انتظامی

سهم ۷۰ درصدی عامل انسانی و راننده خودرو در بُروز سوانح جاده‌ای



به گزارش خبرنگار مهر محمد بخارایی رئیس هیئت مدیره جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها در نشست خبری امروز به مناسبت ۷ اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل برگزار شد گفت: ارتقا فرهنگ رانندگی، خودروسازی، راهسازی، کنترل و نظارت ترددهای جاده‌ای و امدادرسانی باید در کنار هم انجام شود تا فرهنگ ایمنی حمل و نقل در جامعه جا بیفتد. وی افزود: سه سند بالادستی در بخش ایمنی حمل و نقل داریم که متأسفانه به دلایل مختلف از جمله کم کاری برخی دستگاه‌ها معطل مانده و اجرا نشده است.

به گفته بخارایی این سندها شامل «آئین نامه ارتقا فرهنگ ایمنی و انضباط اجتماعی مصوب خرداد ۱۳۹۹ هیئت دولت» آئین نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوب هیئت دولت» و «دهه ملی اقدام برای ایمنی راه‌ها مصوب کمیسیون ایمنی راه‌ها» می‌شود.

بخارایی درباره سهم جاده، خودرو و عامل انسانی در سوانح جاده‌ای را شامل ۷۰ درصد سهم عامل انسانی، ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم خودروی غیرایمن و ۱۰ تا ۱۵ درصد سهم جاده‌ها است.

وی درباره تأثیر باز نشدن ایربگ‌ها در سوانح رانندگی گفت: باز نشدن ایربگ خودرو می‌تواند شدت سانحه را بالا برده و سانحه جرحی را به فوتی تبدیل کند.

مدیرعامل جمعیت ایمنی راه‌ها: سوانح رانندگی سالی ۴ نا ۷ درصد جی دی پی را به هدر می‌دهند

در ادامه این نشست ناصر رزاق منش مدیرعامل جمعیت هواداران ایمنی راه‌ها با اشاره به جان باختن ۱۱۰۰ نفر از مسافران جاده‌ای در ایام نوروز امسال گفت: این آمار به صورت غیر رسمی از سوی پزشکی قانونی منتشر شده و باید منتظر ماند تا آمار دقیق‌تر در آینده نزدیک از سوی این نهاد منتشر شود.

وی با بیان اینکه نظارت‌های جاده‌ای چندان قوی نیست گفت: بر اساس اعلام پلیس راه در سفرهای نوروزی امسال ۱۰۰ هزار خودرو اعمال قانون و ۳۰ هزار دستگاه به پارکینگ منتقل شده اند.

رزاق منش ادامه داد: حتی پلیس راهور اعلام کرده خودروهایی که تا سقف ۳ میلیون تومان جریمه دارند می‌توانند از پارکینگ برای سفرهای نوروزی ترخیص شوند که ضعف نظارت ترددهای جاده‌ای از سوی دستگاه مربوطه را نشان می‌دهد.

به گفته مدیرعامل جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها ۴ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در سال به دلیل سوانح جاده‌ای هدر می‌رود.

رئیس انجمن شرکت‌های راهسازی: راه‌ها مشکلی ندارد؛ عامل انسانی در تصادفات، فاکتور اصلی است

در ادامه نشست، علی آزاد رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های راهسازی درباره نقش جاده در سوانح رانندگی اظهار کرد: ما معتقدیم مشکلی در بخش راه نداریم و راهسازی به صورت ایمن انجام می‌شود بلکه مشکل از عامل انسانی و رانندگان است.

وی افزود ۱۰ سال پیش در کشور ۲۸ میلیون تن آسفالت ریزی در سال در جاده‌ها انجام می‌شد اما در حال حاضر بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سالانه ۹ میلیون تن آسفالت ریزی می‌شود که نشان دهنده بالا بودن ایمنی راه‌ها است.

رئیس انجمن شرکت‌های راهسازی تصریح کرد: معتقدم عامل انسانی در تصادفات نقش اصلی را دارد و مردم تحت فشارهای روحی به هر دلیلی از سرعت مطمئنه تجاوز می‌کنند که سبب بروز حادثه می‌شود.

وی تصریح کرد: به جای نقاط حادثه خیز باید از عبارت «رانندگان حادثه ساز» استفاده کرد.

آزاد با اشاره به کشته شدن سالانه ۱۷ هزار نفر در جاده‌ها گفت: ۵ هزار نفر آنها موتورسوارند که به این معنا است که باید فرهنگ ایمنی حمل و نقل در خانواده‌ها ارتقا یابد.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا