آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

نشریه آلمانی: تا پایان ۲۰۲۴ شکست‌های سنگین‌تری در انتظار اوکراین است



به گزارش ایسنا، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه» در گزارشی ابتدا با اشاره به اینکه روسیه از ابتدای ماه مه بر مدار پیشروی در جنگ اوکراین از محور خارکیف در پشت مرز شمالی این کشور قرار داشته، می‌نویسد: «محافل امنیتی غرب -هر چند این حملات روسیه اخیرا کاهش یافته- اما هنوز به وضعیت اوکراین خوشبین نیستند. بنا به نظر کارشناسان یکی از سرویس‌های اطلاعاتی غربی، حمله اخیر روسیه در اوکراین به عنوان یک حمله بزرگ در نظر گرفته نمی‌شود بلکه صرفا تلاشی برای مهار نیروهای اوکراین و قرار دادن شهرهای خارکیف و سومی در تیررس توپخانه روسیه است.»

بر اساس این گزارش این اتفاق از آن جهت برای اوکراین ناگوار است که تسلیحات توپخانه نسبت به پهپادها و راکت‌ها برای اجرای حملات مرگبار خیلی کم‌هزینه‌تر هستند و اگر توپخانه روسیه به حد کافی به خارکیف نزدیک باشد که بتواند آن را هدف گلوله‌باران قرار دهد، ده‌ها هزار نفر از مردم  را از آنجا فراری خواهد داد.

به گزارش این رسانه آلمانی، در پی ضدحمله ناموفق اوکراین در تابستان گذشته و تداوم روند چند ماهه فتوحات ارضی تدریجی اما پایدار روسیه، کارشناسان اطلاعاتی غرب می‌گویند «چشم‌انداز پیش روی اوکراین تیره‌تر می‌شود» و انتظار نمی‌رود کی‌یف بتواند در سال ۲۰۲۴ «ابتکار عمل را مجددا به دست بگیرد»؛ به عکس انتظار می‌رود از الان تا پایان این سال شکست‌های به مراتب سنگین‌تری را به نسبت شکست‌هایی که از ابتدای ۲۰۲۴ متحمل شده، دریافت کند.

در این ارزیابی نتیجه گرفته می‌شود که به این ترتیب فتوحات روسیه در اوکراین تا زمستان به میزان چشمگیری افزایش یابد.

رسانه آلمانی می‌نویسد: این سرویس‌های اطلاعاتی غربی برتری تسلیحاتی روسیه را یکی از عوامل موثر بر این ارزیابی خود می‌دانند و اینکه قدرت توپخانه ارتش روسیه «به میزان چشمگیری» قوی‌تر از اوکراین بوده و مسکو با قدرت بیشتری می‌تواند تلفات خود را جبران کند در حالی که اوکراین به دلیل کمبود سرباز نمی‌تواند به تعداد کافی از سربازان جدید به منظور جبران تلفات و ایجاد نیروهای ذخیره دسترسی داشته باشد.

همچنین قوانین جدیدی که دولت اوکراین برای بسیج عمومی برای سربازی در ارتش به منظور جبران کمبود نیرو وضع کرده از اواخر تابستان تاثیر خود را نشان خواهد داد چون نیروهای جدید اول باید تحت آموزش قرار بگیرند.

طبق ارزیابی سرویس‌های اطلاعاتی غربی، در این وضعیت دیگر روسیه نیازی به کسب فتوحات ارضی از طریق جنگ‌های بزرگ ندارد و با عقب راندن نیروهای اوکراینی و گرفتار کردن آنها در تاخیرهای لجستیکی قادر به کسب فتوحات است. در مقابل اوکراین نیز مجبور شده «با واگذاری اراضی برای خودش زمان بخرد و دست به عقب نشینی‌های کنترل شده می‌زند تا نیروهای نظامی خود را در امان نگه دارد.» کی‌یف با این رویکرد صرفا امید دارد که برای بسیج بیشتر نیروهایش و بازسازی مجتمع نظامی-صنعتی خود زمان به دست بیاورد اما حملات هوایی روسیه به مواضع «مجتمع نظامی-صنعتی اوکراین» برای کی‌یف مشکل‌ساز خواهند شد.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا