واکنش پلیس به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان/ به فکر مردم باشید



به گزارش سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، سرهنگ عین الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی در واکنش به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی در تصادفات زنجیره‌ای حدود ۶۰ خودرو در محور بهبهان به رامهرمز، ضمن بررسی صحنه تصادفات، مواردی را جهت تنویر افکار عمومی اعلام کردند.

وی افزود: در این گزارش اولاً غالب خودروها دارای مدل بالای سال ۱۳۹۱ بوده‌اند. در ثانی شدت تصادفات مبین سرعت بالای این خودروها در زمان بروز تصادفات بوده است که بر هر بیننده‌ای حتی غیر کارشناس، واضح و مبرهن است. ثالثاً در تصادفات زنجیره‌ای، وسایل نقلیه پشت سر همدیگر یعنی آسیب مؤثر به جلوی تمام وسایل نقلیه درگیر حادثه بوده و طبیعی است که با ورود ضربه ناحیه جلوی خودرو باید ایربگ ها عمل می‌کردند و عجیب اینجاست که دبیر انجمن خودروسازان، ضربه را برای همه خودروها از عقب آنها بیان کرده است. در حالی که خودرویی که در این تصادفات از عقب آسیب دیده، قبل از آن با قسمت جلو، به ماشین جلویی برخورد کرده است و باید ایربگ ها عمل می‌کردند.

جهانی ادامه داد: رابعاً عمل نکردن ایربگ ها فقط در این تصادفات نبوده و یا انفجاری که در یکی از خودروها در این حادثه شاهد بودیم، صرفاً معطوف به این تصادف زنجیره‌ای نبوده و بارها شاهد این نقایص فنی و ضعف ایمنی خودروها بوده‌ایم.

معاون اجتماعی پلیس راهور در پایان بیان داشت: بنابراین انتظار بر این است که به جای پاسخ‌های غیر فنی و غیر منطقی و به جای مخدوش کردن افکار عمومی به فکر اصلاح و بهبود نقایص ایمنی و کیفی خودروهای تولید داخل باشیم تا ضمن عمل به وظایف، گامی را برای ایمنی بیشتر مردم برداریم.

اظهارات دبیر انجمن خودروسازان چه بود؟

احمد نعمت بخش در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها در رابطه با حادثه تصادف بهبهان به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این حادثه ۶۰ خودرو به هم برخورد کردند که باعث فوت و مجروح شدن تعدادی از هموطنان شده است.

وی با اعلام اینکه ۱۵ خودروی حادثه دیده در این حادثه متعلق به ایران خودرو و ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بوده است، افزود: در بخش خودروهای سایپا ۲ وانت نیسان، ۳ خودروی پیکاپ، ۳ خودروی ال ۹۰ و ۱۵ پراید درگیر حادثه شده‌اند. در مجموع عدم آسیب دیدگی خودروهای ال ۹۰ از روبه رو باعث شده تا ایربگ‌های آنها عمل نکند. از میان ۱۵ خودروی پراید هم ۱۱ خودرو به دلیل سال ساخت تولید فاقد ایربگ بودند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: در این حادثه از محصولات سایپا ۸ خودرو دارای ایربگ بوده‌اند که چون برخورد از عقب صورت گرفته ایربگ ها عمل نکرده‌اند.

نعمت بخش با بیان اینکه در بخش خودروهای شرکت ایران خودرو نیز ۱۵ خودرو درگیر حادثه شده‌اند، گفت: از میان ۱۵ خودرو ۵ خودرو به دلیل سال ساخت فاقد ایربگ بودند. مابقی محصولات شامل سمند ال ایکس، پارس سال، پژو ۴۰۵ و سمند ای اف سون و سمند سورن هستند که دارای دو ایربگ و تک ایربگ بودند. در مجموع یک خودروی سمند سورن مدل ۹۱ دارای ۲ ایربگ با توجه به شرایط برخورد با بازشدن ایربگ ها روبه رو شده است. یک محصول سمند ال ایکس نیز به شدت دچار حریق شده است.



منبع:مهر