انتظامی

نگرش مثبت ۲۷ درصد مردم به مصرف تریاک/نباید دچار ساده انگاری شویم



به گزارش سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، تقی رستم وندی، در دومین همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام اظهار کرد: بحث آسیب‌های اجتماعی را نباید محدود در این دایره بدانیم باید عمیق‌تر بررسی کنیم، برای فهم دقیق این آسیب باید کیفیت زندگی فردی، کیفیت روابط مناسب اجتماعی، کیفیت حکمرانی و ساز و کار مدیریت کشور، در یک طیف متصل به هم بررسی کنیم.

وی ادامه داد: ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نباید دچار ساده‌انگاری باشیم، در بررسی‌های طی سالیان گذشته به شاخص‌هایی دست پیدا کرده ایم این که نگران کننده است.

رستم وندی به برخی آسیب‌های پیش روی کشور اشاره کرد و گفت: بحث میل به مهاجرت از کشور امروز مطرح است و کسانی که می‌خواهند از کشور خارج شوند دلایل زیادی دارند و احساس می‌کنند که در یک نقطه دیگری می‌توانند آرمان‌های خود را دنبال کنند اینها باید بررسی شود.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور به برخی آمارهای آسیب‌های اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: ما در حوزه اعتیاد دچار خلأ و کمبودهای نظریه داریم، چندین خلأ داریم.

وی با انتقاد از توزیع آسان مواد مخدر در کشور، ابراز کرد: در کشور ما در هر دکه‌ای بسیار ساده سیگار و یا مواد دخانی را در اختیار بچه‌ها هم قرار می‌دهند. این باید پیگیری شود، متأسفانه ما سالیانه ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر در اثر استعمال مواد دخانی جان می‌بازند.

رستم وندی تاکید کرد: ظرفیت‌های دینی بسیار برای تغییر نگرش مردم درباره اعتیاد داریم نباید بگذاریم جوانی وارد مسیر مصرف سنگین اعتیاد شود و آن وقت سخت است.

وی عنوان کرد: متأسفانه ۲۷ درصد مردم نگرش مثبتی به مصرف اعتیاد و تریاک در کشور دارند، امروز شاهد پیامدهای منفی در کشور هستیم.

وی گفت: صداوسیما و رسانه‌ها می‌توانند درباره تغییر نگرش مردم نسبت به مواد مخدر و دخانیات تلاش‌هایی کنند و اینها جایش خالی است.

وی ادامه داد: نرخ شیوع مصرف الکل در کشور ۹ تا ۱۰ درصد است و سالانه ۵ میلیون نفر در کشور الکل مصرف می‌کنند، رسانه‌ها باید پای کار بیایند و جسارت داشته باشند و به این موضوع بپردازند.

رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر اقدام به خودکشی می‌کنند و مرگ میر حدود ۵۰۰ هزار نفر است و این سیر می‌تواند مشکلات جدی را برای ما به وجود آورد و بدیهی است معنویت دین ما سنگری برای مقابله با خودکشی است.

وی ابراز کرد: الگوی نگه داری و مراقبت معتادها مطرح است شکی نیست الگوهای فعلی ما اثر بخش نیست ما نتوانسته ایم در حوزه بازتوانی موفق باشیم اما می‌گویند ۵ تا ۱۰ می‌گویند موفق بوده اند.



منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا