سودان مشارکت در جنگ یمن را افزایش داده است



به  گزارش ایرنا پایگاه خبری میدل ایست آی در این زمینه نوشت که  خارطوم با اعزام صدها جنگجو به یمن مشارکت خود در جنگ این کشور را از افزایش داد.

این اقدام  در حالی صورت می گیرد که سودان در ژانویه (دی) اعلام کرده بود که حضور نظامی خود در یمن را از حدود ۵۰۰۰ سرباز به یک گروه کوچک در حدود ۶۵۰ سرباز کاهش می دهد. سودان قبلاً تا ۱۵ هزار سرباز را برای جنگ ائتلاف به رهبری سعودی و همکاری امارات در یمن مستقر کرده بود.

با این حال منابع وابسته به سعودی به پایگاه خبری میدل ایست گفتند که هزار و ۱۸  افسر و سرباز ارتش سودانی سوار بر قایق در ۲۲ سپتامبر (۱ مهر) با عبور از ایست بازرسی  شهر ساحلی «جیزان» در جنوب شرقی عربستان در نزدیکی مرز یمن، وارد عربستان شدند.

یک منبع آگاه که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت که دو هواپیمای سودانی که هر کدام حامل ۱۲۲ و ۱۲۸ مسافر از کادر نظامی بودند روز گذشته از خارطوم به فرودگاه نجران در جنوب عربستان پرواز کرد.

به گفته این منبع هواپیماها تعدادی از افسران و سربازان سودانی را برای مشارکت در عملیات ائتلاف در یمن با نام عملیات«بازگرداندن امید» منتقل کردند.

تنش های نظامی و داخلی

سودان در زمان رهبری عمر البشیر در سال ۲۰۱۵ از طرف عبد ربه منصور هادی رئیس جمهورمستعفی  یمن وارد جنگ شد و نیروهای آن به ویژه در سواحل این کشور در دریای سرخ فعالیت داشتند.

پس از انقلاب مردمی در آوریل ۲۰۱۹ عمر البشیر از قدرت برکنار شد و از آن زمان سودان توسط دولت انتقالی مرکب از حاکمان نظامی و غیرنظامی اداره می شود و آنها  شروع به خارج کردن نیروهای خود از یمن کردند.

با این حال، چند صد تن از نیروهای شبه نظامی در عدن تحت کنترل امارات،  در مرز عربستان و یمن باقی ماندند.

میدل ایست افزود که رسانه های سودانی هفته گذشته گزارش دادند که نیروهای پشتیبانی این کشور ۲۸ غیرنظامی را از غرب دارفور به جنگ یمن اعزام کرده اند.

این پایگاه خبری افزود: حاکمان نظامی و غیرنظامی سودان، مکلف به نظارت بر انتقال این کشور از دموکراسی هستند، آنها در بسیاری از مسایل کشور برخلاف عام عمل می کنند که آخرین آن در مورد عادی سازی روابط با اسرائیل بود.

میدل ایست ادامه داد: براساس اطلاعات موجود ایالات متحده لغو تحریم ها و حذف سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را منوط به توافق با اسرائیل دانسته است اقدامی که شرکای خارطوم در یمن، امارات و رهبران نظامی سودان آن را تشویق کرده اند.

چنین معامله ای که در پی توافق نامه های مشابه میان اسرائیل، امارات و بحرین صورت می گیرد یک پیروزی مهم در سیاست خارجی دولت ترامپ قبل از انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده محسوب می شود.

با این وجود افکار عمومی سودان به شدت مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل است و «عبدالله حمدوک» نخست وزیر این کشور را که متعهد به نجات اقتصاد و بهبود اعتبار بین المللی کشورش است را در وضعیت دشواری قرار داد.

منبع:ایرنا