۳ بازنده در ماجرای سربازی مدافع استقلال | متهمان اصلی در صورت از دست رفتن قهرمانی

همشهری‌آنلاین – بهروز رسایلی

جنجال اعزام سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند به خدمت سربازی، به تلخ‌ترین شکل ممکن برای آبی‌ها به پایان رسید. این داستان، همه‌اش ضرر بود. نه‌تنها یزدانی و مرادمند درنهایت ناچار به اعزام و جدایی از تیم شدند، بلکه روند کار به شکلی پیش رفت که این بازیکنان رودرروی باشگاه قرار گرفتند و استقلال هم نتوانست کسی را بیرون از مجموعه مقصر قلمداد کند. آخرین پرده از این داستان، مصاحبه تلویزیونی سیاوش یزدانی بود؛ جایی که او علیه باشگاه موضع تند گرفت و گفت استقلالی‌ها سر کارش گذاشته‌اند. حقیقت آن است که در این ماجرا، همه طرف‌ها باختند و در استقلال هیچ برنده‌ای وجود نداشت.

چرا مدیریت استقلال بازنده است؟

به‌طور مشخص زهر حملات تند و تیز سیاوش یزدانی، به سمت مصطفی آجورلو مدیرعامل باشگاه بود. سیاوش گفت از ۳ ماه قبل می‌دانسته باید اعزام شود، اما مدیران باشگاه مرتب به او وعده می‌دادند که مشکلش حل خواهد شد. این اظهارات پیش از هر چیز دیگری ادعای مسئولان حقوقی استقلال را در مورد اینکه از مشمول بودن ۲ بازیکن خود بی‌خبر بوده‌اند، رد می‌کند. وقتی خود یزدانی می‌دانسته و با مدیران باشگاه صحبت می‌کرده، آجورلو و همکارانش چطور بی‌خبر بوده‌اند؟ از آن بدتر اینکه مدیران استقلال به‌جای تلاش برای رفع مشکل یزدانی، مدام به او قول‌های بدون پشتوانه می‌دادند. این مسئله نه‌تنها حکم بازی با سرنوشت یزدانی و مرادمند را داشت، بلکه کادرفنی را هم سردرگم کرد. قطعا به سود تیم بود اگر آجورلو موضوع را جدی می‌گرفت. در این صورت شاید فرهاد مجیدی هم بی‌خود و بی‌جهت با جدایی عارف آقاسی موافقت نمی‌کرد. اتفاقی که افتاد اما غیراز این بود و حالا مدیرعامل آبی‌ها به اهمال و سهل‌انگاری متهم شده است. شک نکنید اگر استقلال قهرمانی را از دست بدهد، آجورلو به‌خاطر این داستان تحت فشار قرار خواهد گرفت. اعتباری که او در این چند ماه به سختی به‌دست آورد، حالا به آسانی در معرض خطر است.

چرا فرهاد مجیدی بازنده است؟

اظهارات یزدانی تنها علیه آجورلو نبود و او در بخشی از سخنانش به فرهاد مجیدی هم طعنه زد. به‌نظر می‌رسد سرمربی استقلال هم درک درستی از این موضوع نداشت و گمان نمی‌کرد داستان اینقدر جدی باشد. شاید فرهاد در این مورد خاص بیش از حد به نفوذ آجورلو اعتماد کرده بود. او در زمستان به آسانی اجازه خروج عارف آقاسی از تیم را داد تا ساختار دفاعی‌اش را به‌دست خودش مورد آسیب بیشتر قرار بدهد. مجیدی حتی یک درصد هم که شده باید احتمال جدایی یزدانی و مرادمند را می‌داد. فارغ از تمام اینها، اگر استقلال به‌خاطر اتفاق رخ داده موفق به کسب عنوان قهرمانی نشود، بازنده بزرگ داستان خود فرهاد مجیدی است. او به آسانی افتخار بزرگی را از کف داده و معلوم نیست چقدر باید انتظار بکشد تا چنین شرایطی دوباره برایش فراهم شود.

چرا سیاوش یزدانی بازنده است؟

از هر جهت که به ماجرا نگاه کنیم اما، بازنده بزرگ این داستان خود سیاوش است. او در بهترین روزهای استقلال ناچار به جدایی از این تیم شده و موضع درستی هم در این مورد اتخاذ نکرده است. یزدانی طوری در مورد قربانی شدن خودش حرف می‌زند که انگار بقیه پسران این سرزمین راهی خدمت سربازی نشده‌اند. حتی اعزام به خدمت در میانه‌های فصل هم اتفاقی کاملا عادی است که در مشهورترین نمونه، بین ۲ نیم‌فصل لیگ شانزدهم برای احمد نوراللهی و امید عالیشاه رخ داد. آنها از پرسپولیس به تیمی رفتند که رقیب اصلی سرخپوشان برای کسب عنوان قهرمانی بود؛ تراکتور. به علاوه یزدانی با این مصاحبه پل‌های پشت سر خودش را هم خراب کرد. مواضع تند او علیه مدیران و مربیان استقلال، برخی هواداران را آزرده خاطر کرده و آنها عقیده دارند یزدانی می‌توانست به شکل بهتری با این موضوع برخورد کند. با این اوصاف روشن نیست او بعد از بازگشت از خدمت سربازی، آینده‌ای در استقلال داشته باشد یا نه. این، یک پرونده ساده بود که بی‌خودی پیچیده شد و حالا همه در آن ضرر کرده‌اند.

منبع:ایسنا.