برخورد قاطع با اراذلی که از خط قرمز پلیس رد شوند



سردار قاسم رضایی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح‌های پلیس برای برخورد با هنجارشکنان جامعه به ویژه اراذل و اوباش گفت: زمانی که اعلام می‌کنیم آرامش کشور، مردم و حقوق شهروندی خط قرمز ما است، یعنی اگر کسی بخواهد این خط قرمز را بر هم بزند، قطعاً با او برخورد می‌کنیم. چنین فردی هیچ راهی برای اغماض و گذشت باقی نمی‌گذارد چرا که خط قرمزها را شکسته است.

وی ادامه داد: در جایی که مردم از یک فرد هنجارشکن بترسند یا فردی بخواهد رعب و وحشت بین آنها ایجاد کند، پلیس وارد می‌شود و به پشتیبانی از مردم، با آن فرد برخورد می‌کند چرا که انتظامی کشور، تکیه‌گاه مردم است.

جانشین فرمانده کل انتظامی افزود: بعد از موارد امنیتی، اولویت جدی ما مقابله با اراذل است. اراذل کسی است که در جامعه رعب و وحشت ایجاد می‌کند. در برخورد با چنین افرادی، سابقه‌دار یا بی‌سابقه و سطح‌دار برای ما فرقی ندارد.

هدف ما دعوا و نزاع نیست

رضایی یادآور شد: دعوا، نزاع و درگیری در هر جایی ممکن است رخ دهد. این موضوع هدف ما نیست. هدف ناجا آنجایی است که اراذل بخواهند خط قرمزها را رد کنند.

به گفته وی، طرح برخورد با اراذل هم در فضای حقیقی و هم در فضای مجازی اجرا می‌شود و اینکه اراذل از سلاح گرم یا سرد بخواهند استفاده کنند، هیچ فرقی برای پلیس ندارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی به هماهنگی بین ناجا و دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: در برخورد با اراذل و اوباش، دستگاه قضا با ما هماهنگ است و ما به پشتوانه قوه قضائیه در برخورد با اراذل هیچ زمان کوتاه نمی‌آییم و بار دیگر تأکید می‌کنم که اولویت جدی ما برخورد با اراذل و اوباش است.

وی گفت: از رسانه‌ها می‌خواهیم همانطور که رعب و وحشت در کشور رسانه‌ای می‌شود، برخورد با این افراد را هم رسانه‌ای کنند تا مردم بدانند که پلیس اجازه عرض اندام به احدی از اوباش را نمی‌دهد.

اوباش را از سوراخ موش‌هایشان بیرون می‌کشیم

رضایی اظهار داشت: اگر اوباش به دنبال سوراخ موش بگردند، ما آنها را پیدا می‌کنیم و از مخفی‌گاهشان بیرون می‌کشیم البته باید بگویم فردی از اوباش که سابقه‌دار بوده اما اکنون آرام است، توبه کرده و حقوق شهروندی را رعایت می‌کند، کاری به کارش نداریم اما اگر بخواهد به افعال مجرمانه خود بازگردد، با وی برخورد می‌کنیم.

جانشین فرمانده کل انتظامی ادامه داد: برخورد با اراذل به صورت کلی است و اینکه یک فردی جدیدالورود یا سابقه‌دار باشد، برای پلیس فرقی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بانک اطلاعاتی اراذل و اوباش تکمیل شده است یا خیر، گفت: بانک اطلاعاتی اراذل در حال تکمیل است. سازمان‌های اطلاعاتی مانند بسیج و وزارت اطلاعات پلیس را یاری کنند تا این بانک تکمیل‌تر شود البته الان هم ما بانک قابل قبولی از اطلاعات اراذل و اوباش داریم که به گفته آنها در مناسبت‌های مختلف، پلیس سایه به سایه آنها حرکت می‌کند.

چرا باید اعلام شود سرقت‌های کمتر از ۲۰ میلیون پیگیری ندارد

رضایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا هزینه جرم متناسب است یا خیر، افزود: جرایمی که الان در سطح کشور رخ می‌دهد مانند سرقت، مجازات مناسبی برای آن اعمال نمی‌شود. درواقع هزینه جرم با جرم تناسب ندارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی با طرح این سوال که چرا باید اعلام شود سرقت‌های کمتر از ۲۰ میلیون پیگیری ندارد، گفت: دغدغه مردم سرقت‌های خُرد است البته این موضوع دغدغه ناجا و دستگاه قضا هم است. باید قوانین بازنگری و هزینه جرم متناسب شود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه هزینه جرم باید بازدارنده باشد، افزود: اگر هزینه جرم درست شود، حقوق شهروندی هم رعایت می‌شود.



منبع:مهر