محیط زیست استفاده از موتورهای برقی را ترویج کند


به گزارش خبرنگار مهر، مهم‌ترین ویژگی موتورهای برقی، آلوده نبودن آن‌ها از یکسو و از سوی دیگر سرعت محدود آن‌ها است؛ در چند مطلب قبلی که در همین رسانه منتشر شد به اهمیت ترویج استفاده از موتور برقی در راستای کاهش آلودگی هوا پرداختیم.

مهمترین مزیت موتورهای برقی ایجاد آلودگی کمتر نسبت به موتورهای بنزینی است

سردار محمد حسین حمیدی رئیس پلیس راهور پایتخت در گفت و گویی که پیش تر با خبرنگار مهر داشت، گفت: «این حرف که استفاده از موتور برقی می‌تواند در کاهش آلودگی هوای پایتخت تأثیر مثبت داشته باشد، کاملاً منطقی است اما این نکته هم مهم است که موتورسیکلتی که می‌خواهد جایگزین موتورسیکلت‌های فعلی باشد باید حوزه‌های ایمنی آن، ترمز، تجهیزات فنی اش به صورتی باشد که در حوادث آسیب کمتری بزند.»

وی در بخش دیگر این مصاحبه بیان کرد: «از مهم‌ترین مزیت‌های این موتورها این است که آلودگی کمی ایجاد می‌کنند، مزیت دیگر آن‌ها این است که لرزش بسیار پایینی دارند، چون آن مکانیزم رفت و برگشتی موتور حذف شده است. بحث ارزان بودن موتورهای برقی نیز مطرح است که پول انرژی کمتری می‌دهیم و به صرفه‌تر است.

ایراد اصلی در موتورهای برقی بالا بودن هزینه تعمیر آن است. مشکل دیگر مسئله برد است، اگر برد را بالا ببریم، حجم باتری را باید افزایش دهیم که باعث افزایش قیمت و مصرف انرژی بیشتر می‌شود.»

سازمان محیط زیست باید در امر «موتورهای برقی» پیشگام شود

در همین راستا، سردار سید کمال هادیانفر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ترویج استفاده از موتور برقی امر خوب در راستای کاهش آلودگی هوا است، گفت: سازمان محیط زیست باید به ترویج استفاده از موتورهای برقی ورود کند و در این زمینه پیشگام باشد.

وی افزود: البته مشکلی که در بحث موتورهای برقی مطرح است، قیمت باطری آنها است چراکه ۴۰ تا ۵۰ درصد قیمت این موتورهای مربوط به باطری‌هایشان می‌شود.

رئیس پلیس راهور بیان کرد: همان طور که اکثر کارشناسان هم مطرح کرده اند میزان آلایندگی موتور برقی نسبت به بنزین سوز کمتر هست.

هادیانفر تصریح کرد: در ایران تعداد زیادی شرکت داریم که موتور برقی تولید می‌کنند که بخشی از این موتورها در برخی نقاط کشور مانند جزیره کیش و قشم استفاده می‌شود.

به گفته وی هنوز استفاده از موتور برقی در ایران رایج نشده و کاربران ترافیکی اقبال چندانی به استفاده از موتور برقی ندارند و همچنین بیشتر تولید کنندگان موتور تمرکزشان بر تولید موتورهای بنزین سوز است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا برای شماره گذاری موتورهای برقی مشکلی داریم، گفت: خیر، اگر این موتورها استانداردهای وزارت صنعت و سازمان محیط زیست را داشته باشند شماره گذاری آنها مشکلی ندارد.



منبع:مهر