چرایی تغییر «ناجا» به «فراجا»/ تغییراتی هم در ساختار هم در عمل


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ از حدود دو سال قبل بود که طرح فرماندهی کل شدن نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران از سوی ستاد کل نیروهای مسلح پیگیری می‌شد؛ آذرماه سال ۱۴۰۰ بود که موافقت فرمانده کل قوا با تغییر ساختار ناجا اعلام شد و نیروی انتظامی به فرماندهی کل تغییر پیدا کرد.

تا پیش از این تغییرات به‌دلیل آنکه ناجا به‌عنوان یک نیروی انتظام بخش تعریف می‌شد، جایگاه سازمانی پایین‌تری نسبت به ارتش و سپاه داشت و با تبدیل آن به فرماندهی کل، هم رده ارتش و سپاه پاسداران قرار می‌گیرد، یعنی فرمانده نیروی انتظامی هم رده فرماندهان ارتش و سپاه قرار می‌گیرد.

چه تغییراتی با تغییر ساختار ناجا حاصل شد؟

بر مبنای طرح جامع ساختار و سازمان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران؛ پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا به دو مجموعه سازمان اطلاعات و پلیس امنیت عمومی تبدیل شده است. همچنین دانشگاه علوم انتظامی امین به دو دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی و دانشگاه تربیت افسری و تربیت پلیس تقسیم شده است.

بر اساس این خبر، معاونت علوم، تحقیقات و فناوری و دفتر همکاری‌های مردمی و پلیس افتخاری ایجاد می‌شود، همچنین در این طرح تبدیل معاونت اجتماعی ناجا به معاونت فرهنگی و اجتماعی و ارتقا محل سازمانی فرماندهی انتظامی استان البرز و غرب تهران و ارتقا سازمانی برخی رده‌های دیگر دیده شده است.

سردار اشتری: با تغییر ساختار حرفه‌ای تر می‌شویم

سردار اشتری فرمانده انتظامی کل کشور در اولین اظهارات رسانه‌ای در خصوص این تغییرات از «تحول در امنیت و خدمات رسانی به مردم» خبر داده و گفته بود: این رویداد تحولی و ارتقا ساختاری گامی به سوی حرفه‌ای تر شدن، هوشمندی، چابک سازی پلیس، تربیت افسران حرفه‌ای و دانش پایه، توسعه دیپلماسی پلیسی و … به منظور تقویت بیش از پیش نظم و امنیت در جامعه و توسعه خدمت به مردم است.

همانطور که در گزارش‌های پیشین اشاره کردیم و در اظهارات سردار اشتری هم مشخص است هدف گذاری مهم این طرح پیگیری تغییرات برای ارتقای عملکرد ناجا است، نقطه مرکزی عملکرد هر سازمان و دستگاهی به ارتقای سطح تصمیم‌گیری و همچنین بهبود کیفیت نیروی انسانی آن برمی‌گردد.

سخنگوی انتظامی کل کشور: احتمال تغییر واژه «ناجا»

سردار مهدی حاجیان سخنگوی انتظامی کل کشور پیش تر در گفت و گویی با این رسانه گفت: کلمه «نیرو» برداشته شد و ما به عنوان «فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» شناخته خواهیم شد، در واقع پیش از این فرمانده ناجا که به عنوان «فرمانده نیروی انتظامی» معرفی می‌شد، از این به بعد «فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود.

سردار حاجیان همچنین در توضیح تغییرات در ساختار ناجا از ایجاد سازمان اطلاعات و دانشگاه جامع خبر داد و تاکید کرد: ایجاد دانشگاه جامع با هدف توسعه دانشی و حرفه‌گرایی در پلیس صورت گرفت.

سخنگوی انتظامی کل کشور با اشاره به ارتقای پلیس بین‌الملل در طرح تغییر ساختار ناجا گفت: به دلیل بحث توسعه دیپلماسی پلیسی، جایگاه سازمانی اینترپل ارتقا یافته است.

سردار حاجیان درباره اثر این تغییر ساختار در بحث هم‌ترازی اینگونه توضیح داد: ناجا هم‌تراز فرماندهی کل سپاه و فرماندهی کل ارتش شد، ضمناً فعلاً کلمه ناجا را خواهیم داشت، شاید در آینده این کلمه اختصاری تغییر کند.

چرایی تغییر «ناجا» به «فراجا»/ تغییراتی هم در ساختار هم در عمل

در نهایت ناجا، فراجا شد

سردار مهدی حاجیان روز گذشته در گفت و گو با خبرنگار مهر از تغییر واژه ناجا خبر داد و گفت: سال گذشته تغیراتی در ساختار پلیس کشور ایجاد شد و بر اساس آن ساختار آن از نیروی انتظامی به انتظامی کل کشور ارتقا یافت.

وی افزود: تغییراتی هم در ساختار برخی زیرمجموعه‌ها ایجاد شد که از جمله آن می‌توان به ایجاد سازمان اطلاعات انتظامی کل کشور و ارتقا معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

سخنگوی انتظامی کل کشور افزود: ناجا یعنی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با توجه به اینکه پلیس از نیرو بودن تبدیل به فرماندهی کل شده است واژه «فراجا» یعنی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران جایگزین «ناجا» شده است.

حاجیان در پایان ادامه داد: به مرور زمان و طی یک سال آینده اسامی ناجا از روی خودروها و تجهیزات پلیس نیز تغییر کرده و عنوان فراجا روی آن نصب می‌شود.



منبع:مهر