کمک مرزبانی برای امنیت دریایی قطر در جام‌جهانی



به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمد علی گودرزی فرمانده مرزبانی انتظامی کشور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سه میلیون مرزنشین داریم و وظایف مرزبانی استیفای حقوق مرزنشینان است. مرزبانی کار سختی است، مرزبانان ما در بیش از ۸ هزار کیلومتر مرز خشکی و دریایی خدمت می‌کنند.

وی افزود: ما کشوری هستیم که بعد از روسیه و چندین همسایه را در کنار کشور داریم و با ۱۵ کشور همسایه هستیم و با تلاش مرزبانان امنیت را در مرزهای کشور برقرار می‌کنیم. افتخار ما این است که کشور را با این وسعت مرزی و با تهدیداتی که وجود دارد حفظ کرده است.

گودرزی با اشاره به اینکه مرزهای کشور در امنیت پایدار است، گفت: نقاط مرزی مستعد سرمایه گذاری است و در پایانه‌های مرزی اقدامات اقتصادی و مبادلات اقتصادی در حال انجام است.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: در مرزبانی دو وظیفه مهم داریم یک بحث مراقبت از مرزهای کشور در محدوده اقتصادی و انحصاری و همچنین در حوزه مبارزه با قاچاق مواد و کالا و مقابله با هر ناهنجاری اقدامات خود را انجام می‌دهد همچنین از وظیفه دیگر ما استیفای حقوق مرزبانان است.

وی گفت: همکاری خوبی بین مرزنشینان و مرزبانان وجود دارد. این وحدت و تعامل بین مرزنشینان و مرزبانان وجود دارد و دیپلماسی فعالی نیز بین کشورهای همسایه و مرزبانی وجود دارد، با کشورهای پاکستان و ترکیه و قطر مذاکراتی داشتیم و در دریا قول مساعد دادیم که کمک کننده قطر برای برگزاری جام جهانی هستیم.

گودرزی خاطرنشان کرد: معیشت مرزنشینان برای ما مهم است حمایت دولتمردان در نقاط صفر مرز برای ارتقای معیشت مرزنشینان به ویژه سرمایه گذاری برای ماندگاری جمعیت وجود دارد، ماندگاری جمعیت در مرزها برای ما بسیار مهم است که در همین راستا جلسات متعددی با مقبولان جامعه مرزنشین داریم.

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: اولویت‌هایمان را براساس شعار سال انتخاب می‌کنیم و همه اقدامات ما در این راستا است. یکی از موضوعاتی که پشتیبانی از تولیدات کشور را دارد مرزبانی است ما در امر مبارزه با قاچاق اقداماتی را انجام می‌دهیم. برخی افراد با ته لنجی و یا قاچاق بری در دل شب باعث ایجاد لطمه به تولید داخل شده اند که مرزبانی در کنار مراقبت از مرزها با کالای قاچاق نیز برخورد می‌کند.

به گفته وی، مرزبانان اشراف اطلاعاتی را از طریق ارتباط با بزرگان منطقه پیدا می‌کنند و از این طریق با قاچاق مقابله می‌شود.

گودرزی گفت: تقویت مرزها به صورت الکترونیکی و اپتیکی در دستور کار قرار گرفته است و ۷۰ درصد مرزها با این سیستم‌ها کنترل می‌شود، البته برنامه‌های ارتقای هوشمندسازی در مرز در برنامه همچنان است؛ همچنین اشراف اطلاعاتی قوی در مرزها داریم و با تجهیزات نوین شرایط مرزها و شرایط آب و هوایی و تهدیدات مرزها رصد شده و برنامه ریزی ها صورت می‌گیرد.

فرمانده مرزبانی گفت: بیش از ۱۹ مورد دستگاه بیومتریک در مرزها نصب شده و مسافران از این طریق کنترل می‌شود، همچنین قریب به ۳۵۰ هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاز در امسال دستگیر شده‌اند.

وی گفت: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اتباع بیگانه از مرکز کشور جمع آوری و به مرزها انتقال داده شده و رد مرز شده اند و برای مرزبانان از دوربین البسه در مرزهای رسمی به ویژه در مرزهای شرقی استفاده می‌شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: سطح تعاملات با مرزبانان کشورهای مقابل بسیار مناسب است. با هیچکدام از همسایگان مشکلی نداریم و تعاملات خوب مرزی بین ما و آنها وجود دارد.

وی با اشاره طرد یک میلیون و ۷۰۰ هزار اتباع بیگانه در سال جاری و بازداشت ۳۵۰ هزار اتباع غیرمجاز، به استفاده نیروهای مرزبانی از دوربین البسه خبر داد و متذکر شد: مودت و برادری با همسایگان ما در اوج خود قرار دارد و با هیچ کشور همسایه مشکلی نداریم.

این مقام انتظامی با بیان اینکه امسال در بحث رسیدگی به معیشت و وظیفه سربازان بین تمام نیروهای مسلح، رتبه نخست را کسب کردیم، تصریح کرد: در سال جاری ۷۰ تن مواد مخدر، ۱۷ میلیون لیتر سوخت قاچاق، پنج میلیون قلم انواع دارو، ۶۵ هزار رأس دام قاچاق کشف کردیم.

گودرزی با اشاره به افزایش دو برابری کشفیات سلاح در سال جاری، خاطرنشان کرد: به برخی از کشورهای همسایه که در آنجا سلاح تولید می‌شود، تذکر دادیم و پس از کشف با مستندات به آن‌ها می‌گوئیم که سلاح مذکور در خاک کشور آن‌ها تولید شده است، در همین رابطه یکی از کشورها در همسایگی شمال غربی ما موفق به کشف سه هزار قبضه سلاح شد.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، از کشف چهار میلیون و ۵۰۰ هزار لوازم آرایشی و افزایش ۱۷ برابری کشف داروهای نیروزا در سال جاری، یادآور شد: کشف خودروهای لوکس قاچاق نیز امسال ۶ برابر شده است و بیشترین نوع آن خودروهایی همچون پورشه و توتویا لندکروز بوده که بیشتر در هرمزگان و بوشهر کشف شده است.

وی افزود: در سال جاری ۱۳۹ دستگاه خودرو و موتورسیکلت لوکس و خودروی راهسازی کشف شده است.

این مقام انتظامی متذکر شد: در مجموع ارزش کالای مکشوفه توسط مرزبانی در سال جاری ۶ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان کشف شده است.

گودرزی با اشاره به انهدام ۱۸ باند قاچاق انسان، ۲۹ باند قاچاق سلاح و مهمات، ۱۰ باند قاچاق مواد مخدر، سه باند قاچاق سوخت در سال جاری، گفت: امسال عوامل وابسته به سرویس‌های بیگانه و گروهک‌های تکفیری در منطقه عمومی سومار و آب‌های خلیج‌فارس انهدام شدند.

فرمانده مرزبانی انتظامی کشور با بیان اینکه ما ۲۲ هزار شناور در مرز ساحلی هرمزگان داشتیم که اساساً هویت ندارد و در حال ردیابی و ساماندهی آن‌ها هستیم، گفت: در مجموع این رقم در تمام مرزهای ساحلی، ۳۰ هزار است.

وی با بیان اینکه با تعاملات با دولت به دنبال حل اساسی مشکل کولبری هستیم، گفت: مرزنشینان ما صبور و با مرزبانی هماهنگ هستند.

این مقام انتظامی با اشاره به بسته بودن مرزهای زمینی برای ورود به کشور عراق، بیان کرد: در صورت هماهنگی دولت عراق، این آمادگی را داریم که به طور مثال مانند اربعین حسینی، از زائران پذیرایی کنیم.

گودرزی با بیان اینکه مسئولیت دریا با مرزبانی است، از هموطنانی که در ایام نوروز قصد سفر به شهرهای شمالی و جنوبی دارند، خواست سوار بر قایق‌های ناایمن نشده همچنین شئونات اخلاقی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه ملاک عمل در مرز، دیوار مرزی است، بیان کرد: دیوار مرز، دیوار امنیتی هستند، آن برادرانی که سال ۸۴ را ندیدند که آن زمان ۲۰ نفر ۲۰ نفر سر می‌بریدند، نباید راجع به دیوارهای مرزی اظهار نظر اشتباه کنند.



منبع:مهر