تحصیل ۲۸۰۰ دانش آموز طیف اتیسم در مدارس خاص اتیسم



به گزارش سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، سید جواد حسینی در این نشست مجازی با بیان اینکه در نظام‌های تعلیم تربیت دنیا حساسیت ویژه‌ای بر روی آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد، گفت: نظام تعلیم و تربیتی موفق‌تر است که آموزش و پرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند.

وی افزود: تعلیم و تربیت استثنایی پیشرو نظام تعلیم و تربیت است و بسیاری از طرح ها و ایده های نو در آموزش و پرورش استثنایی اجرایی می‌شود.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش و پرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان استثنایی ایجاد شده است، گفت: مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که ۵ تا ده برابر زحمت، وقت، تخصص و هزینه بیشتری را طلب می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی همه مأموریت‌های وزارت آموزش‌وپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت‌ها و خدمات وزارت آموزش‌وپرورش است، اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش‌وپرورش استثنایی در چهار ماموریت شامل طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت نیز خدمات ویژه به آموزش‌وپرورش عادی ارائه می‌کند.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر چهار ماموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات درمانی، حمایتی و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

وی تصریح کرد: دانش آموزان استثنایی نیازمند مناسب سازی نظام تعلیم و تربیت در همه ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی هستند.

حسینی در ادامه نشست با بیان اینکه اتیسم یک اختلال عصبی رشدی است که در سنین کودکی خود را نشان می دهد، گفت: دانش آموزان طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت» و «نیاز حمایت زیاد» زیر چتر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استثنایی قرار می گیرند و طیف اتیسم با رده «نیاز به حمایت خیلی زیاد» تحت حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

معاون وزیر با بیان اینکه آموزش رسمی دانش آموزان طیف اتیسم از سال ۱۳۸۲ آغاز شده است گفت: از آن زمان تاکنون پوشش تحصیلی این دانش آموزان ۲ هزار و ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: با رویکرد ایجاد فضای آموزشی استاندارد برای دانش آموزان طیف اتیسم سال گذشته ۱۴ مدرسه اختصاصی اتیسم در کشور کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.

وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ دانش آموز طیف اتیسم کشور در ۵۸ مدرسه خاص اتیسم و ۴۰۰ کلاس ضمیمه در حال تحصیل هستند و تعداد مدارس خاص اتیسم تا پایان سال به ۷۰ مدرسه خواهد رسید.

معاون وزیر با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ محتوای آموزشی ویژه طیف اتیسم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تولید شده است گفت: برگزاری دوره های آموزشی ویژه معلمان دانش آموزان طیف اتیسم و گنجاندن دروس مرتبط با اتیسم در دروس دانشگاه فرهنگیان از جمله مواردی است که جهت استاندارد سازی نیروی انسانی انجام شده است.



منبع:مهر