آخرین اخبارجهان > گزارش و تحلیل

قمار اوکراین علیه روسیه، تاکتیک‌های جنگی بدون دستاورد


به گزارش ایسنا، وبگاه آمریکایی «هیل» با انتقاد از تاکتیک‌های جنگی اوکراین که دستاوردی برای این کشور نداشته است، در گزارشی می‌نویسد، تهاجم غافلگیرانه اوکراین در اوت شاید در ظاهر به هدف دیگری دست یافت، از جمله ضربه زدن به وجهه قدرت روسیه، از بین بردن دارایی‌های نظامی و گرفتن قلمرو و اسرا برای اهرم‌های مذاکره، اما شکست هدف مهم‌تر برای منحرف کردن نیروهای روسیه، راه را برای انتقاد از قمار نظامی کی‌یف باز کرده است، به خصوص که روسیه در امتداد خط مقدم شرقی ۶۰۰ مایلی جنگ همچنان پیشروی می‌کند.

نیروهای روسی به پیشرفت در اوکراین ادامه داده‌اند و بخش‌های وسیعی از خاک آن را در ماه گذشته تصرف کرده‌اند و به شهر مهم «پوکروفسک» در منطقه «دونتسک» نزدیک شده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، که چند هفته پیش از حمله اوکراین به کورسک ابراز ناامیدی می‌کرد، هنگام بازدید از یک مدرسه از پیشرفت ارتش خود سخن گفت. او گفت: «دشمن به وظیفه اصلی که برای خود تعیین کرده بود، یعنی توقف حمله ما در دونباس، نرسید. ما برای مدت طولانی چنین سرعت تهاجمی در دونباس نداشتیم.»

این در حالیست که «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین استدلال می‌کند که حمله کورسک بخش کلیدی استراتژی کی‌یف است و در این «طرح پیروزی» که قصد دارد در ماه جاری به ایالات متحده ارائه کند، گنجانده خواهد شد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی روز یکشنبه مدعی شد که حملات مکرر روسیه به شهرهای سراسر اوکراین «صحت تاکتیک‌های ما را به‌ویژه در کورسک ثابت کرده است.» او گفت: «ما باید جنگ را به جایی که از آن سرچشمه گرفته، به داخل روسیه برگردانیم. و نه فقط در مناطق مرزی. »

اما بسیاری از غیرنظامیان و سربازان اوکراینی علنا حمله کورسک را در زمانی که ارتش روسیه از نیروهایش برای پیشرفت سریع در خطوط مقدم و به‌ویژه در دونتسک استفاده می‌کند، زیر سوال برده‌اند. مسکو قصد دارد بقیه منطقه را، به همراه لوهانسک برای تثبیت کنترل دونباس، مرکز صنعتی اوکراین، در اختیار بگیرد.

«ماریانا بزوهلا» از اعضای پارلمان اوکراین گفت که فرماندهان اوکراینی «جوخه‌های زامبی» و نیروهای بی‌تجربه را برای دفاع از پوکروفسک قرار داده‌اند. او هفته گذشته در فیس‌بوک نوشت: «اکنون عواقب بیشتری داریم. جان‌های بیشتر و قلمروهای بیشتر.»

تصرف پوکروفسک در اوکراین به دست روسیه، با قطع یک خط تدارکاتی حیاتی که اوکراین برای دفاع از نیروهای خود در خط مقدم از آن استفاده می‌کند، به نیروهای روسیه کمک خواهد کرد. همچنین این روند به روسیه کمک می‌کند تا به سمت دونتسک پیشروی و مواضع اوکراینی در جنوب شرقی اوکراین را تهدید کند. مقامات اوکراینی در روزهای اخیر دستور تخلیه دسته‌جمعی پوکروفسک را داده‌اند که پیش از جنگ جمعیتی حدود ۶۰۰۰۰ نفر داشت. نیروهای روسی اکنون تنها چند مایل از این شهر فاصله دارند.

قمار اوکراین علیه روسیه، تاکتیک‌های جنگی بدون دستاورد

«جورج بیبی» از مسوولان موسسه کوئینسی برای حکمرانی مسئولیت‌پذیر، گفت اظهارنظر درباره عملیات کورسک هنوز زود است اما «به نظر می‌رسد که این روند به سمت شکست پیش می‌رود.» او گفت: «برخلاف پیش‌بینی‌ها، روس‌ها تعداد زیادی از نیروها را از خط مقدم در اوکراین منحرف نکردند، البته اگر چیزی باشد، و از آن طرف پا روی پدال گاز گذاشته‌اند.»

این محقق افزود: «به نظر می‌رسد شک و تردید زیادی در مورد آنچه این تهاجم قرار است انجام دهد، وجود دارد و فکر می‌کنم نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که این یک اشتباه بوده باشد. به نظر می‌رسد روسیه در حال حاضر واقعیت نیروهای اوکراینی در کورسک را پذیرفته است. موسسه مطالعات جنگ این هفته ارزیابی کرد که پوتین در تلاش است تا به بهای تأخیر در پاکسازی کورسک، حرکت روسیه در پوکروفسک را حفظ کند.»

جورج بیبی گفت روسیه همچنین عملیات کورسک را به فرصتی برای نابودی نیروها و زره‌پوشان اوکراینی تبدیل کرده است که تلفات زیادی در منطقه روسیه متحمل شده‌اند. او گفت: «اوکراینی‌ها به سادگی مردان بیشتری را از دست می‌دهند، زره‌های بیشتری را از دست می‌دهند، تسلیحات بیشتری را از دست می‌دهند و مهمات بیشتری مصرف می‌کنند. و از دیدگاه روسیه، همه چیز خوب است. بنابراین فکر نمی‌کنم آنها برای پایان دادن به این تهاجم عجله داشته باشند.»

زلنسکی این هفته در مصاحبه با ان‌بی‌سی نیوز مدعی شد که روسیه ۶۰ هزار نیروی نظامی خود را از سمت اوکراین منحرف کرده است، اما مشخص نکرد که آنها از کجا خارج شده‌اند.

در همین حال «استفان والت» استاد روابط بین‌الملل در مدرسه کندی هاروارد، گفت تصرف سرزمینی اوکراین در کورسک صرفا شش هزارم درصد از کل مساحت روسیه است.

او در ایمیلی گفت: «این عملیات یک موفقیت تاکتیکی است، اما یک دستاورد استراتژیک بزرگ نیست.»

والت گفت جنگ «در درجه اول با آنچه در اوکراین روی می‌دهد تعیین خواهد شد، نه با تهاجم کورسک.»

او افزود: «در واقع، این موفقیت کوتاه‌مدت اوکراین ممکن است در نهایت به‌عنوان یک اشتباه راهبردی تلقی شود، اگر که باعث تضعیف دفاع اوکراین در شرق شود و به روسیه اجازه دهد تا به دستاوردهای سریع‌تری در آنجا دست یابد. روسیه می‌تواند اجازه دهد که اوکراین بخش کوچکی از خاکش را اشغال کند، زیرا می‌داند که بعدا می‌تواند کنترل کامل را بازگرداند.»

«مایکل اوهانلون» کارشناس ارشد و مدیر تحقیقات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز هم گفت: «اوکراین به دنبال استفاده از قلمرو کورسک برای مذاکرات است و قبل از آن مشخص کرد که نمی‌خواهد تلاش کند بیشتر سرزمین خود را از طریق یک حمله متقابل پس بگیرد.»

او با مقایسه اراضی تحت تصرف روسیه در اوکراین و قلمرو کورسک که در اختیار کی‌یف است، گفت: «به هیچ وجه امکان ندارد پوتین معامله ۱۰۰۰ به یک انجام دهد.»

اوهانلون اضافه کرد: «قطعا هزینه‌ای برای عملیات کورسک، با جابجایی نیروها در کورسک در زمانی که یگان‌های اوکراینی از کمبود سلاح و نیرو رنج می‌برند، وجود دارد. شکی نیست که یک نقطه ضعف وجود دارد.آنها (اوکراینی‌ها) واقعا باید سعی می‌کردند از جهاتی نیروهای جدیدی را برای تقویت دفاع خود اضافه کنند، نه برای حمله.»

بر اساس داده‌های مؤسسه مطالعات جنگ تحلیل‌شده توسط خبرگزاری فرانسه، نیروهای روسی از زمان آغاز عملیات کورسک به پیشرفت‌های عظیمی در اوکراین دست یافته‌اند و در ماه اوت ۱۸۴ مایل مربع از قلمرو اوکراین را به کنترل خودشان درآورده‌اند که بزرگترین پیشرفت از اکتبر ۲۰۲۲ است.

علاوه بر پوکروفسک، شهرهای تورتسک و چاسیو یار، همچنین در دونتسک، شاهد پیشروی‌های روسیه هستند. هر دو می‌توانند برای هدف کرملین برای تصرف شهرهای دوقلوی کراماتورسک و اسلوویانسک و سپس بقیه منطقه شرقی مؤثر باشند. سرعت پیشروی روسیه ضعف در مواضع خط مقدم اوکراین را آشکار می‌کند، کشوری که ماه‌هاست برای متوقف کردن نیروهای روسی تقلا می‌کند و به دلیل کمبود نیروی انسانی راه به جایی نمی‌برد. اوکراین سن سربازی را کاهش داده اما هنوز نتوانسته سربازان تازه‌نفس را در میادین نبرد جایگزین کند.

انتهای پیام  



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا