مشمولان غایب در خراسان جنوبی از طرح تشویقی بهره‌مند می‌شوند



سرهنگ سید احمد حسینی روز سه‌شنبه ‌در نشست خبری افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته از سال ۱۳۵۵ تا ۸۰ بیش از ۱۱ هزار غیبت مشمولان سربازی در استان خراسان جنوبی شناسایی شد.

وی گفت: خراسان جنوبی کمترین میزان غیبت مشمولان سربازی را در سطح کشور دارد اما همین میزان هم برای استانی با این فرهنگ غنی مناسب نیست.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اظهار داشت: سامانه‌های مختلف به صورت مجازی در شرایط شیوع کرونا و حتی قبل از آن برای فراخوان مشمولان در استان فعال بوده و از ابتدای امسال تاکنون سه هزار پیامک برای مشمولان غایب ارسال شده است.

وی افزود: درخصوص اعزام مشمولان از ابتدای امسال تاکنون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سه هزار و ۷۲۰  نفر اعزام داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ حسینی گفت: در زمینه معافیت تحصیلی و خروج از کشور هشت درصد کاهش را شاهد بودیم.

وی افزود: یکی از سامانه‌های ناجا سامانه گویا است که ۴۱ درصد افزایش تماس با توجه به شیوع کرونا نسبت به سال گذشته ثبت شده و در این سامانه متقاضیان از مشاوره خدمت سربازی در حوزه‌های مختلف بهره‌مند شدند.

وی بیان کرد: در این مدت سامانه‌های مجازی تقویت شد و در شرایط کنونی یک روز قبل از اعزام سرباز مشمولان فراخوان می‌شوند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: یکی از دغدغه‌های قشر تحصیلکرده پروژه‌های کسر خدمت است که مشوق‌هایی دارد و در این ارتباط سعی شده بازار کار مناسب برای مشمولان فراهم شود و در نزدیکترین محل زندگی، خدمت کنند.

وی افزود: در همین ارتباط طرح‌های استانی کارگروه مهارت آموزی به وزارتخانه‌های مربوطه ارسال شده که از ابتدای امسال ۵۱۲ طرح اولویت‌دار ابلاغ شده و تعامل خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

حسینی یادآور شد: مهارت‌ها به سه دسته طلایی، نقره‌ای و برنزی تقسیم شده که طلایی تقریبا در همه کشور وجود دارد، نقره در برخی استان‌ها و برنز مربوط به یک استان با مهارت خاص بومی همان استان است و در این ارتباط بعد از سربازی ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال ارزان‌قیمت به سربازان داده می‌شود.

وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار سرباز مهارت‌های لازم را در حوزه‌های مختلف مکانیک، کمک‌های اولیه و فناری اطلاعات فرا گرفتند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی اضافه کرد: نقش خدمت سربازی در برقراری نظم و امنیت بر هیچ کسی پوشیده نیست و از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مواظبت می‌شود.

وی با بیان اینکه سربازان تا حد امکان در مکان‌های نزدیک به محل زندگی به کار گرفته می‌شوند گفت: چنانچه مشمول در زمان تعیین شده نسبت به سربازی اقدام نکند از محرومیت‌های خاص در حوزه‌های  صدور پروانه کسب، دریافت مستمری، استخدام به صورت رسمی و پیمانی و دریافت تسهیلات از بانک‌ها برخوردار می‌شود.

سرهنگ حسینی ادامه داد: استخدام‌کنندگان اگر مشمولان غایب را به خدمت بگمارند مجازات‌هایی برای آنها تعیین شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه کارت‌های کاغذی از درجه اعتبار خارج است از همه شهروندانی که برای هوشمندسازی کارت پایان خدمت خود اقدام نکردند درخواست می‌شود با مراجعه به دفاتر پلیس اقدام کنند.

وی گفت: در سال جاری هیچ موردی برای خرید خدمت سربازی معین نشده است و از سال ۹۴ تا ۹۷ هزار و ۷۶۷ نفر نسبت به خرید سربازی اقدام کردند.

منبع:ایرنا