آخرین اخباراستان ها > سیستان و بلوچستان

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست


‌افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان و بهره مندی پنج شهر منطقه سیستان از گازطبیعی از طرح های قابل افتتاح در سفر امروز وزیر نیرو و نفت به سیستان و بلوچستان است.

همچنین چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب آشامیدنی این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره برداری خواهد رسید.

از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان، آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین کن هامون و هیرمند به منطقه سیستان است.

علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان( واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد.

در این سفر استانی همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از جمله ساخت خطوط اسپکه – نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن،سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح می‌شود.

در سفرهای دولت به سیستان و بلوچستان در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای، ۱۵ طرح‌ و پروژه‌ توزیع برق شامل برق رسانی و توسعه شبکه برق روستایی، اصلاح و بهینه سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح آبرسانی(چاه‌های آبخوان‌های شرقی، بندان و دشتک) افتتاح خواهد شد.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

وعده‌هایی که بر زمین نماند

‌وعده‌ هایی که روی زمین نماند؛ بلکه به عنوان اثری ماندگار از رئیس جمهور شهید در استان سیستان و بلوچستان به یادگار ماند.

بهره‌برداری از طرح جامع آبرسانی برای تضمین پایداری آب آشامیدنی زاهدان و سیستان در کمتر از ۸ ماه یکی از وعده های رئیس جمهور شهید در استان بود که امروز به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار سیستان و بلوچستان در آستانه بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی سیستان و بلوچستان، همت دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت‌ در این استان را بی‌سابقه دانست.

کرمی در گفت وگو با ایسنا- رونق اشتغال، کشاورزی و توسعه زیرساخت‌های تامین آب شرب در نقاط شهری و روستایی سیستان و بلوچستان را رویکرد دولت مردمی عنوان و بیان کرد: اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله‌ تأمین آب شهرهای سیستان و زاهدان، انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان (تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان، و جهاد آبرسانی به یک هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شد.

وی، احداث سدها و واگذاری پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زابل به صنعت را از دیگر اقدامات اساسی و مهم دولت رئیس‌جمهور شهید برشمرد که در ۳۳ ماه فعالیت به سرانجام رسید.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: در استان سیستان و بلوچستان ۳ طرح شاخص معدن و صنایع معدنی و توریسم درمانی با سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در استان سیستان و بلوچستان به بهره برداری خواهد رسید.

بتول دانش شهرکی افزود: با توجه ویژه دولت سیزدهم و شخص رییس جمهور شهید به موضوع سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف و بویژه توریسم درمانی و صنایع معدنی با هدف جلوگیری از خام فروشی، ۳ طرح بزرگ و شاخص درمانی و صنایع معدنی با سرمایه گذاری ۸ هزار میلیارد تومانی در استان به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان یکی از این طرح‌ها را بیمارستان فوق تخصصی پارس طب عنوان کرد و گفت: این طرح با هدف دسترسی آسان مردم استان و استان‌های همجوار به خدمات فوق تخصصی پزشکی و جذب توریسم در این حوزه با سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان در شهرستان زاهدان به بهره برداری خواهد رسید.

دانش شهرکی، به جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی از استان اشاره کرد و افزود: ۲ طرح معدن و صنایع معدنی در حوزه ی طلا و مس نیز با مجموع سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومان در طی این سفر به بهره برداری می‌رسد.

وی میزان سرمایه گذاری در کارخانه استحصال طلا حوزه ی شهرستان تفتان را ۲۵۰۰ میلیارد تومان و تولید کاتد مس در منطقه اومار شهرستان نیمروز را ۱۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان افزود: ۲۱ طرح شاخص سرمایه گذاری در حوزه های مختلف اقتصادی از جمله، صنعت، معدن، کشاورزی و شیلات و دام و طیور، گردشگری و توریسم سلامت با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۷۹۷ میلیارد تومان در استان و با توجه ویژه دولت سیزدهم در حال اجراست.

دانش شهرکی گفت: ۲۸ طرح آب و برق در سیستان و بلوچستان نیز با حضور هیات دولت و ‌علی‌اکبر محرابیان‌ وزیر نیرو در این استان افتتاح می‌شود.

وی بیان کرد: چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب آشامیدنی این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره برداری می رسد.

دانش شهرکی خاطرنشان کرد: از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان( واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان از جمله احداث خطوط اسپکه- نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی،سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح می شود.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

آغاز بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی به پنج شهر شمال سیستان و بلوچستان به صورت همزمان

‌امروز آیین‌ بهره برداری از طرح های گازرسانی به پنج شهر شمال استان به صورت همزمان با حضور علی اوجی وزیر نفت در شرکت ملی گاز استان سیستان و بلوچستان آغاز شد.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

‌انقلاب گازرسانی در سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم

‌مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان هم امروز از گازرسانی به ۹ شهر و ۱۳۰ روستای این استان از سوی دولت سیزدهم خبر داد.

محمدرضا میرشکاری در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر اینکه ایفای نقش فعال شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان سبب رونق اقتصاد، تولید، اشتغال‌آفرینی و کمک به امنیت پایدار استان می‌شود، افزود: مصداق این موضوع می‌تواند بهره‌مندی ۱۳ شهر از مجموع ۵۵ شهر و ۱۴۴ روستا از مجموع ۳۲۸۰ روستای دارای قابلیت گازرسانی در سیستان و بلوچستان از نعمت گاز باشد که از این تعداد، ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در دولت سیزدهم گازرسانی شده‌اند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲۰ شهر و ۳۵۰ روستا نیز در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این در حالی است که در مجموع، ۵۵۸۶ کیلومتر شبکه گاز نیز در این استان اجرایی شده که ۲۳۱۵  کیلومتر آن در دولت سیزدهم انجام شده است.

میرشکاری در پاسخ به این پرسش که در این مسیر چه گروه‌ها یا افرادی می‌توانند یاری‌گر و کمک‌کننده باشند، گفت: جلب مشارکت و همراهی گروه‌های جهادی، سمن‌ها و بسیج عمومی مردم می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد اهداف این شرکت و تحقق شعار سال داشته باشد؛ به‌طوری که تسریع در اجرای پروژه‌ها به‌ویژه در مناطق روستایی و سخت‌گذر، حفاظت عمومی از تأسیسات و اماکن با مشارکت مردمی، مشارکت مردم در تحصیل اراضی و فرهنگ‌سازی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز با هدف کمک به رفع ناترازی تولید و مصرف گاز می‌تواند بخشی از دستاوردهای این همکاری باشد.

وی ادامه داد: گازرسانی به شهرک‌های صنعتی، واحدهای گلخانه‌ای، دام و طیور و کوره‌های آجرپزی و …، ضمن جلوگیری از عرضه خارج از شبکه و قاچاق سوخت مایع، سبب رونق اقتصادی منطقه نیز خواهد شد که این موضوع، به‌عنوان اولویت اصلی این شرکت در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به روند توسعه‌ای شبکه گاز و حل مسئله بسیار مهم انرژی واحدهای تولیدی در استان، استقبال بیشتری از سوی کارخانه‌ها و کارگاه‌های زیرمجموعه شهرک‌های صنعتی را شاهد باشیم که لازم است دستگاه‌های استانی ذیربط نسبت به این مهم، اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.

میرشکاری افزود: این در حالی است که درصد کاهش حجم مصرف گاز در بخش نیروگاهی استان با افزایش بازده و بهسازی، به مراتب بیشتر از کاهش مصرف در بخش مشترکان جزء و تجاری (با هدف صرفه‌جویی و کنترل‌های بهینه) خواهد بود؛ به‌طوری که می‌توان صرفه‌جویی حاصل از بهسازی نیروگاه‌ها را در بخش‌های مختلف صنایع استفاده کرد.

وی تأکید کرد: این اقدام، سبب اشتغال‌زایی، تولید و رونق اقتصادی خواهد شد و در مقوله بهینه‌سازی و نوسازی نیروگاه‌ها نیز می‌توان از ظرفیت سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان گفت: یکی از اقدامات حائز اهمیت در این زمینه، احداث نیروگاه‌های CHP گازی با استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مردمی در جای جای استان، خاصه در نوار مرزی است که ضمن کمک به امنیت پایدار، می‌تواند در کمک به ناترازی برق، ایجاد اشتغال، درآمدزایی برای مردم، صادرات برق و … کمک کند. دیگر موضوع بااهمیت در این حوزه، مباحث آموزشی است که با اقدامات انجام‌ شده، شاهد آموزش تعداد قابل توجهی از نیروهای بومی در زمینه‌های جوشکاری، تفسیر فیلم‌های رادیوگرافی، آزمون و … بوده‌ایم که لازم است در این زمینه اقدامات و اهتمام بیشتری در دستور کار قرار گیرد.

میرشکاری تصریح کرد: از سویی استفاده از ظرفیت علمی شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی در حوزه‌های مختلف مرتبط به گاز، به‌ویژه در بحث بهینه‌سازی استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه ظرفیت‌های ذخیره‌سازی گاز طبیعی (عمده اهمیت این بخش در کاهش مصرف سوخت مایع و قاچاق سوخت است) جذب سرمایه و مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گاز و پتروشیمی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی تجهیزات و خدمات جانبی گاز (تولید لوله و اتصالات پلی‌اتیلن، ساخت علمک، تعمیر کنتور، تولید نوار خطر زرد و …) موارد دیگری است که می‌تواند تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم را عینیت بخشد.

وی یادآور شد: شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در کنار رسالت اصلی خود که توسعه شبکه گازی و گازرسانی به اقصی نقاط استان است، از انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود غافل نبوده و به این منظور، از سال ۹۸ با همکاری با برخی از بانک‌ها، اقدام به پرداخت وام قرض‌الحسنه لوله‌کشی داخل منازل برای عموم مردم و خانواده‌های زیر پوشش نهادهای حمایتی (مددجویان کمیته امداد و بهزیستی) کرده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: بر این اساس، تاکنون ۴۸۵۶ انشعاب رایگان به ارزش تقریبی ۱۴ میلیارد ریال برای افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی اجرا شده و به حدود ی۱۲۷۹ نفر کمک‌های بلاعوض به ارزش تقریبی ۵۷ میلیارد و ۶۹۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

میرشکاری گفت: همچنین با معرفی مشترکان و متقاضیان اشتراک گاز طبیعی به بانک‌های عامل، این افراد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند که تاکنون ۲۴ هزار و ۸۳۳ نفر برای دریافت وام قرض‌الحسنه گازکشی خانگی معرفی شده‌اند؛ این در حالی است که پیگیری‌های لازم با هدف افزایش سقف این وام‌ها در حال اقدام است. از دیگر برنامه‌های این شرکت نیز می‌توان به پرداخت تسهیلات در مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی (نصب پنجره‌های دوجداره و …) اشاره کرد.

میرشکاری افزود: هم اکنون شهرهای ادیمی، زهک، زابل، علی اکبر، محمدآباد، زاهدان، خاش، اسماعیل آباد، بمپور، بزمان، محمدان و ایرانشهر گازدار است. همزمان در ۱۶ شهر عملیات اجرایی گازرسانی از سوی شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان و شرکت‌های گاز استانی معین در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: حدود ۲۷ شهر باقیمانده استان در حال طراحی و پیمان‌سپاری برای آغاز عملیات اجرایی گازرسانی هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۳۰ روستای گازدار داریم که ۳۰ روستا در حوزه شهرستان ایرانشهر و بمپور و ۱۰۰ روستا نیز در شهرهای خاش و اسماعیل آباد قرار دارند. همزمان با اجرای شبکه تغذیه و توزیع دیگر شهرها، عملیات گازرسانی به روستاها نیز انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: به هر حال این پهناوری ممکن است از نظر سرانه گازرسانی باعث افزایش سرانه گازرسانی شود. با توجه به اینکه گازرسانی به این استان از اولویت‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران است از لحاظ مسائل بودجه‌ای خوشبختانه مشکلی نداریم، به لحاظ اقلیم و شرایط جغرافیایی ممکن است یکسری مشکلات حین کار پیش بیاید.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: بادهای ۱۲۰ روزه را در منطقه سیستان داریم که عملیات اجرایی را با چالش مواجه می‌کند، مشکلات مرتبط با عدم استقبال پیمانکاران از انجام کار در این استان نیز مطرح است.

وی تصریح کرد: متناسب با اجرای پروژه‌های گازرسانی، یکسری کارهای زیرساختی نیز پیگیری می‌شود. قسمت عمده این زیرساخت‌ها، احداث ساختمان نواحی در شهرهای جدید متصل به شبکه گاز است. در شهرهای زابل، زاهدان، خاش، ایرانشهر، نیکشهر و چابهار زمین مورد نیاز احداث پست امداد و نواحی خریداری و برای طراحی نیز مشاور در نظر گرفته شده است.

وی گفت: پیش‌تر نتیجه طرح ضربتی برای شهر زاهدان را عنوان کردم. اگر قرار بود طبق روال معمول این شهر را گازدار کنیم، حدود ۸ تا ۱۰ سال زمان نیاز بود در حالی که با اجرای طرح ضربتی گازرسانی این فرآیند طی حدود دو سال محقق شد و شاهد تزریق گاز شبکه این شهر بودیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: امسال ۶ شهر به شبکه متصل شده است که تاثیر مستقیمی بر افزایش مصرف گاز استان دارد. به طور میانگین روزانه سه میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود. نیروگاه‌های استان نیز در پیک مصرف حدود ۹میلیون مترمکعب گاز دریافت می‌کنند. مصرف گاز در این استان افزون بر کاهش هزینه‌های اقتصادی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی زمینه کاهش قاچاق سوخت را نیز فراهم می‌کند.

میرشکاری افزود: استان سیستان و بلوچستان به دلیل دارا بودن مرزهای مشترک گسترده با همسایه‌ها، به نوعی یکی از مناطق قاچاق سوخت است. خوشبختانه توسعه شبکه گازرسانی و کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی در کاهش میزان قاچاق سوخت تاثیر بسزایی دارد. ارزش حرارتی ۹ میلیون مترمکعب گاز در نیروگاه‌ها معادل حدود ۹ میلیون لیتر فرآورده نفتی است. اگر این میزان را بخواهیم با تانکر منتقل کنیم به ۳۰۰ نفتکش جاده پیمای ۳۰ هزار لیتری نیازمندیم.

وی گفت: با توسعه گازرسانی از تردد این تعداد نفتکش برای تامین سوخت نیروگاه‌ها جلوگیری شده است. دو کارخانه سیمان نیز حدود ۵۰۰ هزار مترمکعب مصرف روزانه دارند. شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک نیز در مجموع روزانه ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز مصرف می‌کنند.

مدیرعامل شرکت گاز استان افزود: گازرسانی به شهرها و روستاهای مکران در حال انجام است با این حال نسبت به توسعه گازرسانی به صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در این منطقه نگاهی ویژه داریم.

وی خاطرنشان کرد: چابهار به لحاظ موقعیت خاص و به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور می‌تواند نقش عمده‌ای در صادرات محصولات پتروشیمی داشته باشد. فاصله دریایی عسلویه تا چابهار حدود یکهزار کیلومتر است. بر این اساس صادرات محصولات پتروشیمی از این بندر باعث کاهش این فاصله می‌شود که در هزینه حمل ونقل تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: افزون بر آن، این موضوع باعث ایجاد اشتغال عمده در استان می‌شود. زمانی که این مجتمع‌های پتروشیمی به بهره‌برداری برسد، هر فردی در سطح استان که مهارت و مدرک تحصیلی داشته باشد، دیگر نگرانی بابت اشتغال نخواهد داشت.

میرشکاری خاطرنشان کرد: با اینکه تعداد کارکنان شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان به لحاظ نمودار سازمانی کم است، بهترین‌های شرکت ملی گاز ایران در این شرکت حضور دارند. در بخش مدیریت دارایی‌های فیزیکی، پایلوت شرکت‌های گاز استانی همجوار هستیم. در بخش استانداردها موفق شدیم گواهینامه های مدیریتی را با نسخه جدید تمدید کنیم و شرکت ممیزی کننده بر تمدید این گواهینامه ها صحه گذاشت. خوشبختانه در مدیریت امنیت اطلاعات به عنوان نخستین دستگاه اجرایی در استان موفق شدیم از مرکز افتای ریاست جمهوری گواهینامه دریافت کنیم.

۲۸ طرح وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسید

‌ ۲۸ طرح وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان امروز پنجشنبه با حضور ویدئوکنفرانسی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و حضور میدانی وزیر نیرو در این استان به بهره‌برداری رسید.

چهار پروژه طرح تامین آب زاهدان و سیستان از سه راهی دشتک به منظور رفع مشکل تامین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ،پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شماره B فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برداری رسید.

از دیگر طرح‌های صنعت آب و برق سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب شیرین کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.

علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان( واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید.

همچنین ۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان از جمله احداث خطوط اسپکه- نیکشهر(قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی،سراوان، دامن،سرباز، جالق، چابهار۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح شد.

در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای، طرح‌ها و پروژه‌های توزیع برق شامل برق رسانی و توسعه شبکه برق روستایی،اصلاح و بهینه سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح اضطراری (چاه‌های آبخوان‌های شرقی،بندان و دشتک) افتتاح شد.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

۴۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان هزینه شد

‌هاشم امینی ‌مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم امروز ۵ شنبه در حاشیه مراسم افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان گفت: نگاه ویژه رئیس جمهور شهید به سیستان و بلوچستان و اختصاص اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب این استان، باعث شد تا در بازه زمانی هشت ماهه بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در این منطقه با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال آماده افتتاح شود.

وی  بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد شرایط ویژه‌ای در منطقه سیستان و زاهدان به وجود آمد که مصادف با شروع کار دولت سیزدهم شد.

وی افزود: در این رابطه برنامه ریزی دولت به نحوی بود که بتواند آب پایدار را برای مردم سیستان و بلوچستان تامین و نگرانی از بابت تامین آب آشامیدنی وجود نداشته باشد، از طرف دیگر با توجه به اینکه چاه نیمه‌ها را به دلیل عدم تحقق حقابه ایران از دست می‌دادیم و این باعث نگرانی شدید در سیستان و زاهدان شد، بلافاصله مطالعات بهره مندی از آب‌های درون سازمانی در دستور کار قرار گرفت تا شرایط را تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: خوشبختانه با همکاری مجموعه همکارانمان در سیستان و بلوچستان و جمع بندی و شناسایی منابع آب زیرزمینی در دشت های حرمک، هامون و شیله کار بسیار فشرده را برای حفر و تجهیز چاه‌ها شروع کردیم، حدود ۷۳ حلقه چاه حفاری و همزمان با آن خطوط برق‌رسانی، نیرو رسانی، خطوط فشار قوی و متوسط در دستورکار قرار گرفت.

وی تاکید کرد: پس از آن به منظور کیفی سازی آب از طریق سامانه‌های آب شیرین کن اقدام و از تیر ماه سال گذشته مطالعات طرح آب شیرین کن شروع شد تا در بازه هشت ماهه این طرح به همت دستگاه‌های اجرایی و مهندسی کشور و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی، پیمانکاران، مهندسان و مشاوران کشور توانستیم به مرحله اجرا در بیاوریم و این آب شیرین کن را به مردم منطقه سیستان و زاهدان هدیه کنیم.

امینی گفت: با وجود اعتبارات محدود، اما با توجه به نگاه ویژه رئیس جمهور شهید که جهادی و شبانه روز پای کار بودند طرح آب شیرین کن به طور مستمر از طریق وزیر نیرو پیگیری و اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که تنها برای طرح آب شیرین کن ۴۰ هزار میلیارد ریال هزینه شد.

وی اظهار کرد: از این میزان اعتبار ۲۲۸ هزار میلیارد ریال برای مجموعه آب شیرین کن و ۱۲ هزار میلیارد ریال برای حفر، تجهیز و نیرو رسانی به چاه‌ها در این منطقه هزینه شد.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

آب شیرین کن طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان وارد مدار شد

‌آب شیرین کن طرح جامع تامین آب زاهدان و سیستان امروز پنجشنبه ۱۷ خرداد از طریق ویدئوکنفرانس با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، وزیر نیرو، استاندار و مسوولان این استان وارد مدار بهره برداری قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، علی‌ اکبر محرابیان در سفر به سیستان و بلوچستان بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه در خشکی را با هدف تامین آب زاهدان و سیستان وارد مدار کرد.

