افزون بر ۱۱هزار تن کُنار در سیستان و بلوچستان برداشت شد



اردشیر شهرکی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: یکهزار و ۴۴۰ هکتار از باغات سیستان و بلوچستان به کشت محصول گرمسیری کُنار اختصاص دارد که یکهزار و ۱۹۰هکتار آن بارور و بقیه نابارور است.
وی بیان کرد: شهرستان‌های فنوج، سرباز، نیکشهر، کنارک، چابهار، قصرقند و دلگان در جنوب استان از عمده مناطق کشت این محصول محسوب می‌شوند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان با اشاره به خواص این میوه گرمسیری گفت: کُنار میوه مغذی و سرشار از ویتامین C با دارا بودن مقادیر نسبتا مناسبی از ویتامین B ،E، کلسیم، فسفر و آهن است.
وی با بیان اینکه برداشت کُنار در سیستان و بلوچستان تا اواخر فروردین ادامه دارد گفت: سوپی، بهزادی، سیبی سیاه و سفید و فرزادی از عمده ارقام کشت شده کُنار در سیستان و بلوچستان است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با دارا بودن شرایط آب و هوایی تقریبا استوایی، گرم و مرطوب خواستگاه متنوع ترین میوه‌های گرمسیری کشوراست به طوری که در تولید برخی میوه‌ها در ایران بی رقیب است.
آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و سردسیری فراهم کرده است.
موز از مهمترین محصولات گرمسیری سیستان و بلوچستان است که نسبت به سایر محصولات گرمسیری بیشترین سطح زیرکشت را به خود اختصاص داده است و ‘پاپایا’ یا خربزه درختی نیز از دیگر محصولات گرمسیری استان محسوب می‌شود که از نواحی گرمسیری آمریکای مرکزی به این استان راه یافته، خربزه درختی پوستی بسیار نازک و مزه شیرین دارد که علاوه بر مصرف خوراکی، قابل استفاده در صنایع تبدیلی نیز است.

منبع:ایرنا