خواست رئیس جمهور است تا خودروی بی‌کیفیت را پلاک نکنیم



به گزارش خبرنگار مهر، سردار سید کمال هادیانفر، در جمع خبرنگاران گفت: بحث مدیریت حوزه حمل و نقل و ترافیک و پیشگیری از حوادث و کاهش جانباختگان، اولویت ما در پلیس راهور است.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: یکی از موضوعاتی که سال‌ها با استناد به ماده ۱۰۸ قانون پیگیری می‌کردیم، این بود که بتوانیم جلسات شورای عالی ایمنی و حمل و نقل ترافیک را با حضور رئیس‌جمهور برگزار کنیم که متأسفانه در دولت‌های یازدهم و دوازدهم این مهم انجام نشد البته کشور هم متحمل آسیب‌هایی در این زمینه شد.

هادیانفر افزود: مهمترین نتیجه برگزاری این جلسه با حضور رئیس‌جمهور، مطلع شدن مسئولان از وضعیت راه‌ها است.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده، پس از ۸ سال این جلسه با حضور شخص رئیس‌جمهور برگزار شد و در رابطه با ایمنی خودروها گزارش‌هایی ارائه دادیم که وی هم در جریان آن قرار گرفت.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، رئیس‌جمهور در این جلسه بر چند نکته تأکید کرد؛ اول آنکه این جلسات هر دو ماه با حضور شخص رئیس‌جمهور یا معاون اول وی برگزار شود و دوم، تأکید بر برگزاری جلسات شورای ترافیک استانی با حضور استانداران.

هادیانفر گفت: کاهش ۴۹ درصدی جانباختگان و سوانح، یکی دیگر از نکاتی بود که بر آن تأکید شد تا در برنامه هفتم توسعه مواردی را برای آن در نظر بگیرند.

اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: ۵,۰۰۰ میلیار د تومان به رفع نقاط حادثه‌خیز در حوزه راه‌ها و شهرها اختصاص داده شد و امیدواریم بتوانیم با این بودجه نقاط حادثه‌خیز را رفع خطر کنیم.

وی افزود: نکته دیگری که رئیس‌جمهور در این جلسه خطاب به پلیس راهور تأکید کر، این بود که نسبت به کیفیت و ایمنی خودروی داخلی و واردات خودرو کاملاً حساس باشیم و شخص رئیس‌جمهور هم از نظر پلیس در این زمینه حمایت خواهد کرد.

هادیانفر تصریح کرد: رئیس‌جمهور در این جلسه تأکید کرد که پلیس خط قرمزهایش را برای ایمنی به خودروسازان اعلام کند و اگر خودرویی ناایمن بود، پلیس حتماً مانع شماره‌گذاری آن شود.

به گفته رئیس پلیس راهور ناجا، تأکید بر کیفیت خودروهای داخلی از دیگر نکات مهم در این جلسه بود و خواست رئیس‌جمهور در این جلسه این بود که از کمیت کاسته و بر کیفیت اضافه شود.

افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی سفرهای نوروزی

وی با اشاره به طرح نوروزی پلیس راهور گفت: اغلب دستگاه‌ها پیش‌بینی افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی ترددها را در ایام نوروز دارند. ۸-۷ استان بیشترین سفرها به آن انجام می‌شود که مسئولان استانی این شهرها باید برنامه‌های ویژه‌ای برای حفظ امنیت در مبادی ورودی و خروجی شهرها داشته باشند.

هادیانفر ادامه داد: بیشتر کشته‌ها و جان‌باختگان تصادفات در محورهای طولانی مانند فارس شمال و فارس جنوب و سیستان و بلوچستان است چرا که راه‌های طولانی خستگی مفرطی را برای راننده ایجاد می‌کند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: اگر در ایام تعطیلات خودرویی رفتار پرخطر داشته باشد، حتماً آن را توقیف می‌کنیم و تا پایان تعطیلات آن خودرو را ترخیص نمی‌کنیم.

وی گفت: کاهش ۱۰ کیلومتری سرعت، یکی دیگر از برنامه‌های دستگاه‌های دخیل در امر ترافیک و تصادفات است که این طرح را در نوروز اجرا خواهیم کرد البته از ناوگان عمومی شروع خواهیم کرد.

بیشتر تصادفات جاده‌ای در ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد

هادیانفر با اشاره به اینکه ۶۰ درصد از تصادفات در ۳۰ کیلومتری ابتدا و انتهای شهرها رخ می‌دهد، گفت: بیشترین تصادفات از ساعت ۱۶ تا ۲۰ رخ می‌دهد و مهمترین علت آن، خواب‌آلودگی راننده است.

وی با اشاره به اینکه پلیس طبق قانون به تمامی دارندگان خودروهایی که بیش از یک میلیون جریمه دارند، پیامک ارسال کرده است، گفت: بر اساس قانون، خودرویی که بیش از یک میلیون جریمه داشته باشد، باید توقیف شود اما در ایام تعطیلات خودرویی که حامل خانواده و تا سقف سه میلیون تومان هم جریمه داشته باشد را توقیف نمی‌کنیم به جای آن می‌خواهیم که رانندگان قوانین را رعایت کنند تا با حوادث کمتری مواجه شویم.

هادیانفر تأکید کرد: توقیف صرفاً برای رانندگان قانون‌گریز و افرادی است که خط قرمز را رد می‌کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان با اشاره به اینکه در محور هراز و چالوس یک گسل ایجاد شده و بر اثر این گسل در روی زمین شکافی رخ داده است، گفت: این مسیر فعلاً بسته است ولی برای ایام نوروز برای مسیر رفت از مسیر تونل البرز به وسعت ۶ کیلومتر استفاده می‌شود و برای برگشت، یک لاین از جاده قدیم همین مسیر را با احتیاط باز خواهیم کرد البته تمامی این صحبت‌ها مبنی بر ایمن بودن جاده انجام می‌شود.



منبع:مهر