طرح تأمین آب اضطراری سیستان و زاهدان از سه راهی دشتک با برداشت آب از منابع آب زیرزمینی هامون هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب از ابتدای آذر ماه سال گذشته در دستورکار شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان قرار گرفته بود، به دلیل شرایط خاص آب موجود در منطقه از لحاظ کیفیت، برای ارائه خدمات مطلوب به مردم سیستان و زاهدان، شیرین سازی آب با نصب دستگاه‌های آب شرین کن به طرح اضطراری آبرسانی، اضافه شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: نگاه ویژه رئیس جمهور شهید به سیستان و بلوچستان و اختصاص اعتبارات خاص برای تمامی طرح‌های آبی از شمال تا جنوب این استان، باعث شد تا در بازه زمانی هشت ماهه بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در این منطقه با اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال آماده افتتاح شود.

هاشم امینی بیان کرد: از سال ۱۴۰۰ به بعد شرایط ویژه‌ای در منطقه سیستان و زاهدان به وجود آمد که مصادف با شروع کار دولت سیزدهم شد.

وی افزود: در این رابطه برنامه ریزی دولت به نحوی بود که بتواند آب پایدار را برای مردم سیستان و بلوچستان تامین و نگرانی از بابت تامین آب آشامیدنی وجود نداشته باشد، از طرف دیگر با توجه به اینکه چاه نیمه‌ها را به دلیل عدم تحقق حقابه ایران از دست می‌دادیم و این باعث نگرانی شدید در سیستان و زاهدان شد، بلافاصله مطالعات بهره مندی از آب‌های درون سازمانی در دستور کار قرار گرفت تا شرایط را تغییر دهیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: خوشبختانه با همکاری مجموعه همکارانمان در سیستان و بلوچستان و جمع بندی و شناسایی منابع آب زیرزمینی در دشت های حرمک، هامون و شیله کار بسیار فشرده را برای حفر و تجهیز چاه‌ها شروع کردیم، حدود ۷۳ حلقه چاه حفاری و همزمان با آن خطوط برق‌رسانی، نیرو رسانی، خطوط فشار قوی و متوسط در دستورکار قرار گرفت.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

حل مشکل آبی سیستان و بلوچستان با اجرای طرح‌های آبرسانی دولت سیزدهم تضمین شد

در همین راستا استاندار سیستان و بلوچستان در آیین افتتاح بزرگترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان گفت: نگاه ویژه رئیس جمهور شهید بویژه به منطقه شمال این استان باعث شد تا با اجرای طرح‌های آبرسانی حدود ۱۵ سال موضوع تامین آب این منطقه تضمین شود.

محمد کرمی ‌با بیان اینکه در دولت سیزدهم پروژه‌های مختلفی در نقاط مختلف این استان اجرا شده است، افزود: این طرح‌ها قرار بود توسط رئیس جمهور شهید به بهره‌برداری برسد؛ اما وقوع سانحه برای بالگرد حامل ایشان ما و مردم مهمانواز این استان را چشم انتظار گذاشت.

وی بیان کرد: در بخش‌های عمرانی طرح‌هایی که قرار بود در سفر رئیس جمهور شهید افتتاح شود موضوع آبرسانی توسط وزارت نیرو بود که اتفاقات خوبی در این حوزه رخ داد و امروز بخشی از آن شامل طرح انتقال آب از دریا، انتقال آب از تهلاب که همچنان در حال اجراست، افتتاح خواهد شد که این‌ها اقدامات بی‌نظیری است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در شمال این استان که تاکید رئیس جمهور شهید بود با اجرای طرح های آبرسانی تا ۱۵ سال موضوع تامین آب این منطقه تضمین شده است، ادامه داد: در دولت های قبل و تا سال‌های گذشته ۳۶۰ کیلومتر بزرگراه در این استان داشتیم، اما از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۷۰ کیلومتر بزرگراه، یک هزار کیلومتر راه روستایی ساخته و ۲ هزار کیلومتر روکش آسفالت اجرا شده، همچنین بازسازی پایانه‌ها و فرودگاه‌ها در نقاط مختلف استان در این دولت انجام شد.

وی تاکید کرد: اجرای طرح‌های مسکن و ساخت ۲۵ هزار و ۱۹۹ واحد شهری و روستایی که قرار بود به دست رئیس جمهور شهید افتتاح شود از دیگر اقدامات بی نظیری بود که در روزهای اخیر افتتاح شد، علاوه بر آن ۲۶ هزار و۳۰۰ واحد در حال ساخت بوده و تعداد هشت هزار زمین در این سفر نیز به مردم واگذار خواهد شد.

کرمی گفت: در بخش ساخت مدارس با توجه به نگاه ویژه رئیس جمهور شهید و با کمک خیرین از ابتدای دولت تاکنون چهار هزار و ۵۰۰ کلاس درس ساخته و یک‌هزار و ۶۰۰ کلاس دیگر در دست ساخت است.

وی اظهار کرد: در بخش مخابرات و پوشش روستایی که درصد پوشش ۷۹ درصد بوده امروز با نگاه دولت سیزدهم به ۹۹ درصد پوشش رسیده‌ایم که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیار خوبی انجام شد، افتتاح بیمارستان کنارک، بیمارستان مادر و کودک در ایرانشهر و ده‌ها طرح خانه بهداشت روستایی و طرح‌های دیگر از جمله اقدامات در این بخش است، علاوه بر آن امروز شاهد افتتاح بیمارستان پارس در زاهدان نیز خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در بخش گازرسانی ۹ شهر و ۱۳۰ روستا در سیستان و بلوچستان امروز از گاز شهری برخوردار هستند، گفت: طرح‌هایی که در حوزه اقتصادی قرار بود به دست رئیس جمهور شهید افتتاح شود شما طرح کارخانه مس در منطقه اومار شهرستان نیمروز، کارخانه طلای تفتان و کارخانه آهن پلاس در منطقه بزمان بود که بخشی امروز قابل افتتاح است.

کرمی افزود: در بخش نخلستان‌ها نیز به توسعه نخلستان‌ها و باغات پرداخته شده و طرح‌های دیگری نیز با همت تمامی متولیان امر در سیستان و بلوچستان در دستور کار قرار دارد که اینها از برکت دولت سیزدهم در این استان به شمار می رود.

طرح‌هایی که باید به‌دست شهیدجمهور به‌ ثمر می‌نشست

آبگیری سد مخزنی «شهری کور» در سراوان آغاز شد

‌مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان امروز پنجشنبه در مراسم آبگیری این سد  گفت: عملیات آبگیری سد «شهری کور» سراوان امروز با حضور وزیر نیرو آغاز شد و این امر برای بیش از ۱۸۰۰ نفر ایجاد اشتغال داشته است.

محمدامین بارانی اظهار کرد: هدف از ساخت سد شهری کور، کنترل منابع آب از طریق ذخیره و تنظیم جریان‌های سیلابی، تامین آب مورد نیاز صنعت، آشامیدنی، کشاورزی و جلوگیری از خروج آب‌های مرزی از کشور است.

وی با اشاره به اعتبار این طرح، افزود: برای سد شهری کور از محل صندوق توسعه ارزی هزینه شده و امروز این طرح با حضور وزیر نیرو آبگیری شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: سد شهری کور می‌تواند به محرومیت‌زدایی، توسعه و بهبود شرایط پایدار منطقه، ایجاد اشتغال، افزایش امنیت، افزایش شاخص‌های محیط زیست و همچنین تامین آب کشاورزی مورد نیاز اراضی و آب آشامیدنی روستاهای مجاور کمک کند.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد در سال ۹۲ آغاز شده، گفت: سد شهری کور در محل تلاقی رودخانه‌های «بریسان» و «گزو» ساخته و در جنوب شرق کشور واقع شده است.

بارانی بیان کرد: این سد از نوع بتنی غلطکی دارای ۵۷ متر ارتفاع از پی، با طول تاج ۶۳۲۵ متر، عرض تاج هفت متر و حجم مخزن ۱۰۳ میلیون مترمکعب است.

وی سر ریز پلکانی با حوضچه آرامش را از دیگر مشخصات این طرح دانست و افزود: سد مخزنی شهری کور دارای ۱۳۲۴ متر دایک جانبی و سیستم انحراف با دو کالورت بتنی در حال اجراست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: ساخت این سد برای ۳۵۰ نفر به‌طور مستقیم و ۱۱۴۰ نفر به‌طور غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است.

ادامه دارد….



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا