جرم به پلیس آگاهی ارجاع شد.

وی افزود: مفاد پرونده حاکی از آن بود که فرزند خانم شاکی، به اسم «فرزاد» مقیم خارج از کشور بوده و تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های ایران را داشته است، مادر وی که شاکی پرونده است با گروهی که هویت واقعی آنها مشخص نبوده آشنا و برای معرفی فرزندش به دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی مبلغ ۱۲ میلیارد ریال به صورت ارز و سکه در چندین مرحله پرداخت و مدارک جعلی ثبت نامی دارای سر برگ دانشگاه شهید بهشتی را به او ارائه کرده اند، شاکی با توجه به اوراق جعلی که توسط جاعلان در اختیار وی قرار داده اند به دانشگاه مربوطه مراجعه که متوجه جعلی بودن اوراق و متضرر شدن خود می‌شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: با تشکیل پرونده، کارآگاهان پلیس آگاهی با توجه به سرنخ‌های ارائه شده توسط شاکی و بهره گیری از شیوه‌های علمی و نوین کشف جرم هویت ۲ نفر از ۴ متهمان به نام‌های «سمیرا» با سابقه کیفری و «جمشید» شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی ۲۰ آبان ماه سال جاری هر ۲ متهم دستگیر و به پلیس آگاهی منتقل شدند. در تحقیقات اولیه متهمان ضمن اعتراف به جرم خود یکی دیگر از همدستانشان به نام «سامان» را نیز معرفی کردند.

وی ابراز داشت: با تلاش کارآگاهان این متهم نیز شناسایی و دستگیر شد که با دستگیری تمامی اعضای باند، پرونده به دادسرا ارجاع شد.

کشف بیش از ۱۶.۵ میلیارد ریال انواع البسه قاچاق

سرهنگ علی ولیپور گودرزی رئیس پلیس امنیت اقتصادی پلیس تهران با اشاره به عزم جدی پلیس در برخورد با پدیده ضد اقتصادی قاچاق و تضعیف تولید داخل، گفت: هشتم دی ماه، با دریافت خبری مبنی بر دپوی مقادیر متنابهی پوشاک خارجی قاچاق، رفت و آمد خودروهای شوتی، تخلیه بار در یک پارکینگ و انتقال آنها به بازار توسط موتورسیکلت، در محدوده چهارراه یافت آباد، بررسی صحت و سقم موضوع در دستور کار مأموران پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ قرار گرفت.

وی افزود: مأموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی، پس از مراجعه به محل اعلامی و مشاهده ورود یک فرد به ساختمان مذکور، با ارائه مجوز قضائی وارد مکان مورد نظر شده و مقادیر انبوهی پوشاک زنانه و بچه گانه را مشاهده می‌کنند؛ پس از فراخوانی صاحبان پوشاک‌های دپو شده و عدم توانایی آنان در ارائه مدارک گمرکی کالاها به همراه متهمان به پلیس امنیت اقتصادی منتقل شد.

گودرزی اظهار داشت: بر اساس شمارش صورت گرفته، کالاها شامل سه هزار و ۹۸ ثوب انواع پوشاک بچگانه و ۲ هزار و ۵۲۰ ثوب بلوز زنانه محصول کشور چین است که کارشناسان ارزش تقریبی کالاهای کشف شده را ۱۶.۵ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

کلاهبرداری چهار میلیاردی با جعل «ای نماد»

در ادامه سرهنگ داود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتای پایتخت گفت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا تهران بزرگ مراجعه و مدعی شدند پس از خرید در یکی از سایت‌های فروش کالاهای ساختمانی مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند. مالباختگان این پرونده در ادامه اظهارات خود گفتند قصد خرید تجهیزات ساختمانی در فضای مجازی را داشته که با یک سایت فروش آنلاین این کالاها با قیمت‌های ارزان که نماد اعتماد الکترونیک نیز داشته است مواجه شده و پس از انجام فرآیند خرید و واریز وجه کالایی دریافت نکرده و متوجه کلاهبرداری شدند.

وی افزود: پس از اخذ اظهارات شاکیان رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت و کارشناسان پلیس فتا تهران بزرگ تحقیقات اولیه پرونده را آغاز کردند و در اقدامات اولیه متوجه شدند کلاهبردار با ایجاد یک سایت خرید آنلاین و جعل «ای نماد» اقدام به جلب اعتماد شهروندان و کلاهبرداری از آنها می‌کند.

گودرزی بیان داشت: افسران سایبری پلیس فتا پایتخت با بکارگیری اقدامات فنی و تحقیقات گسترده در فضای مجازی موفق به شناسایی گرداننده این سایت شدند و پس از به دست آوردن اطلاعات هویتی مجرم و تشریفات قضائی متهم را در یکی از مناطق جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند. متهم پس از حضور در پلیس فتا هرگونه جرمی را انکار کرد اما پس از مشاهده مستندات موجود در پرونده ضمن پذیرش جرم خود به کلاهبرداری از بیش از ۱۷ نفر از شهروندان به ارزش ریالی حدود چهار میلیارد ریال اقرار کرد.

این مقام انتظامی با اشاره به اینکه مشخصات فروشگاه‌های معتبر در سایت Enamad.ir قابل مشاهده است اظهار داشت: شهروندان حتماً از سایت‌هایی که دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند خریدهای اینترنتی خود را انجام دهند و از واریز هرگونه وجه تحت عنوان بیعانه و … قبل از تحویل و تأیید صحت و سقم کالا جدا خودداری کنند.

از دستگیری جاعلان دانشگاهی تا کلاهبرداری با جعل «ای نماد»

سارقان منزل در حین سرقت دستگیر شدند

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت گفت: عوامل عملیات کلانتری ۱۳۷ نصر در حین گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه خودرو با دو سرنشین که در حال زاغ زنی منازل بودند مشکوک می‌شوند. عملیات کلانتری به صورت نامحسوس خودرو را زیر نظر قرار داده که مشاهده کردند سارقان پس از اطمینان از خالی بودن یکی از منازل، یکی از نفرات خود را به سمت منزل روانه کردند، وی از دیوار بالا رفت که مأموران سریعاً برای دستگیری وارد عمل شدند.

موقوفه‌ای اظهار داشت: سارقان به محض مشاهده پلیس، سوار بر خودرو شده و با سرعت متواری شدند که در تعقیب و گریز پلاک خودرو نیز استعلام که مشخص شد پلاک متعلق به خودروی دیگری است، در نهایت با شلیک تیر هوایی خودرو پس از طی مسافتی متوقف و متهمان دستگیر شدند. در بازرسی اولیه از خودرو و متهمان دو عدد پلاک خودرو که متعلق به همان خودرو بود و آلات و ادوات سرقت اعم از سیم چین و انواع پیچ گوشتی‌های دست ساز و دیلم و … کشف و متهمان در تحقیقات پلیسی به جرم خود اعتراف کردند.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه با رصد دوربین‌های مداربسته محل‌های سرقت به خصوص منازل سطح حوزه کلانتری ۱۳۷ نصر مشخص شد متهمان چندین مرتبه سابقه سرقت در حوزه این کلانتری را داشته اند، در پایان خاطرنشان کرد: پرونده متهمان برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی ارجاع شد.

پلمب سوله تولید روغن مایع خوراکی غیرمجاز با بیش از ۹ هزار لیتر فرآورده

در آخرین خبر این بسته خبری، سرهنگ دوستعلی جلیلیان گفت: تیم کلانتری ۱۶۷ دولت آباد با رصد میدانی و تحقیقات تخصصی موفق به شناسایی سوله ای در محدوده فداییان اسلام شدند که اقدام به تولید روغن مایع خوراکی تقلبی، بسته بندی و توزیع به صورت غیرمجاز می‌کرد. پس از هماهنگی‌های قضائی تیم عملیاتی کلانتری ۱۶۷ دولت آباد در محل حاضر و در بازدید از محل حدود ۶ هزار و۷۰۰ لیتر روغن مایع تقلبی در گالن‌های ۲۰ لیتری و ۲ هزار و ۴۰۰ بطری یک لیتری روغن مایع تقلبی بسته بندی شده و ادوات بسته بندی و پلمب کشف شد.

جلیلیان با اشاره به اینکه با هماهنگی‌های انجام شده، نماینده‌های وزارت بهداشت و تعزیرات برای نمونه برداری و بررسی‌های اولیه در محل حاضر شدند گفت: با دستور مرجع قضائی محل پلمب و دراین خصوص پرونده تشکیل و به مرجع قضائی ارجاع شد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا