افزایش ۳۶ درصدی ترددهای برون شهری/ به کارگیری ۸ هزار گشت موتوری



به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی پلیس راهور در نشست خبری عملکرد نوروزی ستاد هماهنگی خدمات سفر بیان کرد: از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد رشد در ترددها داشته ایم. در این ایام به صورت منظم رانندگان را مورد کنترل قرار دادیم و برای بیش از دو میلیون نفر پیامک هشدار رانندگی پرخطر ارسال شد این پیامک‌ها موجب شده بود آنها نیز متوجه این رصد شوند.

وی گفت: آمار سامانه ستاد ناجا میزان فوتی‌ها را تا دیروز ۷۴۶ نفر اعلام کرده است که در مقایسه با سال گذشته ۲۶ درصد کاهش داشته است. ترددهای درون شهری ۵۰ درصد و ترددهای برون شهری ۳۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی گفت: امسال صدا و سیما همکاری بسیار خوبی برای فرهنگ سازی در ایام نوروز با ما داشت.

سرهنگ جهانی تاکید کرد: تمام تلاش ما این بود که شاهد کاهش تصادفات باشیم برای همین موضوع همه دستگاه‌ها تلاش خود را انجام دادند حتی ۶ دستگاه خودرو و ۳۰ دستگاه موتور برقی برای تشویق رانندگانی که تخلفی نداشته اند در نظر گرفته شد. سامانه، این افراد را شناسایی و به آنها جوایزی به قید قرعه اهدا خواهد کرد. ۸ هزار گشت موتوری در همه محورها و ۱۸ هزار نیروی راهنمایی و رانندگی حضور داشتند.

معاون اجتماعی پلیس راهور در ادامه بیان کرد: بهتر است از واژه تلفات در خبرها استفاده نشود کلمه جانباختگان بهتر خواهد بود. آمار جانباختگان به صورت دقیق‌تر توسط سازمان پزشکی قانونی اعلام خواهد شد اما علت عمده تصادفات عدم توجه به جلو در حین رانندگی که ریشه در نگاه کردن به موبایل دارد، بوده است. پس از آن سرعت و سبقت غیرمجاز علت‌های دیگر تصادفات به شمار می‌آید. واژگونی‌ها نیز ریشه در خستگی و خواب آلودگی‌ها دارد که ۳۰ درصد تصادفات به همین علت است.

در ادامه این نشست مهدی جمالی نژاد، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: یکی از اتفاقات خوب سفرهای امسال توزیع سفر و تعریف مقاصد جدید گردشگری بود. مردم بیشتر در سال‌های گذشته به اصفهان و شیراز می‌رفتند اما امسال مقاصد گردشگری جدیدی را تعریف کردند و شهرهایی که کمتر شناخته شده بودند معرفی شدند. همچنین تلاش شد ضریب ماندگاری مسافر بیشتر شود. زمانی که توزیع متوازن سفر را داشته باشیم از تراکم سفر در برخی نقاط جلوگیری خواهد شد که منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای نیز می‌شود. امسال به دهیاری‌ها بخشنامه کردیم که بستر را برای ورود مسافران آماده کنند تا سفر تنها به ۵۰۰ روستای هدف گردشگری محدود نشود شاید برای خیلی از روستاها این امکان برای اولین بار دشوار بود اما می‌توان گفت حرکت خوبی انجام شده است.



منبع:مهر