آخرین اخبارجهان > آمریکا و اروپا

آسوشیتدپرس: زلنسکی با شکست رامشتاین را ترک کرد


به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با وجود موفقیت خود در جلب حمایت برخی از متحدان کی‌یف برای استفاده از مهمات فراهم شده از سوی غرب برای حمله به روسیه، اما در «جلب حمایت و مجوز مهم‌ترین متحد خود، یعنی آمریکا» شکست خورده است.

طبق گزارش آسوشیتدپرس، در نشست متحدان اوکراین در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان، رئیس‌جمهور اوکراین درخواست خود را از کشورهای غربی برای تامین موشک‌های دوربرد بیشتر و رفع محدودیت‌های استفاده از آن‌ها برای هدف قرار دادن اهدافی مانند فرودگاه‌های داخل روسیه تکرار کرد. اما اظهارات او، با مخالفت آشکار «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا روبرو شد.

آستین در این نشست گفت: «هیچ قابلیتی وجود ندارد که به خودی خود در این جنگ تعیین‌کننده باشد. اوکراین قابلیت‌های خود مانند پهپاد دارد تا اهدافی را در داخل روسیه هدف قرار دهد که فراتر از موشک‌های اتکمز و موشک‌های سایه طوفان انگلیس هستند. اهداف زیادی در داخل روسیه هستند که اوکراین می‌تواند با قابلیت‌های خود آن‌ها را بزند.

درخواست زلنسکی پس از حملات هوایی قدرتمند اخیر روسیه، از جمله علیه یک مرکز آموزش نظامی اوکراین که به اذعان کی‌یف بیش از ۵۰ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت، مطرح شد.

زلنسکی در تلاش خود برای جلب حمایت متحدان کلیدی خود گفت: «ما نیاز داریم که این توانایی دوربرد را نه تنها در اراضی اوکراین، بلکه در خاک روسیه نیز داشته باشیم تا روسیه انگیزه برقراری صلح را داشته باشد. ما باید کاری کنیم که شهرهای روسیه و حتی سربازان روس به آنچه نیاز دارند فکر کنند: صلح یا پوتین.»

آسوشیتدپرس: زلنسکی با شکست رامشتاین را ترک کرد
حمله موشکی روسیه به کی‌یف

تقلای ناکام زلنسکی

به اذعان آسوشیتدپرس، با وجود درخواست‌های مکرر زلنسکی، او همچنان در متقاعد کردن «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده از سوی این کشور روی شرایط استفاده از تسلیحات ارائه شده به اوکراین شکست خورده است. در حالی که بایدن به اوکراین اجازه شلیک موشک‌های ارائه شده توسط ایالات متحده به روسیه برای دفاع از خود را داده است، به علت نگرانی در مورد تشدید بیشتر درگیری، کی‌یف حق استفاده از این موشک‌ها برای حمله به روسیه را ندارد. نگرانی بایدن از تشدید تنش و وقوع جنگ جهانی سوم جدی است.

طبق یکی از کتاب‌های تازه نوشته شده، «دیوید سنگر» تحلیلگر و نویسنده آمریکایی نزدیک به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به نزدیکان خود گفته است «زلنسکی شاید تلاش کند تا پای آمریکا را به جنگ جهانی سوم باز کند.»

رئیس‌جمهور اوکراین اما در متقاعد کردن چندین کشور، از جمله کانادا برای استفاده از تسلیحات ارائه شده علیه روسیه موفق بوده است. البته، همان‌طور که «بیل بلر» وزیر دفاع کانادا در این نشست گفت کانادا مهمات دوربرد برای ارائه به اوکراین ندارد. در نتیجه، حمایت چنین کشوری از طرح اوکراین برای حمله به روسیه، بی‌حاصل است.  

از طرفی، «لوریناس کاسیوناس» وزیر دفاع لیتوانی در این نشست گفت: «بسیاری از کشورها با طرح اوکراین موافق هستند. اما مسئله تعداد کشورهای موافق نیست، بلکه مسئله کشورهایی است که از موشک‌های دوربرد برخوردارند.»

کاسیوناس با اعلام حمایت لیتوانی از اوکراین گفت: «امیدوارم که به متقاعد کردن سایر کشورها کمک کند.»

به باور تحلیلگر آسوشیتدپرس، حمایت تعداد زیادی از کشورها، حتی کشورهایی که از تسلیحات مورد نیاز اوکراین برخوردار نیستند، می‌تواند دولت بایدن را برای کاهش محدودیت‌های اعمال شده تحت فشار قرار دهد.

مذاکرات در آلمان درحالی انجام می‌شود که آمریکایی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر آماده می‌شوند که می‌تواند پیامدهای مهمی برای اوکراین داشته باشد.

«کامالا هریس» کاندیدای دموکرات‌ها قول داده است در کنار اوکراین باشد، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان و رئیس‌جمهور سابق آمریکا هم تاکید دارد ظرف ۲۴ ساعت و قبل از تحلیف احتمالی خودش به جنگ خاتمه خواهد داد.

آسوشیتدپرس: زلنسکی با شکست رامشتاین را ترک کرد
پیشروی نیروهای روسیه به سوی پوکروفسک

پیشروی فزاینده روس‌ها در شرق اوکراین

شرایط میدانی اما کاملا به ضرر اوکراین است و وزارت دفاع انگلیس اخیرا به پیشروی فزاینده نیروهای زمینی ارتش روسیه به سوی شهر مهم و راهبردی پوکروفسک واقع در شرق اوکراین اعتراف کرده است.

در همین راستا زلنسکی در نشست متحدان اوکراین گفت: «حمله غافلگیرانه اوکراین به داخل منطقه کورسک روسیه منجر به تصرف حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مربع از خاک روسیه و کشته یا زخمی شدن حدود ۶ هزار سرباز روس شده است. اما تمرکز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را از تصرف شهر پوکروفسک اوکراین که خطوط راه آهن و تدارکات حیاتی ارتش اوکراین را فراهم می کند، منحرف نکرده است. از دست دادن پوکروفسک می تواند شهرهای دیگر اوکراین را در معرض خطر قرار دهد.»

اما به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همه تلاش‌های زلنسکی برای جلب حمایت آمریکا با شکست مواجه نشده است. در طول این نشست، وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که واشنگتن  ۲۵۰ میلیون دلار دیگر تسلیحات از جمله مهمات دفاع هوایی و توپخانه به اوکراین ارائه خواهد کرد.

دولت آلمان نیز اعلام کرد که «اولاف شولتس» صدر اعظم این کشور اواخر روز جمعه در فرانکفورت با زلنسکی دیدار کند.

در میان دیگر کمک‌های مالی، آلمان متعهد شد ۱۲ هویتزر خودکششی دیگر را به کی‌یف تحویل دهد، در حالی که کانادا اعلام کرد قصد دارد ۸۰۸۴۰ موشک هوا به سطح کوچک غیرمسلح بیشتر و همچنین ۱۳۰۰ کلاهک را در ماه‌های آینده ارسال کند.

در ۲ سال گذشته، اعضای «گروه تماس دفاع از اوکراین»  نزدیک به ۱۰۶ میلیارد دلار کمک امنیتی به اوکراین ارائه کرده اند. ایالات متحده بیش از ۵۶ میلیارد دلار از این مبلغ را تأمین کرده است.

انتهای پیام



لینک منبع خبر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا