تاثیر افزایش دوربین‌های بین شهری بر کاهش قطعی تصادفات


به گزارش خبرنگار مهر، کمتر از ۲۰ روز تا نوروز ۱۴۰۱ زمان باقی است و از آنجا که با آغاز تعطیلات جاده‌های کشور به ویژه جاده‌های مواصلاتی به استان‌های شمالی کشور پرتردد خواهد شد، لذا توجه به اقداماتی که منجر به بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها می‌شود، ضروری است.

متأسفانه حوادث رانندگی سومین عامل مرگ و میر در کشور محسوب می‌شود، به‌طوری که سالانه ۱۶ هزار نفر به دلیل تصادف جان خود را از دست می‌دهند و طبیعی است که در نوروز و با توجه به حجم بالای وسایل نقلیه در جاده‌ها آمار تصادف در این ایام بالا باشد.

البته که مسئولان مربوطه باید تمام اقداماتی که می‌تواند منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای شود را انجام دهند که یکی از این موارد بالا بردن ایمنی جاده‌هاست. در بروز یک تصادف عوامل متعددی دخیل هستند که عدم ایمنی برخی از جاده‌ها یکی از آنهاست.

بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها تا حدودی می‌تواند آمار تصادفات را کاهش دهد که یکی از مصادیق بالا بردن ایمنی جاده‌ها افزایش نصب دوربین‌های بین شهری، ترمیم و تعمیر آنهاست. موضوعی که معاون عملیات ترافیک پلیس راه راهور ناجا نیز به آن اشاره دارد.

دوربین‌های هوشمند جاده‌ای باعث کاهش تصادفات شده است

سرهنگ سیاوش محبی معاون عملیات ترافیک پلیس راه راهور در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص اینکه نصب دوربین‌های بین شهری که وظیفه ثبت سرعت را برعهده دارند چه تأثیری در کاهش تصادفات دارد، گفت: دوربین‌های ثبت تخلف موجود در جاده‌ها نقش به سزایی در کاهش تصادفات دارد و با وجود این دوربین‌ها رانندگان با احتیاط رانندگی کرده و کمتر اقدام به تخلف می‌کنند. در حال حاضر دوربین‌های هوشمند جاده‌ای موجب کاهش تصادفات شده است و قطعاً در جاده‌هایی که تعداد دوربین‌ها بالاست و دوربین‌های جدید نصب شده است، آمار تصادفات نیز کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه نصب دوربین‌های هوشمند جاده‌ای زمان‌بر است، گفت: هوشمندسازی پلیس راهور یکی از برنامه‌هایی است که به جد دنبال می‌شود و در این برنامه سعی داریم تا خلاهایی که باید سازمان و نهادهای دیگر برطرف کنند اما به دلیل مشکلات مالی و یا مسائل دیگر هنوز برطرف نشده است را در پروژه هوشمندسازی راهور تا حدودی برطرف کنیم.

اکثر جاده‌های دو طرفه جدا کننده مسیر ندارند

معاون عملیات ترافیک پلیس راه راهور ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی از جاده‌ها ایمنی لازم را ندارند و با اینکه ۸۰ درصد جاده‌ها دو طرفه هستند، اما جداکننده ندارند که این مورد می‌تواند مشکل ساز شود. این جاده‌ها بدون نیوجرسی و موانع جداکننده هستند که خود این‌ها عامل ایجاد تصادفات و ارتکاب به تخلف انحراف به چپ است و می‌تواند منجر به تصادفات مرگبار شود.

محبی خاطرنشان کرد: راه، انسان و وسایل نقلیه در وقوع تصادفات نقش دارند و بیشترین نقش در تصادفات مربوط به انسان است. ولی باید آنچنان جاده‌های ایمنی داشته باشیم که خطای انسانی در رانندگی جبران شود.

وی با بیان اینکه اگر راننده‌ای خطا کرد، باید خودرو و جاده ایمن باشد تا از شدت حادثه کاسته شود، گفت: بسیاری از خودروها فرسوده هستند و این فرسودگی باعث شدت جراحت می‌شود. از طرفی رفع نقاط حادثه خیز در کاهش تصادفات تأثیرگذار است و قطعاً اگر این نقاط شناسایی و رفع شوند، تصادفات در جاده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

تاثیر افزایش دوربین‌های بین شهری بر کاهش قطعی تصادفات

نصب دوربین‌های بین شهری یکی از راه‌های بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها

همان‌طور که معاون عملیات ترافیک پلیس راه راهور ناجا نیز تأکید کردند، یکی از راه‌های بالا بردن ضریب ایمنی جاده‌ها نصب دوربین‌های بین شهری است که می‌تواند به واسطه کنترل سرعت‌ها و تخلفات احتمالی رخ داده از سوی رانندگان، موجب کاهش تصادفات شود.

از طرفی سازمان راهداری بر اساس وظیفه‌ای که دارد نسبت به نصب دوربین‌های بین شهری اقدامات لازم را انجام داده است، اما مهمترین مشکل در این زمینه محدودیت‌های مالی است که در صورت رفع این محدودیت، دوربین‌های جدید در جاده‌ها نصب می‌شود.

البته که در بودجه سال آینده، منابع مالی مناسبی برای نصب دوربین‌های بین شهری جدید در نظر گرفته شده است که امیدواریم با نصب دوربین‌های جدید و تعمیر دوربین‌های ثابت و سیار در جاده‌ها، کاهش تصادفات را شاهد باشیم.



منبع:مهر