۱۱۰ با کدام تماس‌ها سرعت عمل به خرج می‌دهد/ چرایی دیر رسیدن


سایت نظام وظیفه به نقل از مهر، گروه جامعه؛ مرکز فوریت‌های پلیسی که بانام اختصاری پلیس ۱۱۰ شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۷۹ برای پاسخگویی سریع به نیازهای هموطنان و مقابله ضربتی با جرایم خشن راه اندازی شد. به گفته سردار رویانیان نخستین رئیس پلیس ۱۱۰ کشور، این مرکز در کلانتری‌ها تشکیل شد تا مأموران کلانتری برای در مواقع اضطرار در کمتر از ۱۵ دقیقه خود را به محل حادثه برسانند.

یکی از شهروندان که با سایت نظام وظیفه به نقل از مهر تماس گرفته است می‌گوید: «چند شب قبل دو نفر به خاطر جای پارک به من حمله کردند که موجب ترس و وحشت همسرم شد. این افراد خود را بزرگ محله می‌دانستند و مرا تهدید می‌کردند؛ وقتی با تهدید آنها روبرو شدم بلافاصله با پلیس ۱۱۰ پایتخت تماس گرفتم. اما در نهایت بعد از ۴۰ دقیقه گشت ۱۱۰ به محل رسید».

سوال اصلی این شهروند این بود که تخلفات پلیس (دیر رسیدن مأموران ۱۱۰) را به کجا باید اعلام کند. همین گلایه بهانه‌ای شد تا دیر رسیدن ۱۱۰ به محل را با سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری مطرح کنیم.

تخلفات پلیس را به ۱۹۷ اعلام کنید

سردار معصوم بیگی ضمن اعلام اینکه هر تخلفی از سوی پلیس را می‌توان به ۱۹۷ اعلام کرد، گفت: برای حضور مأموران در صحنه یک استاندارد تعریف شده است که طبق آن مأموران مرکز فوریت‌های پلیس باید زیر ۱۵ دقیقه در صحنه حضور پیدا کنند اما در کلانشهرهایی مانند تهران به دلیل وضعیت ترافیکی گاهاً این زمان بیشتر از نرم استاندارد آن طول می‌کشد.

وی افزود: البته دلیل دیگری که مأموران دیر به صحنه می‌رسند این است که مردم برای هر موضوعی با ۱۱۰ تماس می‌گیرند. در صورتی که باید فقط برای موارد اورژانسی با ۱۱۰ تماس گرفت.

رئیس پلیس پیشگیری گفت: زمانی که تقاضا غیرعادی شود کار مأمور هم سخت‌تر می‌شود و دیگر نتیجه مطلوب را مشاهده نمی‌کنیم.

به گفته معصوم بیگی، ترافیک و حجم بالای مأموریت‌ها دلایلی هستند که سبب می‌شود مأموران ۱۱۰ دیر به صحنه برسند.

چه مواردی برای پلیس اورژانسی هستند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه مواردی جزو اورژانس‌های پلیس می‌شود گفت: مواردی اورژانسی تلقی می‌شود که اگر پلیس حضور پیدا کند ادامه آن جرم و جنایت متوقف می‌شود و یا اینکه صحنه جرم به گونه‌ای است که نباید به هم بخورد و حضور سریع پلیس به کشف جرم کمک می‌کند.

رئیس پلیس پیشگیری افزود: بعضی جرایم جنبه جنایتی دارد برای پلیس به علاوه دو مورد قبلی از اولویت بالایی برخوردار است و مأموران بلادرنگ در این سه صحنه به سرعت حضور پیدا می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از شهروندان اعلام می‌کنند ما زمانی که به خانه بر می‌گردیم با سرقت منزل مواجه شده‌ایم با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته‌ایم اما ساعت‌ها طول کشیده تا مأمور به صحنه مراجعه کند. آیا سرعت، جزو موارد اورژانسی نیست؟ تصریح کرد: مشخص نیست که سرقتی که رخ می‌دهد برای چند روز قبل است. حضور فوری پلیس در محل سرقت منزل موضوعیت ندارد. ما از مردم می‌خواهیم تماس‌هایی با ۱۱۰ دارند را دسته بندی کنند تا حجم خدمات متعادل‌تر شود.

مأموران ۱۱۰ مأموریت‌ها را اولویت بندی می‌کنند

وی افزود: هنگامی که با ۱۱۰ تماس گرفته می‌شود آن تماسی که فوری است فوراً مراجعه می‌کنیم و آنجایی هم که در اولویت‌های ۲ و ۳ قرار دارد کمی با تأخیر مراجعه می‌کنیم چرا که تأخیر پلیس در آن صحنه‌ها در استمرار جرم تأثیری ندارد و حضور فوری پلیس به کشف جرم کمک نمی‌کند.

معصوم بیگی خاطرنشان کرد: اگر مردم برای هر موضوعی با اورژانس اجتماعی یا اورژانس پزشکی تماس بگیرند دیگر خدمات مطلوب و به موقعی از آنها نمی‌بینند چرا که حجم مأموریت‌ها بی جهت زیاد می‌شود. در رابطه با مرکز فوریت‌های پلیسی هم این موضوع صدق می‌کند.

وی در پایان گفت: از مردم خواهش می‌کنم دسته بندی تماس با ۱۱۰ را رعایت کنند تا آنها هم به پلیس در مأموریت‌ها کمک کنند.

۱۱۰ با کدام تماسها سرعت عمل به خرج میدهد/ چرایی دیر رسیدن به محل

۱۱۰ از ادعا تا عمل فاصله دارد

به نظر می‌رسد فعالیت پلیس ۱۱۰ زیر نظر کلانتری‌ها و نظارت ناکارآمد سبب شده است تا این یگان نتواند رضایتمندی مردم را جلب کند چراکه موقعیت‌هایی که شهروندان در تماس با این مرکز تجربه کرده‌اند با آنچه که ناجا مدعی آن است در عمل تفاوت بسیار دارد.

به گفته سردار معصوم بیگی شاید اگر اولویت‌های مأموریتی به مردم یاد داده شود تا تنها در مواقع اورژانسی با ۱۱۰ تماس گرفته شود بتوان عملکرد سریع‌تر و بهتری را از این یگان مشاهده کرد.



منبع:مهر